Проблемът за електронното обучение в мултикултурна среда
с помощта на образователен медиатор
Боряна Георгиева Френска, старши учител, ОУ „Стефан Захариев“ град Пазарджик
Резюме: Електронното обучение (e-learning) в мултикултурна среда използва образователния медиатор за подобряване на учебните резултати и насърчаване на приобщаването. Статията обсъжда ефективността от работата на медиатора, който действа като посредник между ученици, учители и родители, за преодоляване на пропуските в образованието, намаляване на отпадането от училище и насърчаване на чувството за принадлежност сред учениците от различен културен произход. Чрез предоставяне на персонализирана подкрепа и насоки, образователният медиатор помага да се гарантира, че всички ученици имат равен достъп до качествено образование, независимо от техния произход или социално-икономически статус.
Ключови думи: електронно обучение, мултикултурна среда, образователен медиатор
Обучението в електронна среда (E-learning) е бързо развиваща се област, която предлага гъвкави и достъпни възможности за учене. Въпреки това, има няколко проблема и схващания, които трябва да се имат в предвид, когато планираме и създаваме модели за E-learning. Поддържането на ангажираността и мотивацията на учениците в електронна среда може да бъде предизвикателство поради липсата на социално взаимодействие и незабавна обратна връзка. За да се справят с това, учителите могат да използват интерактивни мултимедийни елементи, да насърчават участието на учениците и да предоставят навременна обратна връзка. Освен това включването на елементи на игрификация и социални функции може да повиши ангажираността на обучаемите.
Провеждането на онлайн обучението изисква задълбочено разбиране на нуждите на обучаемите и целите на обучението. Това включва създаване на ангажиращо съдържание, използване на подходящи мултимедийни елементи и предоставяне на ясни инструкции. Урокът, провеждан в електронна среда трябва да бъде адаптивен към различни стилове на учене и нива на знания. Наличието на надеждна интернет връзка, съвместими устройства и актуален софтуер е от решаващо значение за успешното внедряване на E-learning.
Продължава и дебатът дали електронното обучение трябва да бъде предимно асинхронно или синхронно провеждан. Някои изследвания показват, че комбинирането на двата подхода може да осигури най-добри резултати. Например, предоставянето на ресурси за самостоятелно обучение, допълнено от уроци в реално време за въпроси и дискусии, може да отговори на различните предпочитания и нужди на обучаемите.
Оценяването по време на обучението в електронна среда може да бъде предизвикателство поради липсата на непосредствен контакт с обучаемия. За да се преодолее тази празнина, могат да се използват различни методи за оценяване, самооценка и проекти, базирани на умения. Освен това предоставянето на ясни критерии за оценка и обратна връзка може да помогне на учениците да разберат своите силни и слаби страни.
Много важен момент от обучението в електронна среда е добрата дигитална подготовка на учителя. Това включва развитие на цифрови педагогически умения, запознаване със специфичните характеристики на онлайн обучението и способност за ефективно управление на виртуална класна стая. Училището може да предостави обучение и подкрепа на своите учители, за да им помогне да се адаптират към новата среда. Учителят е този, който трябва да регулира и процеса по претоварване с информация. Големият обем информация, налична онлайн, води до трудности при управлението на времето. Добрият преподавател умее да организира съдържанието в логичен ред и да помогне на обучаемите да се ориентират по-добре в материала.
Проблем пред учениците по време на онлайн обучението е ограниченото социално взаимодействие. Ефективното социално взаимодействие е от решаващо значение за успеха на E-learning. Това може да се постигне чрез дискусионни форуми, чат стаи, видеоконференции и съвместни проекти. Учителят трябва да насърчава активното участие на обучаемите и да създава възможности за сътрудничество и изграждане на общност.
Въпреки многото предимства, които предлага онлайн обучението важно е да сме наясно с тези потенциални проблеми и да разработим стратегии за тяхното смекчаване. Чрез фокусиране върху ангажираността на обучаемите, достъпността, социалното взаимодействие и сигурността, учителят може да създаде ефективни и успешни модели за E-learning.
Проблемът с присъственото и с електронното обучение в мултикултурна среда и интегрирането на ромите в българското училище е многостранен и сложен. Той включва различни аспекти, включително образователни, социални, културни и икономически фактори.
Един от основните проблеми е липсата на достъп до качествено образование за ромските деца. Много ромски семейства живеят в бедност и нямат възможност да осигурят подходящо образование на децата си. Това води до високи нива на отпадане от училище сред ромите, което допълнително изостря социалното неравенство. В много случаи родителите на ромски деца не участват активно в образованието на своите деца поради ниска грамотност, културни различия или липса на доверие в образователната система. Това може да затрудни преодоляването на бариерите пред успеха в училище.
