Тема: Модел на обучение по информационни технологии, чрез виртуална класна стая Google Classroom ( 9 клас, тема: „Приложни програми“).
Атанаска Ланкова – учител по информатика и информационни технологии в 119 СУ „Акад.Михаил Арнаудов“, гр.София
Резюме: В статията са разгледани възможности за приложение на виртуална класна стая в обучението по информационни технологии в 9 клас, тема: Приложни програми. Виртуалната класна стая е приложение на Google и съчетава възможностите на Google Docs, Drive, Forms , Gmail и др. за да помогне на учителите лесно и бързо да създават, преглеждат и оценяват домашни работи и други задачи. Показан е и вариант за използване на виртуална класна стая и работа по модела 1:1 в час по информационни технологии.
Ключови думи: виртуална класна стая, облачни технологии, Google Classroom, приложения на Google.
Иновациите в образованието целят промяна на културата на преподаване и създаване на по-привлекателна среда за учене, както и повишаване ефективността на образователния процес. Те стимулират креативното мислене и творчеството в процеса на обучение. Google Classroom е виртуална класна стая за учители и техните ученици. Неговото предназначение е да улесни процеса на обучение и да подпомогне комуникацията между двете страни в образователния процес.
Темата „Приложни програми“ е една от основните теми в 9 клас по информационни технологии и обучението по нея има за цел да запознае учениците с допълнителните възможности на класическите офис технологии за текстообработка и електронни таблици (ЕТ), приложими в бизнеса, подготовката за различни събития, дейности на различни организации.
Акцент в темата са:
При започване на учебната година създавам виртуални класни стаи за всеки курс, като изпращам покана на всеки ученик и след одобряване се добавят.
Към виртуалната класна стая изпращам покана и към директор и заместник-директор и така по всяко време може да наблюдават работата на учителя и активността на учениците при качване на заданията – практическите задачи.
За да използваме виртуалната класна стая, трябва да имаме регистрация в Gmail.(Павлова,Н., Харизанов, К.(2019) Веднъж влезли в акаунта си, имаме достъп до облачните приложения на Google: Google Docs, Drive и Gmail и др.
Classroom се базира на принципа, че образователните средства трябва да са лесни за употреба и достъпни за всички. Интерфейсът на класната стая на Google е с вариант на български език, с интуитивен и изчистен дизайн, така че всеки в рамките на минути да започне да работи с нея. Идеята е учителите да не губят време с технически дейности, които обслужват образователния процес-като копиране на уроци например, използване на преносима памет-флаш памет, а бързо и ефективно да пристъпват към тяхната главна задача, а именно да преподават качествено.
Учителите имат възможност веднага да получат обратна връзка от своите ученици, да видят кой е написал домашното си, кой не е и кой го е предал със закъснение, в реално време да се свързват с тях за коментари, напътствия и онлайн рецензия, което значително подобрява комуникацията между ученици и учители. Преподавателите могат също да споделят с класа линкове и съществуващи уроци, като те автоматично се структурират във виртуални папки и документи в Drive. Classroom на Google е полезен не само на учителите, но и на учениците.
Всеки ученик при постъпване в училище получава създадена от администратора на училището електронна поща в Gmail с домейна на училището. С този е-mail учениците, може да има достъп до Classroom и други приложения на Google. Преди започване на часа по информационни технологии всеки ученик изписва e-mail и така има достъп до компютъра.
В Google Classroom може да се извърши оценяване на поставена задача като първо се влезне в настройките на курса. (Фиг.1)
фигура 1
При публикуване на задание вписвам брой точки и в частен коментар записвам рецензия след което избирам бутон публикуване и така ученика може да прочете как се е справил и съответно каква оценка е получил – (фиг.2)
фигура 2
Освен инструментите на Google Workspace for Education в часа по информационни технологии се използва и модела 1:1 в гимназиален етап (Моделът 1:1[1]).
1:1 е модел на организация на учебния процес, при който всеки ученик и учител разполагат с лично електронно устройство за учене (лаптоп-Хромбук), което замества учебниците и значителна част от учебните помагала.
Какво представлява Chromebook?
Chromebook [2] е преносим компютър, създаден за работа в облака. Разработен е така, че да е лек и здрав, да работи с настолната версия на браузъра Google Chrome и да поддържа
Android приложения от Google Play Store.
Учениците се запознават с допълнителни възможности на класическите офис технологии за текстообработка и електронни таблици, приложими в бизнеса.
Освен използваните класически офис технологии учениците придобиват знания за работа с приложенията на Google – Google Documents, Google Sheets, Google Forms и др. с помощта на хромбук устройства. На учениците се дава възможност да работят и с персоналния си хромбук ,тъй като при недостатъчно време за изготвяне на практическата задача може да я довърши в къщи и да я прикачи в заданието.
За изготвянето на циркулярни писма при работа с хромбук устройства е инсталирано едно допълнително приложение към Google документи Marge Mail с разрешение от страна на администратора. След разрешението на администратора в училище приставката Mail Marge се инсталира от учениците на всеки хромбук, както е показано на (фиг.3).
фигура 3
Очакването на обществото към съвременното средно образование налага необходимостта от разработване и използване на електронни учебници, помагала и онлайн платформи. Google Classroom е онлайн платформа, съчетаваща работа в клас и самостоятелни занимания онлайн в удобно за учениците време. Тя е средство за реализиране на интерактивно обучение. Чрез използването й часът за учениците става по-интересен и те са по-мотивирани да учат. Благодарение на облачните технологии подготовката за часа е много по-лесна.
Използвани ресурси:
Eлектронен адрес на автора: lankova@abv.bg