Допълнителното обучение по български език за формиране на представи за безопасно движение на пътя /теоретична насоченост/
Александра Благова Михова – обучение за придобиване на I ПКС, 8460
Входящ номер 49635 в ДИУУ;
Директор на детска градина „Върбица“, гр. Пазарджик
Резюме: Превенцията на риска от пътно-транспортен травматизъм и детската безопасност е специфична и тревожна проблематика, която изисква актуализиране на педагогическото взаимодействие между семейството и детската градина, особено в контекста на възпитаването на транспортна култура у децата. В предучилищната възраст децата усвояват социален опит, а ние –учителите сме тези, които трябва да изградим у тях елементарни и достъпни понятия, да формираме умения и поведение.
Ключови думи: детска градина, подготвителна група, български език, безопасно движение, умения, знания, възпитание, предучилищно образование.
Чрез образователното направление „Български език и литература“се извежда на преден план комплексната реализация на речевото развитие на детето от предучилищна възраст. Една от основните функции на обучението по това направление е задоволяването на потребността на детето от речева активност, което предизвиква положителни емоции и се превръща в стимул за изграждане на умения за комуникиране и общуване: готовност за директно и адекватно на речевата ситуация изразяване. Образователното направление има за цел изграждане на нагласа у детето да слуша активно художествено произведение и да изразява отношението си към него и към постъпките на героите в него. Съдържанието на образователното направление е структурирано в шест образователни ядра: Свързана реч, Речник, Граматически правилна реч, Звукова култура, Възприемане на литературно произведение и Пресъздаване на литературно произведение. Дейностите по образователното направление са подчинени на целта за осигуряване на щастливо детство на всяко дете, както и за изграждане на мотивация и увереност в собствените му възможности.
Създаването на специализирана методика за допълнително обучение по български език за деца от предучилищна възраст е съществена част от реализирането на концепцията за приобщаващо качествено образование за всяко дете. Във формален и съдържателен план създаването на тази специализирана методика се основава на редица европейски
и национални стратегически и нормативни документи.
Обучението по български език при деца с различен семеен език се провежда в своеобразна социокултурна среда. Овладяването на българския език се съпътства от формиране на умения за социално и емоционално учене, като предпоставка за толерантност между културите. Идентифициране и разбиране на емоции е съпътстващ процес в езиковото обучение при децата в средната предучилищна възраст. Настоящата методика включва упражнения и лексика, които подготвят децата да разпознават и
да разбират различни емоции – радост, тъга, страх, изненада, обич. Подготовката за ограмотяване е съществена част от обучението по български език на деца с друг семеен език. Формирането на необходимите езикови умения за анализ и синтез на езиковите единици,регламентирани в ДОСПО, са подчинени на системния подход в структурата и изучаването на българския език.
От съществено значение е разработването и прилагането на целенасочени публични политики, които интегрират обвързващи цели и показатели, свързани с БДП.
За намаляване на жертвите на пътя се полагат значителни усилия на световно, европейско и национално ниво. Развитите държави си поставят все по-амбициозни
ангажименти. Темата за БДП се превръща в един от основните политически
приоритети. Глобалните цели стимулират държавите за подобряване на безопасността на пътя, а сравнителният анализ представя не само картина на техния успех, но дава и отправните точки за предприемане на подходящите действия. Данните за травматизма предоставят възможност за определяне и наблюдение на ключови показатели за
изпълнение, за да могат страните да оценят ефекта от своите политики.
Целта на възпитаването на детското безопасно движение е формирането на социално компетентно поведение, поведенчески модел и социални умения, които да се използват по всяко време по предназначение без особени усилия на личността, т.е. да се превърнат в стил на живот.
За реализиране на целта на обучението по БДП са предвидени ситуации по образователно направление български език и литература с насоченост към формиране на култура за безопасно движение по пътищата за деца на 6 години . Чрез допълнителното обучение по български език се овладяват знания и имения по безопасност на движението по пътищата. Един пакет се реализира в десет броя педагогически ситуации и е насочен към обогатяване на речника на децата. Във всеки проведен пакет се акцентираше с две ситуации с насоченост към формиране на култура за БДП. Темите са: „Пътни знаци и тяхното значение“,“Безопасно пресичане на улицата“, „Кога е безопасно да се играе навън?“,“Пътешествие с колело“, „Светофарът – нашият приятел“, „Как да се държим в колата“, „Помощ на приятел в беда“, „Пътешествие по улицата“.Иновативната насоченост е чрез специализирана методика за допълнително обучение по български език за деца, чийто език е различен от майчиния език се акцентират, усвояват и формират представи за безопасно движение на пътя.
В работата си ползвах дидактичен тест по безопасност на движението „Детето и пътната среда „на д-р Галина Хайдар,, който е предназначен да измерва равнището на усвоеност на знания по безопасност на движението и умението за прилагането им от 6-7 годишни деца.
Дидактическият тест по безопасност на движението се състои от 4 серии:
Знания за превозни средства и водачи – 5 айтема.
Знания за пътната сигнализация – 4 айтема.
Знания за правилата за движение и умения за прилагането им – 5 айтема.
Комплексен характер на знанията по безопасност на движението – 3 айтема.
Задачите от дидактическия тест съответстват по съдържание и форма на възрастовите особености на децата на 6-7 години и покриват голяма извадка от учебното съдържание по безопасност на движението.
За реализирането на положителните страни и възможности на дидактическия тест се спазват строго Определени изисквания и методика.
Резултатите от изследването се отчитат по точкова система. Оценяването на постиженията на детето се извършва на основата на получените от него точки при изпълнението на задачите. Оценката за определяне на общия тестов бал е тристепенна, като степените са: ниско равнище, добро равнище и високо равнище. Сборът от точките, сравнен с тези 3 степени формира общото равнище на постиженията на всяко дете.
Всяка серия от теста се състои от различни задачи, с различен максимален брои точки и трудност. Резултатите на децата по всяка айтема се отчитат в индивидуален протокол своевременно и коректно.
Проведените диагностични процедури през периода обхващат наблюдение върху цялостното развитие и поведение на децата. Акцентирах върху познавателните им способности и социални умения по посока на програмно-образователните цели, както и върху практическата ориентация, саморегулация на дейността и емоционална отзивчивост на децата. Чрез експериментално дидактична технология за формиране на безопасно детско поведение чрез допълнително обучение по български език се акцентира върху обогатяване на речника и формиране на култура за безопасно движение по пътищата.
За реализиране на целта на обучението по БДП бяха предвидени ситуации по образователно направление български език и литература с насоченост към формиране на култура за безопасно движение по пътищата за деца на 6 години . Чрез допълнителното обучение по български език се овладяха знания и имения по безопасност на движението по пътищата.
В резултат от анализа на проведенените диагностики и сравняване на резултатите , стигнах до извода, че:
-Обучението по БДП трябва да бъде приоритетна част от цялостният процес в детската градина.
-Необходима е прецизна и предварителна подготовка на учителките и висока транспортна култура за точно планиране на глобалните цели, задачи, подбиране на разнообразни методи, средства и подходяща образователна среда за реализирането им.
-Придобитите знания и умения се превръщат в трайни навици, когато се упражняват в реална среда.
-Възпитаването на транспортна култура у децата е резултатно и ефективно само, когато в него са включени съвместно и активно родители, учители, пътна полиция, общественост.
На ниво контролен етап се установи, че децата изброяват опасните и безопасни места на улицата, разказват къде и как пресичат, назовават различни превозни средства и тяхното предназначение и място на движение. Децата разпознават и назовават съответните правила на движение, регулирани от съответните пътни знаци и светофар и обогатиха речника си по български език.
Чрез допълнителното обучение по български език по образователно направление български език и литература с насоченост към формиране на култура за безопасно движение по пътищата за деца на 6 години се постигат добри резултати . Чрез допълнителното обучение по български език се овладяват знания и имения по безопасност на движението по пътищата. При провецдането на допълнителното обучение акцентирах към формиране на култура за БДП.
ЛИТЕРАТУРА
Бюлетин за безопасност на движението по пътищата, (бр. 7, 2021 г.);
Галчева,К., Галчев, Г.,За безопасното поведение на детето,Пазарджик, (2004 г).
Книга за учителя, Да учим по-лесно български език, София, (2019)
Концепция за обучение по безопасност на движението по пътищата
Наредба №5/03.06.2016г. за предучилищното образование;
Национална стратегия 2021 – 2030 за безопасност на движението по пътищата в Република България
Обучение по безопасност на движение на децата от предучилищна възраст-
План за действие на МОН към Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата в Република България 2021-2023г.;
Секторна стратегия за безопасност на движението по пътищата 2021 – 2030;
Хайдар,Г., Обучение по пътна безопасност в детска градина, Ямбол, (2000 г).
Хайдар,Г., Пътна мозайка, (2005 г.)
Хайдар,Г., Детето и пътната среда, (2006 г.)