(ОТ СТРАНА НА УЧЕНИЦИТЕ)
Ученето на английски език е ключова стъпка към успеха в днешния глобален свят. То предоставя не само езикови умения, но и културно обогатяване, професионални възможности и средство за лично развитие. С изучаването на английски, инвестираме в своето бъдеще и отваряме врати към неограничени възможности. За успешното овладяване на английския език е необходимо съчетаване на лексикални и граматически умения. Те работят заедно, за да създадат основата за ефективна комуникация и разбирателство. Само като усвоят както богатството на думите, така и правилата за тяхната употреба, учениците могат да постигнат пълноценно владеене на английския език. Въпреки, че осъзнават нуждата от изучаване на граматика, учениците отказват да я учат. Тук, ролята на учителя да ги мотивира и да представи граматиката по интересен, забавен и иновативен начин е от съществено значение.
В свят, където глобалната комуникация играе ключова роля, владеенето на английски език е от съществено значение за личното и професионално развитие. Ето защо ученето на този език е толкова важно. Английският език е един от най-широко разпространените езици в света. Той се използва като официален или втори език в много страни и е предпочитан език за комуникация в международните бизнес среди, научни изследвания, политически обмен и туризъм. Като такъв, умението да се говори на английски отваря врати към международни възможности и взаимодействия. Много от водещите университети по света предлагат образователни програми на английски език. Владеенето му предоставя възможност за студентите да учат в реномирани учебни заведения и да се включат в международни академични обменни програми. За професионалното развитие, владеенето на английски предоставя възможност за конкурентоспособност на глобалния пазар на труда и адаптиране към международни бизнес практики.
Английският език е прозорец към различни култури и перспективи. Чрез ученето на чужд език, ние не само придобиваме езикови умения, но и разбираме различни културни контексти и начини на мислене. Това ни позволява да се свързваме с хора от различни краища на света и да разширим своята културна осведоменост. „Изучаването на чужди езици в наши дни е по-достъпно от всякога. Не би било обективно да се твърди, че пандемията от COVID-19 е довела до нарастване популярността на множеството платформи, които предлагат достъп до всевъзможни методики, тъй като търсенето, особено в страни като Китай, Русия и др., е голямо, а предлагането – изключително разнообразно.“ (Тодоров, 2021, с. 266) Умението да говорим на английски ни отваря врати към нови възможности за пътувания и общуване с хора от различни култури и националности. То ни позволява да се насладим на литературата, филмите, музиката и другите изкуства, които се произвеждат на английски език, без превод или посредник. Когато говорим за филмово изкуство, например, не може да не споменем, че английският език е и проводникът за изучаването на езици, които могат да се срещнат само в някои филми. В тази връзка Тодоров (2023) прави изследване на езиците висок валириан и клингонски, които могат да бъдат изучавани в популярната платформа Duolingo. Тъй като и двата езика са изкуствено създадени, а ресурсите за изучаването им са ограничени, „курсът [по висок валириан и клингонски в Duolingo] е наличен само за потребители, които говорят английски език.“ (Тодоров, 2023)
В света на езиковото обучение, английският език заема централно място поради своята глобална релевантност и универсално приложение. При обсъждането на важността на английския език, е важно да се отбележи, че той не се състои само от богатство от думи и изрази, но и от комплексен системен подход към граматиката. Важно е да се осъзнае, че както лексиката, така и граматиката играят ключова роля в разбирането и владеенето на английския език.
Лексиката, или речникът на езика, представлява събранието от думи и изрази, които се използват за комуникация. Тя е основната съставка на всеки език и е ключът към разбирането и изразяването на мисли и идеи. Владеенето на богат речник е от съществено значение за успешното комуникиране на английски, тъй като позволява на говорещия да изрази своите мисли ясно и ефективно.
Същевременно, граматиката играе решаваща роля в съставянето на смислени изречения и конструкции. Граматиката определя правилата за поставяне на думите, тяхната форма и съотношение, което е от основно значение за разбирането на съобщенията и предаването на точна информация. Без правилна граматика, изразените идеи могат да бъдат непълни, неясни или дори погрешни, което може да доведе до недоразумения и затруднения в комуникацията.
