Моят дневник на пътешествието в обучението по география и икономика в 7. клас
(теоретични постановки и концепция на иновацията)
Ава Уруч Джамадан-Гърбева
73. СУ “Владислав Граматик“ гр. София
Резюме
Учениците в 7. клас правят все по-осезаемо междупредметни връзки и формират комплексни умения за учене и справяне с различни житейски ситуации. На тези си години те опознават интересни географски и исторически обекти, споделят лични впечатления и емоции. Чрез работата си с „Дневник на пътешественика“ успяват да се пренесат в един различен от познатия им свят, който непрекъснато ги удивлява. Благодарение на нетрадиционно поднесената информация, провокативните рубрики и разнообразни дейности, реализират ключови за тях компетентности, които могат да използват до края на обучението си по география. Темите в дневника съответстват и на мисията и стратегията на нашето училище – 73. СУ „Владислав Граматик“ с преподаване на чужди езици, предлагащо висока интелектуална подготовка, културна осведоменост и изява, технологични умения и многоезичие, което е с огромен принос за развитието и реализирането на нашите пътешественици.
Ключови думи: географска компетентност, дигитална компетентност, граждански и социални компетентности, математическа компетентност и компетентности в областта на природните науки и технологиите. Тези компетентности могат да се формират и развиват чрез различни обучителни форми. Постиженията и затрудненията на учениците при създаване на крайния продукт се измерват с помощта на определен инструментариум.
Основни изследователски задачи:
Субект на текущото изследване са 30 ученици от 7. клас в 73. СУ „Владислав Граматик“ с преподаване на чужди езици, град София. Те проявяват силен интерес към географията, а и въобще към природните и обществените науки. Вълнуват се от заобикалящия ги свят, огромната пъстрота на континентите и с вълнение изучават завладяващи места от родината ни. По – голямата част от учениците са много мотивирани за работа, посрещат с интерес и изпълняват със старание поставените задачи. Участват активно в занятията, вникват в проблематиката и същевременно проявяват критично отношение към поднасяната информация. Отличават се с високо ниво на комуникативност, сръчност и дигитални умения. Много малка част от тях са с по-ниска концентрация, което се дължи основно на голямата им натовареност през текущата учебна година.
Предмет на изследването е дейността на учениците, които учат чрез откриване, благодарение на занимателните симулативни ситуации, които предоставят пътешествията. Чрез този тип иновативно обучение те формират положителни нагласи и модели поведение. Активността на педагога отстъпва място на активността на учащите се, неговата задача се свежда до създаване на условия за стимулиране на техните инициативи. Учителят непрекъснато получава обратна връзка за предварително поставените цели и коментира тяхното изпълнение с учениците. Това насърчава самостоятелната им работа, прилагането на практически умения, активност и осъзнатост по време на учебния процес. Попълването на дневника често е съпътствано с лична ангажираност и емоционалност. Някои от задачите провокират състезателен характер у учениците, развиват въображението им и всеки се стреми към оригиналност и творчество в работата си.
Работата с дневника се осъществява в допълнителни избираеми часове по география в училищния „Клуб на пътешественика“ . Основната цел е учениците да намерят смисъл от наученото и да открият приложението му в нови и непознати ежедневни ситуации. От тях не се изисква само да запаметяват данни и факти, а да опознават подходите и средствата за намиране и използване на географското знание за личностна, професионална и социална реализация. Всеки ученик от клуба придобива и компетентности, свързани с инициативността и предприемачеството. Чрез усвоените знания в областта на географията, могат да формират умения за прилагането им в практически ситуации. За тази цел може да се използват учебно-изследователски задачи, свързани със самостоятелно търсене и намиране на отсъстваща информация, решаване на проблеми, работа по проекти и създаване на готов продукт.
Всяко пътешествие следва подходящ алгоритъм, който организира и улеснява учебната дейност. Първата и много ключова стъпка е мотивацията. Тя се постига с кратък въвеждащ текст и любопитен предмет, който се показва от сандъчето на пътешествието. Следващите стъпки се определят от маршрута му, който всеки път е различен и завладяващ. Всички пътешествия предлагат вълнуващи мисии и предизвикателства, свързани с природни и исторически забележителности, с бита и културата на населението по света, с опазването на околната среда.
