Играта е една от най-важните дейности в детството и с неизчерпаеми възможности за детското развитие. Чрез нея децата опознават света и се адаптират към него, учат се на правила, формират социално поведение, развиват социални компетентности, изграждат личностни качества. Със своята двигателна и емоционална наситеност народните игри заемат голямо и значимо място в света на детето. В статията са описани използвани в педагогическата практика на автора народни игри с непреходно очарование.
В продължение на много десетилетия педагогическата теория и практика твърдо стоят на тезата, че играта е водеща дейност в предучилищна възраст. От гледна точка на базисните акценти в нейното развитие Н. А. Короткова очертава три основни направления: изследвания в контекста на когнитивното развитие (Ж. Пиаже, Г. Фейн); изследвания в контекста на социалното развитие, като начин за присвояване на социални норми и поведение (Дж. Мийд); изследвания, разглеждащи играта във връзка с развитието на афективно-мотивационната сфера (З. Фройд, Е. Н. Ериксон).
Народните игри са игрите на нашето детство. Кога са започнали? Кой ги е измислил? Вероятно няма точен отговор на тези въпроси. Тези игри са създадени от хората. Правилата им са прости и ясни. Отличават се със своята емоционалност и децата истински се забавляват. Игрите изискват находчивост, изобретателност и сръчност. Те са естествена форма на физически упражнения, което е едно от важните условия за детското развитие.
Радостта от движенията в народните игри се съчетава със социалното и комуникативното обогатяване на децата. Същевременно в тях те се учат на спазване на правила, развиват качества като толерантност, справедливост, взаимопомощ, сътрудничество, бързина на ума, ловкост и сила.
Народните игри са разнообразни. В зависимост от това по какъв критерий се определят, фолклорните детски игри могат да бъдат разделени на следните видове: игри със състезателен характер (възпитаващи ловкост и съобразителност) и театрално-подражателни (пресъздаващи моменти от живота на възрастните или техни обредни практики – например сватба). Друго разделение може да се направи според това кои са участниците в детските игри – игри само за момичета, игри само за момчета и смесени игри. Така разпределени, игрите имат и свои характеристики и специфики. Голям дял от игрите на момичетата са съпроводени с песен и танц – най-често наловени на верига или в кръг. Това е така, защото повечето от игрите на момичетата са „заети“ от моминските посветителни обреди, които са с песен и танц (Захариева, 2004).
Формирането на социално поведение е условие за ориентиране и успешно адаптиране на личността на детето. В предучилищна възраст с най-голямо развиващо влияние върху подрастващите са игрите с открити роли и въображаема ситуация, защото детето действа от позиции на роли, изпълнява социални функции и се учи да живее колективно. Във всяка социална функция действието е съобразено с определени правила, които организират поведението. Правилата възникват в единство с поетата роля (Стаматов, 2000). Посредством тях се регулират социалните отношения между децата и се опосредства тяхното поведение. Подрастващите постепенно осъзнават необходимостта от правила в своите действия, които се свързват с определена игрова задача. Осъзнаването на единството между задачи и правила насочва към конкретен резултат.
Чрез игрите се разгръщат нови аспекти, разкриват се неизползваните възможности на детския личностен потенциал, социално-нравственото развитие, въображението, креативността, когнитивното възприемане и усвояване, активността във всичките ѝ аспекти – познавателна, интелектуална, двигателна, емоционална и др. Също така емпатията, рефлексията, оценката за другия, емоционалната удовлетвореност се свързват и с това колко сме физически активни. Не на последно място по значение е и какво завещаваме на децата, как да съхраним и предадем националните си ценности като традиции, обичаи, бит, култура.
Със своята биосоциална същност играта в тази възраст има подчертана значимост за развитието на социалните компетентности у децата. Те обичат да играят. Те обичат предизвикателствата. И така непринудено, под формата на игра имат възможност да опознават света и да се учат на правилата в него. А със своята емоционална наситеност народните игри несъмнено имат голямо и значимо място в разнообразния емоционален свят на детето.