Граматиката е рамката от правила, която определя как можем да изразим мислите си. Тя се занимава с три основни компонента на езика – фонетика, синтаксис и семантика. (Андреева, 1999, с. 299) За успешното овладяване на английския език е необходимо съчетаване както на лексикални, така и граматически умения. Те работят заедно, за да създадат основата за ефективна комуникация и разбирателство. Учениците трябва да знаят, че само като усвоят както богатството на думите, така и правилата за тяхната употреба, те могат да постигнат пълноценно владеене на английския език. Факт е, че повечето ученици са ,,враждебно“ настроени към граматиката и само споменаването на думата предизвиква у тях негативни асоциации и отказ от учене. Някои от основните причините за липсата на желание да учат граматика са:
- Отдалеченост от реалния контекст: За много ученици граматиката може да изглежда абстрактна и отдалечена от техния ежедневен живот. Те може да се питат защо е необходимо да учат определени граматически правила, ако не ги използват в реални ситуации.
- Скучни учебни методи: Традиционните методи за преподаване на граматика, като например многобройните упражнения и правописни правила, могат да бъдат скучни и демотивиращи за учениците. Липсата на иновативни и ангажиращи учебни методи може да доведе до загуба на интерес към ученето на граматика.
- Страх от грешки и неуспех: Някои ученици могат да се страхуват от грешките и неуспеха, когато учат граматика. Те може да се чувстват неуверени в своите умения и да избягват ученето на граматика, за да избегнат ситуации на провал или критика от страна на учителя или съучениците си.
- Липса на визуална привлекателност: Учебните материали за граматика често могат да бъдат сухи и безжизнени, което може да допринесе за липсата на интерес от страна на учениците. Липсата на визуална привлекателност и креативност в учебните средства може да направи ученето на граматика монотонно и непривлекателно.
- Недооценяване на важността на граматиката: Някои ученици може да недооценяват важността на граматиката в процеса на езиковото обучение. Те може да считат, че могат да се научат на английски език, без да се фокусират върху граматиката, което може да ги накара да пренебрегнат ученето на граматика.
Обикновено преподаването се определя като дейност на учителя, която се състои в предаване на знания и управление, ръководене на учебно-познавателната дейност на учениците и тяхното умствено развитие и възпитание. (Онишчук, 1968)
За да се преодолее липсата на интерес към ученето на граматика, учителите трябва да използват иновативни и ангажиращи учебни методи, да свързват граматиката с реални ситуации и приложения, да подкрепят учениците в процеса на учене и да създадат стимулираща учебна среда. В съвременното чуждоезиково обучение, важна роля играят информационните и комуникационните технологии. Както твърди Тодоров (2020, с. 7), „за преподавателя прилагането на информационни и комуникационни технологии в обучението по чужд език е сложен процес, който предполага както отлично владеене на съответния чужд език, така и високо ниво на компетенция относно множеството приложения базирани на тези технологии.“
Новата роля на преподавателя в съвременния образователен процес се определя по различни начини: роля на консултант, съучастник, пряко „потопен” в дидактическото общуване, „катализатор” или фасилитатор на съвместно разработваното учебно съдържание, модератор на дидактическото общуване, автор на сюжетната линия на учебния час, режисьор и постановчик на решаване на учебни задачи. (Стефанова, 2005) Авторите, които изследват очертаната проблематика, изтъкват редица професионалнозначими качества, като комуникативност, истинност и откритост, емпатийност; като на партньор, приемащ другия и вдъхващ доверие, достоен за уважение, позитивно оценяващ; ентусиаст с чувство за хумор, активен участник в груповото взаимодействие, познаващ себе си, приемащ чуждото мнение; улесняващ учебния процес, подкрепящ, модел (пример), наставник (треньор), източник на информация, координатор, наблюдател, разпределител, инициатор, експерт, медиатор, аниматор, иноватор и др. (Гюрова, 2006)
При преподаването на граматика е необходимо да се отчита фактът, че съвременното обучение преобладаващо е ориентирано към комуникативност – граматичните структури се въвеждат и упражняват, когато е необходимо да се приложи (каже, напише или разбере) конкретната конструкция. Тя не е самоцел, а средство, инструмент за речева продукция – постановка, която споделят повечето автори. Сама по себе си граматиката не е крайна цел на обучението по чужд език, тя подпомага основните речеви дейности на езика – слушане, говорене, четене и писане. Целта на преподаването на граматика е обучаваните да могат да използват чуждия език рецептивно и продуктивно, т.е. обучението по граматика е ефективно, ако учениците умеят да възприемат и създават по граматичните правила текст на съответния език. (Желязкова, 2016)
За съвременните учители, преподаването на граматика по английския език може да бъде предизвикателно, но и изключително задоволително, ако се прилагат правилните методи и стратегии. Някои от ключовите принципи и практики, които могат да помогнат на учителите да бъдат успешни в преподаването на граматика по английски език са:
- Диференциран подход: Всеки ученик е специален и има различни учебни потребности. За да бъде успешен учителят, е важно да прилагате диференциран подход при преподаването на граматика в учебния процес. Това включва предоставяне на разнообразни учебни материали и методи, които да отговарят на индивидуалните потребности на учениците и да ги подкрепят в техния езиков процес.