В настоящото изследване допускам, че със създаването на дневника ще постигна:
В „Дневника на пътешественика“, учениците са изправени пред редица предизвикателства, които провокират у тях усет за творчество и новаторство, имат и многообразни възможности да приложат по гъвкав и иноваторски начин новото знание. Те могат да вземат участие в занятията, основано на опит и преживяване, което често се реализира чрез ролеви игри, казуси, предизвикателства и любопитни рубрики. Приемайки ролята на пътешественик всеки от тях се научава да споделя собствения си опит, да прави съответните изводи, да формира принципите си на действие, които да може да използва и в реалния живот. В тази връзка по време на занятията все повече се чуват фрази като: „научих се“; „когато попадна в тази ситуация“; „аз ще кажа“; „аз ще направя“; „това ще ми помогне“ и т.н.
Сред положителните страни на този вид учене са самоинициативата и личностно участие, личностна промяна и растеж. Вземат се предвид нуждите и желанията на обучаваните и те се чувстват спокойни, че могат да дискутират и споделят опита си в ситуации, подобни на тези от пътешествието. На учениците се дава също така шанс сами да придобиват и прилагат познания, умения в непосредствени и релевантни ситуации.
Прелиствайки страниците на дневника, седмокласниците стигат до собствени открития, впускат се в нови за тях приключения, черпят вдъхновения и искат да знаят още и още. Пътешествията също подобряват комуникационните им умения и ги подготвят за непредвидими ситуации и нови за тях ситуации, с които обаче може да се сблъскат. Преживяванията са структурирани така, че да изискват ученикът да поеме инициатива, да взема решения и да бъде отговорен за резултатите. По време на процеса на учене всеки ученик активно се включва като задава въпроси, изследва, експериментира, любопитен е, поема отговорност, креативен е, търси смисъла на новото и непознатото.
Учениците развиват уменията за работа с карта, извличане и търсене на информация от различни източници, изпълнение на дейности по алгоритъм и работа в екип. Осъществяват познавателни връзки между географията, историята, български език и литература, природните науки, предприемачеството и информационните технологии, и изгражда единна представа за заобикалящия свят. По този начин придобиват комплексни общоучебни и граждански умения. Попълвайки своя дневник те се впускат в различни роли и преживявания, научават се да отсяват полезното и важното. Обучаемите сами правят открития и опити, вместо да слушат или четат за опита на останалите. Те влизат в роля на изследователи, откриват тайните на непознати географски обекти, на исторически забележителности и на многоликата култура на европейските народи. Благодарение на предизвикателствата, които имат във всяка от темите, опознават очарователни и непознати кътчета на Европа, Балканския полуостров и България.
Учителят от своя страна играе ролята на координатор, който по всякакъв начин помага на учениците, това ги насърчава да предприемат активни действия по време на урока. Педагогът не дава готови знания, а активира учениците към самостоятелно търсене на решения. По този начин се постига основната цел на иновативното обучение, а именно ученикът да бъдат увлечен и потопен в учебната атмосфера и така да се превърне в енергичен участник на собственото си обучение.
В дневника за 7. клас, понеже завършват етап на обучение и кандидатстват за гимназии, учениците създават свое портфолио и имат набор от въпроси, свързани с професионалното им ориентиране. По този начин се научават да представят себе си пред света, да отличават уменията и качествата, които притежават, за да бъдат достойни граждани на света. Научават се да правят swot-анализи, да анализират силни и слаби страни, възможности и рискове, с които могат да се сблъскат в бъдеще.
Заключение
Всеки ученик, който е част от „Клуб на пътешественика“ чрез рубриките в дневника надгражда себе си не само в училище, но и у дома. Това осигурява диференциран подход на преподаване и едновременно с това провокира родителите да сътрудничат на децата си в изпълнението на някои от задачите в дневника. Благодарение именно на тристранната връзка: учител-ученик-родител се осигурява качествено образование. По този начин по-лесно могат да се разгърнат силните страни на ученика и да се създаде план за действие за работа върху слабите му страни. Също така може да се определят факторите, които усилват или възпрепятстват способностите на детето да учи и да се превърнат в обединена система за подкрепа.
ЛИТЕРАТУРА
1. Андреев, М. (1999). Процесът на обучение. Дидактика. С.,УИ „Св. Климент Охридски“.
2. Василева, М (2018) Методика на обучението по география-едно по-широко разбиране за методите на обучение, УИ „ Св. Климент Охридски“.
3. Владева, Р. Компетенциите като елемент на учебното съдържание по география
4. Патарчанова Е. и колектив, учебно помагало “Дневник на пътешественика” за 7. клас, “Клет”
Имейл: ava_1993@abv.bg