В статията се представя моделът Kahoot – иновативна методика за оценяване на знанията и уменията на учениците, и неговото приложение в обучението по икономика в 10. клас на Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Пеньо Пенев“ в Русе. Основната цел при разработването на модела е да се реализира гъвкав процес на оценяване. Моделът е представен схематично и са очертани някои положителни ефекти от неговото експериментално прилагане.
Основната цел на разработването на модела Kahoot – иновативна методика за оценяване на знанията и уменията на учениците, и неговото експериментално приложение е да се реализира гъвкав процес на оценяване на резултатите от обучението. Паралелно с това смятаме, че въвеждането на подобен оценъчен метод развива уменията за самоконтрол и самооценка както на обучаваните, така и на обучаващия. Стимулира креативност и иновативност при анализирането на икономически процеси и явления. Създава условия учениците да разгърнат в максимална степен своя потенциал и да постигнат високи учебно-познавателни резултати.
Схематично моделът се представя по следния начин.
Фигура 1. Схема на модела
Първият етап от конструкцията на модела е формулирането на идея за прилагане на нетрадиционна форма за оценяване на знанията и уменията на учениците. В основата ѝ е подход, различен от традиционния: създаване на игрови модел при решаването на тест по икономика, включващ аудио-визуални ефекти при неговото съставяне.
Вторият етап е началото на процеса на оценяване на знанията и уменията на учениците по икономика с Kahoot. Предварително се извършва регистрация в сайта Kahoot.com, избират се типът на регистрацията и образователната институция, след което се създава потребителско име. Учителят създава собствен електронен тест, който се съхранява в My Kahoot. В теста той определя лимита за време за отговор на всеки въпрос (в секунди), както и скалата за оценяване на всеки въпрос от теста.
Третият етап е реализирането на процеса на оценяване на знанията и уменията на учениците по икономика с Kahoot. Този етап започва със стартирането на игра със създаден тест, като първоначално се извършва поименна регистрация на всеки ученик от класа с въвеждането на PIN код или QR код. Визуализира се всеки въпрос с възможен отговор. Накрая всеки ученик, съобразно със своите знания и умения, представя отговора си на зададения въпрос за определен времеви диапазон.
Четвъртият етап включва отчитането на верните и грешните отговори след изтичане на предварително зададеното време. Проектира се временно класиране на всеки ученик след отговора на всеки въпрос и накрая се извършва оценяване на всеки ученик в реално време.
Обхватът на изследваните ученици е 20 (експериментална група). Подборът е случаен и възможната грешка е стохастична.
Електронният тест Kahoot има за цел да установи степента на формираните знания и умения при изучаване на следните теми по предмета „Икономика“ за 10. клас: „Държавата и пазарната икономика“, „Кръгова икономика“, „Предприятието – основен субект на бизнеса“, „Избор на предмет на дейност, правна форма, местоположение и големина на предприятието“.