- Интерактивност и ангажираност: Уроците по граматика могат да бъдат ангажиращи и интересни, ако се приложи интерактивен подход към обучението. Включването на игри, учебни симулации, ролеви игри и други активни учебни методи може да направи уроците по граматика по-забавни и вълнуващи за учениците.
- Практически приложения: Учениците по-лесно усвояват граматическите правила, когато те са вградени в реални ситуации и приложения. Ползотворно е предоставянето на учениците на възможности за упражнение на граматическите концепции чрез практически упражнения, реални сценарии и игри, които да подкрепят употребата на граматическите структури в реален контекст.
- Обратна връзка и подкрепа: Поддържането на открита комуникация с учениците и предоставянето им на конструктивна обратна връзка за техния напредък в усвояването на граматиката е ценно. Резултатно е подкрепянето на учениците в техния езиков процес, чрез предоставяне на допълнителни упражнения и помощ при затруднения.
- Непрекъснато обучение и професионално развитие: Както във всяка друга професия, непрекъснатото обучение и професионалното развитие са от съществено значение за успеха на учителя, преподаващ граматика.
В заключение можем да кажем, че граматиката е структурната основа на нашата способност да се изразяваме. Колкото повече си изясняваме как граматиката функционира, толкова повече можем да следим значението и ефективността на начина, по който ние и другите използваме езика. Граматиката осигурява прецизността, забелязва двусмислията в езика и експлоатира богатството от възможности за изразяване на английски. (Crystal, 2003) Всеки учител трябва да бъде отворен към нови методи, технологии и стратегии за преподаване на граматика и да инвестира в своето лично и професионално развитие. Следвайки тези ключови принципи и практики, учителите могат да бъдат успешни в преподаването на граматика по английски език и да помогнат на учениците си да развият своите езикови умения по ефективен и приятен начин.
-
Андреева, Л. (1999). Психология на познанието. София: ЛИК.
Вълова, И. Видовете памет и усвояването на нов граматичен материал по английски език. Прочетено на 16.05.2024 г. на адрес: https://diuu.bg/emag/4820/.
Гюрова, В. и кол. (2006). Приключението учебен процес. Ръководство за университетски преподаватели. София.
Желязкова, З. (2016). Интерактивен модел за обучение на студенти в граматичните времена в английски език. Стара Загора.
Онишчук, В. А. (1968). Дидактическа структура на процеса на усвояване на знания. Народна просвета, №11.
Тодоров, П. (2021) Интегриране на приложението Duolingo for Schools в обучението по трети език. Чуждоезиково обучение, 48 (3). DOI: 10.53656/for21.34duol
Тодоров, П. (2023) Лингводидактологически проблеми при изучаването на езиците висок валириан и клингонски. Чуждоезиково обучение, 50 (4). DOI: 10.53656/for23.433ling
Тодоров, П. (2020). Прилагане на модел за обучение по английски език базиран на информационни и комуникационни технологии. Академично издателство „Ценов“. Свищов. ISBN: 978-954-23-1792-0.
Стефанова, М. (1999). Дидактическото общуване. София.
Стефанова, М. (2005). Педагогическата иновация. София.
Crystal, D. (2003). Dictionary of Linguistics and Phonetics (Vol. 5). John Wiley&Sons.
- Евдокия Симонова
старши учител по английски език
Средно училище „Отец Паисий“, гр. Мадан
evdokiya_si@abv.bg
-
ас. д-р Петър Тодоров
ДИУУ