МОТИВАЦИЯ НА ПЕРСОНАЛА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Антоанета Михайлова Григорова
Месторабота: директор ,детска градина „Щастливо детство“ село Старо Оряхово, община Долни чифлик
e-mail: grigorova.a@abv.bg
Резюме
Мотивацията играе важна роля за успеха и израстването на персонала в детската градина. Положителната и подкрепяща работна среда е от съществено значение за мотивирането на персонала в детската градина. Когато се чувстват ценени, уважавани и подкрепяни от своите колеги и началници, те са по-склонни да бъдат мотивирани и ангажирани в работата си. Създаването на положителна работна среда е от решаващо значение за повишаване на производителността и удовлетворението на служителите.
В настоящата статия са представени особеностите на мотивацията и в частност мотивацията на педагогически персонал в детската градина, както и модел за мотивация на служителите в детска градина „Щастливо детство“ село Старо Оряхово, община Долни чифлик.
Keywords: мотивация, служители, детска градина, модел
Въведение
Една от областите за ефективното и успешно управление на детската градина е мотивацията на служителите.
Мотивацията трябва да се разбира като състояние на определен човек, което може да бъде причинено от вътрешно или външно влияние за стимулиране или активиране на определени цели и задачи. Колкото по-активен е човек, толкова повече ще може да задоволи нуждите си.
Трябва да се отбележи, че поведението на всеки човек винаги има определена мотивация. Да мотивираш конкретен служител означава да засегнеш неговите специфични нужди и интереси
Основната трудност при практическото организиране на системата за мотивация на персонала се определя от слабото познаване на характеристиките на мотивацията и мотивационните задействания на служителите в предучилищните образователни институции, както и от непрекъснато нарастващите формални или „извънкласни“ натоварване.
В Психологический словарь е записано мотивацията като „процес на подтикване на човека да извърши едни или други действия и постъпки, е сложен акт, който изисква анализ на алтернативи, избор и взимане на решение“. Мотивиране е „изказване, което оправдава едно или други действие чрез посочване на подбуждащите го обективни и субективни обстоятелства. Мотивирането може да не съвпада с действителните мотиви на постъпките, а може и съзнателно да ги маскира.“(Психологический словарь, Москва, 1983. Стр. 199).
Според Х. Браун мотивационния конструкт е съставен от 6 вида потребности, които са представени в таблица № 1. (Костова. Зд. 2000, стр. 26-28)
Таблица № 1 Видове потребности
|
Потребност |
Характеристика |
1 |
Потребност от изследване
|
И. Павлов нарича тази потребност „ориентировъчен рефлекс“. Това е любопитството да изпиташ примамливостта на непознатото, особено ако го рисуваш като желано, то придобива розови очертания. Ориентировъчният рефлекс е неустоима движеща сила в изследователската работа. Тази потребност може да бъде успешно използвана за създаване на мотиви за учене по предмети като физика, химия и биология. |
2 |
Потребност от манипулиране с ръцете |
Децата обичат да майсторят и конструират. Б. Скинър говори за опериране. На тази потребност се основава успехът на Лего конструктори. Може също да бъде използван за създаване на мотивация за учене. |
3 |
Потребност от дейност /активност, движение/ |
Дейността може да бъде физическа или духовна. |
4 |
Потребност от стимулиране |
Нужда да се чуят нови идеи, да се изпитат нови чувства, да се поддържа активността на високо равнище. Стимулите са много важни за развитието на мисленето и речта. |
5 |
Потребност от знание |
Това е вътрешната необходимост да се преработват и интернализират резултатите от изследването, манипулирането, дейността и стимулирането. Тя обединява предходните четири потребности. |
6 |
Потребност от самоусъвършенстване и самоуважение |
Характеризира се със стремеж на човека да бъде признат и приет от другите, да бъде известен, да утвърди своето его. |
Изложение
В настоящата статия е представен част от проведените упражнения в рамките на модел за мотивация на персонала в детската детска градина „Щастливо детство“ село Старо Оряхово, община Долни чифлик., реализиран пред учебната 2023/2024 година. Участие взеха 10 детски педагози и 10 непедагогически персонал.
Тренинг «Мотивация на персонала»
Цел: насърчаване формирането на положителна мотивация за създаване на индивидуални стратегии за постигане на успех.
Подцели:
– насърчаването развитието на активна позиция на самопознание;
Развиване на съзнателно желание за успех и преодоляване на професионални трудности.
Методи: индивидуални задачи; упражнения; работа в малки групи, дискусия, беседа, интерактивни игри.
Упражнение „Педагогическа дилема”
Участниците е необходимо да си представят , че днес е първият им работен ден в детската градина и работят в група. На разположение са следните артикули:
– цветен картон; – пластилин; – лаптоп; – домашни обувки; – телефон; – бонбони;
– носна кърпичка; – мека играчка; – книга с приказки; – настолна игра; – motherwort форте;
– свирка; – цветни моливи.
Задача: да номерират елементите по /да ги подредят по важност/
Игра „Едно цяло“
Цел: Сплотяване на екипа, създаване на екипен дух, единство, приятелска атмосфера.
Участниците, застанали в кръг, се хващат за ръце.
Затварят очи, след което се съсредоточават върху дишането си, това на съседа си от ляво, после отдясно. Вдишват и издишват, вдишват и издишват. При третото вдишване, правят крачка назад, а когато издишват, правят крача напред. Очите не се отварят. При сигнал на водещия участници отварят очите си.
Упражнение “Самопознание”.
Материал: празни листове, химикалки или моливи.
Участниците трябва да запишат на листа:
– 3 неща, които правите, които не бихте искали да правите;
– 3 неща, които не правите, а бихте искали да правите;
– 3 неща, които бихте искали да правите по-често.
Провежда се кратка дискусия във връзка с написаното от участниците.
Упражнение «Идеалния служител»
Участниците се разделят на малки групи: 2 групи учители ; 2 групи непедагогически персонал.
Задача: да запишат как си представят иделания служител.
Представяне на групите.
Провежда се кратка дискусия по темата.
Упражнение «Моето бъдеще»
Задача: Да помислят как си представят живота си след 5 години. Какво ще се промени, какво ново ще се появи, какви цели ще постигнат.
Предоставят се и допълнителни материали за работа- списания, от които могат да изработят колаж.
Участниците представят колажите си.
Провежда се дискусия.
Заключение
Успешната мотивация на персонала е ключът към успеха на детската градина и формирането на сплотен екип, способността да се избягва напрежението и несправедливостта. Това до голяма степен демонстрира професионализма и изкуството на добрия ръководител. Добрият директор трябва да използва не само собствения си опит и интуиция, но и да вземе предвид постиженията на успешните мениджъри от миналото.
Компетентният директор е наясно, че не всички служители са мотивирани еднакво. Следователно той трябва точно да разпознае действителните мотиви на всеки от своите учители и да се опита, доколкото е възможно, да задоволи нуждите на всеки от тях. Но трябва да се управляват не самите учители, а взаимоотношенията в екипа.
Всеки един от служителите са първоначално мотивирани за работа, поради което е необходимо да се създадат благоприятни условия в организацията за самомотивация на индивида в посока на разкриване на индивидуален творчески потенциал на базата както на професионално, така и на личностно развитие, за да се подобри качеството на управление на мотивацията и най-ефективното използване на кадровия потенциал.
Използвана литература
Костова. Зд.(2000) Как да създадем нагласа за учене. Иновации в обучението, Педагог, София,
Психологический словарь,(1983) Москва