ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРЕДСТАВА ЗА ОБКРЪЖАВАЩАТА СОЦИАЛНА СРЕДА У 5-6 ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Антоанета Иванова Тодорова, гл. учител в ДГ „Здравец”, гр Пазарджик
Резюме: В разработката е представена педагогическа технология за изграждане на адекватна представа за социалната среда у 5-6 годишните деца, чрез разбиране на значението на различните професии. Това са педагогически ситуации, в които децата пресъздават професията на своите родители, като изпълняват трудова задача или се включват в игра. Като сравняват предметите, с които си служат възрастните и тяхното предназначение, начините им на поведение, особеностите на професиите, резултатите от труда и обществената им значимост, децата изграждат ярки представи, активно отношение към обществената среда, умение да анализират и да правят изводи.
Представите на децата за обектите и явленията в обществения живот се изграждат преди всичко при непосредственото общуване с обкръжаващия ги свят. В съвременното общество те имат свободен достъп до различни информационни средства и получават знания за бита, взаимоотношенията и труда на хората, възприемат начини на поведение. Големият обем и разпокъсана информация, с която децата се сблъскват не винаги води до нейното осмисляне, а от там до изменение и развитие на техните когнитивни умения за опознаване на социалната среда.
Механичното натрупване на знания за единичните обекти и явления от обществената среда може да се преодолее чрез целенасочена педагогическа работа за разбиране на значението на професиите в сътрудничество с родителите. Систематизират се знания за предметите, техните признаци и свойства, трудови действия, а чрез примера на родителите, начини за общуване и поведение. Детето натрупва опит и умения да планира бъдещи действия в процеса на непосредствено участие в дейности за изпълнение на трудова, конструктивна, изобразителна задача или в ролево-дидактична игра. Сравнението на различните професии, резултатите от труда, социалната им значимост води до изграждане на ярки представи, активно отношение към обществената среда, умение децата да анализират и да правят изводи. При такава организация на педагогическите ситуации за опознаване на социалната среда знанията, свързани с особеностите на различните професии могат да се трансформират в представи за предмети, техните признаци и свойства, взаимоотношенията и труда на хората, форми на поведение, правила за общуване.
Изследването има за цел да се разработи и апробира експериментално педагогическа технология за изграждане на адекватна представа за обкръжаващата близка социална среда у 5-6 годишното дете в сътрудничество с възрастните в достъпни за възрастта му дейности за разбиране на значението на различните професии.
Задачи:
1. Да се проследи и установи степента на усвоеност на социални умения, отношение и знания за социалните ценности на 5-6 годишните деца на констатиращия и на контролния етап от експеримента чрез дидактичен тест за проследяване на техните постижения.
2. Да се разработи и апробира на обучаващия етап от експеримента педагогическа технология за изграждане на адекватна представа за обкръжаващата социална среда чрез педагогически ситуации за разбиране на значението на различните професии.
3. Да се докаже хипотезата на експерименталното изследване.
Хипотеза: Ако се разработят и приложат педагогически ситуации за разбиране значението на различните професии в сътрудничество с възрастните чрез изпълнение на трудова задача или на ролево-дидактична игра, съобразени с възрастовите характеристики и индивидуалните особености на изследваните деца, методиката на взаимодействие дете – околна среда, то може да се очаква да се изгради адекватна представа у 5-6-годишното дете за обкръжаващата социална среда, както и на когнитивни умения за опознаване на света.
В изследването участват 30 деца на възраст пет и шест години от трета възрастова група на ДГ „Здравец”, гр. Пазарджик в периода октомври 2023 г.- април 2024 г. Основен метод – дидактичен тест.
За установяване степента на усвоеност на социални умения, отношение и знания за социалните ценности у 5-7 годишните деца на констатиращия и контролния етап са използвани дидактични тестове от познавателна книжка по околен свят „Приятели” за трета възрастова група с автор Н. Витанова. Тестовете са разработени по критериите на ядро „Самоутвърждаване и общуване с околните” и „Социална и здравословна среда” на образователно направление „Околен свят” и са съобразени с Държавните образователни стандарти.
За целите на изследването са използвани 10 оценъчни упражнения за оценка на умението на детето да сравнява връстниците си по тяхното настроение и чувства, постъпки и движения, умението да групира видове предмети според функционалното им предназначение, отношението към възможностите за общуване с връстници и възрастни при извършване на съвместни дейности, към норми на поведение, знания за видовете предмети и тяхното предназначение, за различни видове професии и обществени сгради (Витанова, 2018).
На обучаващия етап от изследването са проведени са 12 педагогически ситуации, в които родителите запознават децата със своята професия /шивач, сладкар, дърводелец, учител, готвач, медицинска сестра, акушерка, продавач, градинар, музикант, сервитьор, автомонтьор/. Образователното съдържание се представя в определена система: наименование на професията; месторабота /използват се различни нагледни средства – снимки, мултимедийна презентация, филм/; средства на труда /облекло, материали и инструменти, с които се извършва съответният вид труд/; трудови действия; резултат от труда /материален или нематериален/. След това на децата се поставя задача да изработят реален продукт – торбичка от плат, сладкарски изделия, закачалка за дрехи и др. или да пресъздадат професията чрез игрови роли и игрови действия в ролево-дидактична игра.
Целта е децата да разберат връзката между видовете труд, средствата за труд, резултата от труда и предназначението на този труд. В процес на конструиране детето изработва подаръчна торбичка или апликира върху дървена основа, за да направи закачалка за дрехи при представяне професията на шивачката или дърводелеца. В ролево-дидактичната игра за разбиране на значението на професията на медицинската сестра децата се превъплъщават в различни роли: на медицинска сестра, на пациент, на родител, развиват в процеса на игра предложения от възрастните сюжет, следват правилата на професионалното междуличностно общуване и изпълняват различни действия във въображаемата ситуация. В процеса на изработване на предметите или в играта детето си представя крайния резултат от своята дейност. Под влияние на общуването с възрастния то излиза от непосредственото възприятие и създава нови представи.
Резултатите от проведеното изследване сочат, че чрез включването на 5-6 годишните деца в съвместни с възрастните дейности за разбиране на значението на различни професии е възможно да се изгради адекватна представа за обкръжаващата социална среда, както и на когнитивни умения за опознаване на света.
Изводи и обобщения:
1. Специално организираните педагогически ситуации в сътрудничество с родителите, в които децата разбират значението на професиите чрез пряко участие в дейността, създават реална възможност вниманието на децата да се насочи не само към външните признаци на предметите и обектите, а към същностните им характеристики, връзките и зависимостите.
2. Данните от проведеното изследване сочат, че децата установят някои общи закономерности в обкръжаващата ги социална среда, чрез съвместното им участие с възрастните пряко в дейността за изработване на реален предмет или в игра. Като си представя крайния резултат от своята дейност и под влияние на общуването с възрастния детето излиза от непосредственото възприятие и създава нови представи.
3. На основата на разбирането на връзката между професиите и тяхната социална значимост, у децата се формират и начини за познавателна дейност – умение да наблюдават, да изучават, да виждат характерното и общото. Организираните по този начин педагогически ситуации за установяване на връзка между отделните елементи на социалната среда е предпоставка за интелектуалното развитие на децата и за по-добрата им социализация.
Литература: