Гражданското образование в детската градина е насочено към формиране на гражданско съзнание и добродетели, свързани с устройството на демократичното общество. Съвременното образование се стреми към нови образователни подходи и развитие на детския потенциал. Чрез гражданското образование децата се подготвят за социални изяви, диалог и сътрудничество, като се учат да зачитат правата на човека, да изграждат лична позиция и да спазват законите на държавата. Важни насоки на гражданското образование в детската градина включват обучение в общуване и сътрудничество за развитие на практически умения в различни области на живота, като семейни отношения, училище и социалната общност, като се насърчава „системен модел на социална активност и гражданственост на детето“.
„Детето е свидетел, свидетел с развиваща се моралност – то търси улики как трябва да се държи и ги намира в начина, по който ние – родителите и учителите, живеем живота си, правим своя избор, отнасяме се към хората, показваме в нашите действия мотивите, желанията, ценностите си, като казваме на тези малки наблюдатели много повече отколкото си мислим.”
Р. Коулз
Целта на гражданското образование е да култивира гражданско съзнание и граждански добродетели, включващи знания за устройството на демократичното общество, правата и задълженията на гражданите, както и умения и подготовка за отговорно гражданско поведение. За децата, обучаващи се в домашни детски градини, гражданското образование е изключително важно, защото учи децата на правилно отношение към другите, утвърждава ценностите им и им помага да направят първата крачка в комуникативните умения.
Гражданското образование трябва да стане неразделна част от съвременното българско образование в детската градина, защото с негова помощ:
– се развива у личността чувство на самоуважение и уважение към другия, на уважерние към човешкото достойнство;
– се развиват нагласи и поведение, които водят до зачитане на правата на другите;
– се допринася за уважението, разбирането и зачитането на културното разнообразие, особено по отношение на различни национални, етнически, религиозни, езикови и други малцинства и общности (Стракова 2021).
Всички тези положителни аспекти на гражданското образование са предпоставка за учителите в детските градини да разработват и прилагат различни педагогически и психологически методи, така че децата да придобиват знания, умения и ценности, подходящи за тяхната възраст (умствена и физическа), усмения и способности.
С напредването на глобалната демократизация на човешкото общество и приемането на поредица от международни документи, защитаващи правата на човека от различни социални и малцинствени групи, от втората половина на XX в. в областта на човешките права се появиха нови практики и качествено ново съдържание в обучнието по гражданско образование. То отразява промяната в разбиранията за гражданина: вместо патриот и верноподаник с дълг към обществото и Родината той все по-често се характеризира като човек с права, които следва да бъдат гарантирани от обществото ( Иванов 2000: 12).
В процеса на търсене на универсалните, националните, етнокултурните и интеркултурните измерения на гражданското образование са създадени и практикувани различни образователни модели, концепции и системи. В някои образователни системи гражданското образование е неделима чест, включена в основното общо образование и интегрирана в целия образователен процес. В други случаи то се налага като допълнително образование, което се осъществява доброволно, наред със задължителната учебна програма, чрез формите и средствата на свободното и избираемото обучение, извънкласната и извънучилищната социална практика. В трети страни гражданското образование се приравнява на безплатно образование и е задача на неправителствени организации, изпълняващи образователни функции. То се осъществява преди всичко под формата на практически дейности, изпълнение на проекти за решаване на реални обществени проблеми и конфликти, като реални инициативи с гражданска насоченост (Чавдарова-Костова 2001).
Тенденция в международния опит в областта на гражданското образование е практическата ориентация на преподаването на граждански знания. Правата на човека и демократичните ценности не се изучават сами по себе си, а в практическия контекст на актуални задачи и проблеми на обществения живот. Чрез обучението по гражданско образование хората трябва да придобият необходимите социални знания и умения, за да изпълняват ролите си на граждани, да бъдат обучени да упражняват правата си и да изпълняват задълженията си, да решават реални междуличностни, местни, местни, национални и глобални проблеми, да изпълняват конструктивни и критични мислене и независимост на волята.
Гражданското образование обикновено е част от образователния процес, който дава на учащите се социални умения, култура и морални ценности. Тази концепция обаче не е пълна.В научната литература гражданското образование се интерпретира по различен начин от експертите и учените в областта на педагогикатa. В следващите редове тези интерпретации са представени с цел изясняване на ролята и полезността на гражданското образование в съвременното общество.
Според Р. Вълчев гражданското образование означава въвеждането на младите хора в значими теми на социалния живот и на тяхното място в този живот. (Вълчев 2004). От това твърдение на Вълчев става ясна задачата на гражданското образование да съдейства на учащите при тяхното правилно социализиране и да изгради способности у тях за правилно общуване. Поради тази причина гражданското образование е изключително ползотворно в предучилищна възраст, когато учащите поемат първите си стъпки към социализация и правилна комуникация.
М. Кемалова смята, че гражданското образование може да се тълкува като специфичен вид социална дейност и процес на педагогическо взаимодействие, което цели подготовката на личността за социален диалог и сътрудничество върху основата на познаването и зачитането на човешките права и отговорности, както и информирането на мотиви и практически умения за пълноценно интегриране в социалните структури и активно участие в обществения живот (Кемалова 2002). От това твърдение може да се изясни една от най-важните цели на гражданското образование, а именно то е инструмент посредством, който учащите създават умения и изграждат способности за правилното им и пълноценно интегриране в социума.
Петър Балкански, професор по педагогика и автор на редица книги с педагогическа насоченост, анализира гражданското образование като вид образование с интердисциплинарен и интегративен характер (Балкански, Захариев 1998: 159).
Редица са тълкуванията за гражданско образование, представени в трудовете от много български и чуждестранни учени в областта на педагогиката и въпреки това многообразие, всички те се обединяват върху идеята, че подобен род образование има висока социална значимост.
Гражданското образование осъществява две важни социални функции. Първата е репродуктивна (стабилизираща, консервативна), свързана с възпроизводството и утвърждаването на съществуващите социални отношения с цел укрепване на политическата власт и конституционен строй; и конструктивна (променяща) – иновационна насоченост, пряк или косвен принос на подрастващите за утвърждаване на новото в политиката, производството, начина на живот.
Компоненти на гражданското образование:
Първият компонент на гражданското образование са гражданските знания. Гражданското знание включва фундаментални идеи и информация, необходими, за да може човек да е ефективен и отговорен гражданин на демократичното общество. Основно това са теоретичните принципи на демокрацията (Иванов 2000: 18), работата на правителството и поведението на демократичното гражданство.
Гражданските умения и навици са вторият компонент на гражданското образование. Те се формират отранна възраст и постепенно се усъвършенстват. За тази цел децата се учат да взаимодействат, да обменят информация, да обсъждат и да планират съвместни дейности от граждански характер в малки групи. Освен това те се научават да слушат внимателно, за да задават ефективни въпроси, и да разрешават конфликти чрез компромис, посредничество и арбитраж.
Последният компонент на гражданското образование е гражданската добродетел. Гражданските добродетели са „основните човешки“ характеристики, необходими за поддържане и подобряване на конституционната демокрация и гражданското общество. Гражданите могат да се чувстват комфортно в съществуващата политическа система само, ако притежават такива характерови качества.
Разглеждането на темата за правата и отговорностите на децата по време на гражданското образование в детските градини възпитава у тях чувство за принадлежност и отговорност към обществото и семейството. Създават се условия и се разглеждат теми, които помагат на децата да идентифицират правата си и да развият способността си да сигнализират, когато правата им са нарушени. Децата се запознават с други народи и техните традиции и развиват чувство за толерантност, разбиране, съпричастност и състрадание. Чрез изясняване на правата и отговорностите децата в предучилищна възраст придобиват правилно разбиране за ролята си в семейството и могат да изразяват мнението си.
- Вълчев, Р. 2004. Книга за родителя, За образованието и възпитанието на детето, Ц-р „Отворено образование”, София.
Иванов, Ив. 2000. Въпроси по гражданското образование, Шумен.
Иванов, Ив. 2000. Въпроси по гражданското образование, Шумен.
Кемалова, М. 2002. Гражданското образование, В. Търново.
Стракова, Л. 2021. Граждански ценности и гражданско образование, София.
Чавдарова-Костова, С. 2001. Интеркултурно възпитание, София.
- Ива Златева, учител, ДГ „Велимира“, гр. Пловдив
i.zlateva@dg-velimira.com