Друг проблем е дискриминацията срещу ромите в училищата. Много учители и ученици възприемат ромите като по-низши и им отказват равни възможности. Това може да доведе до негативни стереотипи и предразсъдъци, които могат да възпрепятстват академичния успех на ромските ученици. Освен това езиковата бариера също може да бъде значителна пречка за интегрирането на ромите в училището. Много ромски деца говорят различен език у дома и може да се затруднят да разберат уроците, ако не получат допълнителна подкрепа.
Много голям проблем в България е сегрегацията. Много ромски деца посещават училища, където преобладават ученици от същия етнически произход. Тази сегрегация може да ограничи излагането им на различни култури и опит, което може да повлияе отрицателно на техните социални умения и перспективи.
За да се справи с тези предизвикателства, правителството и училищните власти трябва да прилагат целенасочени политики и програми за насърчаване на равния достъп до качествено образование за всички ученици, независимо от техния социален или етнически произход. Това може да включва осигуряване на допълнителни ресурси и подкрепа за училища, разположени в райони с висока концентрация на роми, прилагане на антидискриминационни мерки и предоставяне на езикова подкрепа за ромски ученици.
Освен това училищата трябва да насърчават култура на толерантност и уважение към различните култури и етноси. Това може да стане чрез включване на теми за интеркултурното общество в учебната програма, организиране на културни събития и дейности, които празнуват разнообразието, и обучение на учители как да работят ефективно с ученици от различен произход.
Обучението в мултикултурна среда и интегрирането на ромите в българското училище изисква цялостен подход, който адресира както структурните, така и индивидуалните фактори, които допринасят за социалното изключване на ромите. Чрез прилагането на ефективни политики и практики училищата могат да играят решаваща роля в насърчаването на приобщаващо и справедливо общество.
Образователният медиатор е професионалист, който работи с деца и семейства от уязвими групи. Основната цел на образователния медиатор е да улесни достъпа до образование и да насърчи активното участие на родителите в образователния процес. Разширяването на ролята на образователния медиатор по време на онлайн обучението включва няколко ключови аспекта, които изискват внимателно планиране и изпълнение. Първата стъпка за образователния медиатор е да идентифицира цифровите нужди на ромските семейства. Това може да включва оценка на наличието на устройства, интернет връзка и цифрови умения в домакинството. Въз основа на тази информация медиаторът може да провежда обучителни сесии за ромски семейства, за да ги научи как да използват ефективно цифрови инструменти, като платформи за електронно обучение, приложения за видеоконференции и инструменти за сътрудничество. Тези обучения трябва да бъдат съобразени с нивата на компютърна грамотност на участниците и да включват практически упражнения за затвърждаване на новопридобитите умения.
Образователният медиатор наблюдава онлайн активността на учениците, за да оцени тяхната ангажираност и да идентифицира потенциални проблеми. Например, той може да проверява дали учениците участват в дискусии в онлайн урок, завършват задания навреме и търсят помощ, когато е необходимо. Ако даден ученик изостава, медиаторът може да се намеси, за да осигури допълнителна подкрепа или да се свърже с учителя, за да обсъди ситуацията.
Образователният медиатор помага на учениците да развият умения за самостоятелно учене, които са от решаващо значение за онлайн обучението. Това може да включва преподаване на стратегии за управление на времето, техники за активно четене и методи за решаване на проблеми. Като овластява учениците да поемат отговорност за собственото си обучение, медиаторът може да им помогне да преодолеят предизвикателствата, свързани с онлайн обучението.
Образователният медиатор трябва да поддържа силни връзки с учителите, за да осигури безпроблемно преминаване към онлайн обучение. Той може да споделя обратна връзка за представянето на учениците, да предоставя информация за културния контекст на семействата и да предлага решения на общи проблеми. Като работят заедно, учителите и медиаторът могат да създадат по-приобщаваща и ефективна онлайн учебна среда.
Образователният медиатор се застъпва за провеждането на политики и практики, които насърчават дигиталното равенство сред ромските общности. Това може да включва лобиране за разширяване на достъпа до цифрови ресурси, застъпничество за програми, които предоставят устройства и интернет връзка на нуждаещите се семейства и насърчаване на училищата да приемат гъвкави подходи за онлайн обучение, които отчитат разнообразните обстоятелства на учениците.
Образователният медиатор си сътрудничи с учителите, за да достави до обучаваните иновативни ресурси, които подпомагат онлайн обучението на ромски ученици. Тези ресурси могат да включват мултимедийни уроци, интерактивни дейности, работни листи.
Чрез прилагането на тези стратегии образователният медиатор играе жизненоважна роля в подпомагането на ромските ученици да се ориентират успешно в предизвикателствата на онлайн обучението и да гарантира, че те няма да пропуснат възможностите за образование.
Използвана литература: