Целта на статията е да разгледа игровизацията като нов иновативен метод, чрез който може да се повиши ангажираността, мотивацията и знанията на учениците. Самата игровизация представлява интегриране на игрови елементи в учебния процес и по този начин може да се повиши дълготрайното запаметяване до десет пъти. Като пример е представена играта Hot Seat, която е изключително подходяща за проверка на лексиката, развиване на комуникативните умения и критичното мислене. Тя помага на учениците да развият уменията си за публично говорене. Доказано е, че игрите правят учебния процес по-забавен и ангажиращ, което води до повишаване на мотивацията за учене сред подрастващите и подпомагат когнитивното развитие.
В днешния технологично напреднал свят в който все повече навлизат приложения за забавление, мотивацията на ученици стремглаво върви надолу и подрастващите изключително лесно губят фокус и интерес към образователния процес. В свят, където информацията е лесно достъпна и разнообразна, предизвикателството пред днешните преподаватели да ангажират и мотивират учениците става все по-голямо. Учителите трябва да бъдат изключително креативни и иновативни в методите си на преподаване. Необходимо е да намерят подход, с който да успеят да привлекат вниманието на учениците и да ги въвлекат отново в образователния процес. „За да се подобри ситуацията, трябва да се внедряват повече и по-разнообразни инструменти за електронно обучение, които да направят обучението по-атрактивно.“ (Тодоров, 2021а, с. 495) Интерактивни бели дъски, интерактивни учебници, виртуални лекции, онлайн платформи за обучение, образователни приложения и цифрови инструменти могат да направят уроците по-ангажиращи, интересни и интерактивни. Освен това, преподавателят може да използва различни методи за диференциране на учебния процес, за да отговори на различните учебни потребности на учениците, което ще доведе до по-голяма ефективност. Това може да включва работа по групи, проекти, проектно базирано обучение, методът на обърнатата класна стая, различни игри, състезания и др. Предоставянето на възможности за избор и самостоятелно изследване може да повиши мотивацията на учениците и да ги вдъхнови да учат с по-голям интерес. Въпреки това, като се възползват от силата на технологиите и адаптират своите преподавателски методи, те могат да създадат учебна среда, която е едновременно мотивираща и ефективна.
Един от широко разпространения и ефикасен метод за ангажиране на вниманието на учениците, повишаване на тяхната мотивация и подобряване на знанията им безспорно е игровизацията. Въпреки че понятието има своите корени в десетилетията на 1970 – 1980-те години, неговото приложение в образованието е станало особено популярно през последните години. Поради тази причина въвеждането на игровите подходи е актуална и значима тема за съвременното обучение. През 20-ти век, Жан Пиаже, швейцарският психолог, изследва възможностите на играта като средство за развитие на децата. Той открива, че игрите не само са забавни, но и подпомагат когнитивното развитие и усвояването на нови знания. Този подход е основан на идеята, че ученето чрез игра може да бъде по-ефективно и забавно за учениците.
С възхода на технологиите и дигиталните медии през 21 век, игровизацията достига своите нови висоти. Днес игровизацията се използва широко в различни образователни контексти, от начални училища до висши учебни заведения. Изследванията показват, че игровизацията може да подобри ангажираността, разбирането, уменията и резултатите от обучението (Gee, 2003; Hamari & Sarsa, 2014). Експертът в тази област – Джейн Майстер твърди, че използването на игри може да повиши дълготрайното запаметяване до 10 пъти.
Самата игровизацията е учебен процес в който се внедряват игри и игрови елементи в класната стая с цел повишаване на ангажираността и резултатите от обучението. Това може да стане чрез използване на образователни игри, създаване на състезателни учебни дейности или въвеждане на системи за възнаграждение за завършване на задачи или постигане на цели. Ученето чрез игри може да подпомогне учениците да запомнят по-лесно нови думи, фрази и изрази, както и граматика, тъй като учебните материали се представят в контекст на забавни и интересни ситуации. Различните игри и състезания насърчават сътрудничеството и споделянето на идеи между учениците. Игровизацията може да помогне да се създаде приятна и подкрепяща учебна обстановка, където учениците се чувстват свободни да изразяват себе си и да се развиват на езиково ниво. Една от най-популярните платформи за изучаване на чужди езици, Duolingo, е базирана на метода на игровизацията. „Duolingo е платформа, в която потребителите, освен че учат езици, се състезават помежду си. Всеки завършен урок, ниво, тема и т.н. носи точки. Броят на натрупаните точки през седмицата поставя потребителите в определени лиги, като във всяка лига има класация на тези с най-много точки.“ (Тодоров, 2021б, с. 270)
Една от любимите игри на повечето ученици е Hot Seat, един забавен начин за преговор на лексика. Hot Seat е популярна игра, използвана в класната стая за развиване на комуникативните умения, засилване на критичното мислене и улесняване на ученето чрез взаимодействие и забавление. Не на последно място насърчава и работата в екип. По време на играта учениците се учат да формулират ясни и точни въпроси, както и да отговарят на тях по смислен начин. Самата игра насърчава учениците да мислят критично, да правят асоциации и изводи. Не може да не споменем, че тази игра развива умението за публично говорене. Самата играта може да бъде адаптирана за различни предмети и учебни нива.
Как се играе? Като начало учителят съставя списък с думи в различни категории – храни, напитки, животни, дрехи, професии, празници и др. По време на часа първо е необходимо да се избере един ученик, който се слага да седне на „горещия стол“, с гръб към дъската и с лице към класа. Учителят пише дума на дъската. Съучениците я обясняват, използвайки синоними, антоними, определения и т.н. на своя съученик, който е на горещия стол. След като отгатне, ученикът избира свой съученик, който да заеме мястото му, като края на играта настъпва когато всеки един мине през „горещия стол“.
Самата игра има и други вариации. Може класа да се разпредели на два отбора. В този случай се слагат два стола и по един представител от двата отбора. Избраните ученици сядат с гръб към дъската и с лице към техния отбор. Ученикът на горещия стол слуша своите съотборници и се опитва да отгатне думата. Точка за своя отбор печели ученикът, който първи отгатне думата. За всяка нова дума има нов играч от всеки отбор. Печели отбора с най-много познати думи. При желание може да се използва таймер при рундовете.
Друга вариация на играта е когато човекът на горещия стол си намисля дума от определена категория / например животно/ и съучениците му задават въпроси, на които човекът на „горещия стол“ може да отговори с „да“, „не“, „топло“ или „студено“. Тук състезанието е между класа и човека на стола. Ако отгатнат, класът получава точка, а ако не, човекът на стола взема точката. Може играчът да се сменя след всеки рунд, но може един играч да изиграе цялата игра срещу класа. Ако се редуват, то победител е този, който има най-много точки.
Освен списък с думи учителят може да подготви и списък с въпроси, свързани с дадена учебна тема. Въпросите могат да бъдат отворени или затворени. Освен подготвен списък от учителя, играта може да се играе и със съставени въпроси от самите ученици. Те задават въпросите последователно. При тази вариация на играта може да се провери например доколко са усвоили формите на неправилните глаголи. След определен брой въпроси или изтекло време, ученикът на „горещия стол“ се сменя с друг участник и играта продължава.
Прилагайки тази и още други подобни игри в моите часове се убедих, че благодарение на това, учениците са много по-ангажирани и мотивирани. Освен това самите часове стават все по ефективни и забавни за подрастващите. Игровият метод може да бъде допълнен и с използването на кратките разкази от Duolingo, които „имат няколко ползи: първо, чрез тях може да се упражнява четене и слушане подобно на аудиокнигите. Те обаче включват и вградени дейности като въпроси с множествен избор, попълване на изречения, и превод на думи и изрази.“ (Todorov, 2022, p. 488)
В заключение, игровизацията е един от най-мощните иновативни методи, чрез който може да се подобри ефективността в часовете по чужд език. Благодарение на игрите, учениците могат да се забавляват и да учат едновременно. Това от своя страна води до подобряване на езиковите им умения, знания и мотивация.
-
Тодоров, П. (2021а) Изследване на приложението на инструменти за електронно обучение в български и чуждестранни университети. Чуждоезиково обучение, 48 (5). DOI: 10.53656/for21.55izsl
Тодоров, П. (2021б) Интегриране на приложението Duolingo for Schools в обучението по трети език. Чуждоезиково обучение, 48 (3). DOI: 10.53656/for21.34duol
Gee, J. P. (2003). What Video Games Have to Teach us about Learning and Literacy. New York: Palgrave Macmillan.
Hamari, J., & Sarsa, M. (2014). Gamification in Education: A Review of Current Trends and Issues. Computers & Education, 80, 40–52.
Todorov, P. (2022). Assignable Stories with Duolingo for Schools. Формиране на компетентности в съвременната образователна реалност. ред.: проф. д.п.н. Татяна Томова, доц. д-р Елена Калфова. Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2022, ISBN:978-954-07-5499-4
- Детелина Ясенова Караджова
старши учител по английски език, СУ „Христо Ботев“, град Девин
didkaka@abv.bg