Съвременната образователна система е изправена пред сериозни предизвикателства, много от които са технологични: дистанционни платформи, нови формати на групова динамика, достъп до голямо количество данни и информация и др. Методите и средствата на преподаване също се променят под натиска на дигитализацията. Една от обещаващите области е прилагането на технологиите с добавена реалност (Augmented Reality, AR) в различни сегменти на образователния сектор.
В съвременното информационно общество, базирано на знания, компетентности и интелекти, образованието играе основополагаща роля за професионалната подготовка и реализация на всеки индивид. Бързоразвиващите се информационни и комуникационни технологии изцяло промениха световния мащаб на образователния контекст и провокираха към търсене на пътища за постигане на по-добро качество в образованието.
Възприемането на света, осмислянето и разбирането на предметите и явленията, които ни заобикалят, както и на взаимодействието между тях, започва от най-ранна възраст. Впечатленията, придобити през детството, са трайни и се базират на преживяванията на децата. В основата на стимулиране на преживяванията са игрите. Чрез тях детето се чувства свободно да изрази своята индивидуалност, творчество, отношение към света, към себе си и към другите хора, да реализира своя потенциал. Играейки, то затвърдява стар и придобива нов жизнен опит. Ние трябва да му осигурим среда за себеизразяване.
Днешните деца живеят във време, в което технологиите са неделима част от ежедневието. Създаването на интерактивна образователна среда и използването на интерактивните образователни игри все повече навлизат в работата на детския учител и са ценни инструменти за висококачествено постигане на образователните цели и задачи. Те са инструмент за оптимизиране на времето на учителите и им помагат в усилията да учат децата чрез преживяване. Предоставят съдържание, което е с по-задълбочена информация, възприема се по-лесно и се запаметява бързо.
В интернет пространството в услуга на учителя се предоставят различни инструменти за комбиниране на реалния свят с компютърно генерирани данни. Добавената реалност е един от най-иновативните и вдъхновяващи инструменти, използвани в учебната и игровата дейност. Добавена реалност е съчетаване на данни от реалния свят, нещо, което може да бъде пипнато, като лист хартия например, и данни, които получаваме чрез мобилното си устройство, система, която комбинира реално и виртуално, интерактивност в реално време и работи в три измерения. Това определение често се използва в научната литература.
Според друго определение това е комбинация между реално обкръжаващата ни среда и компютърно генерирани обекти (звук, видео, графика и други), която се постига посредством определен софтуер, използван на смартфон, таблет и др.
Оцветяването на картинки е в основата на моделирането, а чрез приложенията сканираните собствени рисунки оживяват. Много приложения представят добавената реалност на децата.
Интересни и достъпни за използване в предучилищна възраст са приложенията:
-
- Quiver – 3D Coloring App;
- Quiver Fashion;
- Quiver Еducation;
- AR Animals;
- AR-Animals Bοοk;
- HP Reveal.
Всички те съчетават физическото – реални картини и снимки за оцветяване, и виртуалното – добавените им оживени изображения, което предоставя изключително магическо изживяване.