Технология за овладяване на практически умения на учениците в обучението по физика и астрономия 7 клас
автор: Ваня Власева Бончева
Месторабота: СУ “Неофит Рилски”, град Харманли
e-mail:vanqboncheva69@abv.bg
Резюме
Методът на проекта се основава на идеята, която формира същността на понятието „проект“, неговата прагматична насоченост към резултата, който може да бъде получен чрез решаване на конкретен практически или теоретично значим проблем. Този резултат може да се види, осмисли и приложи в реални практически дейности. При използване на метода на проекта в уроците по физика и астрономия в 7 клас се създава проблемна ситуация, в резултат на която учениците самостоятелно формулират изследователски проблеми. Учениците споделят своите идеи, мисли, предлагат разработки, взаимодействат помежду си в групи и с учителя
В настоящата статия са представени особеностите на метода на проектите и тяхното приложение в учебните часове по физика и астрономия. Представено е проектно задание за ученици от 7 клас, с цел овладяване на практически умения.
Keywords: ученици, седми клас, физика и астрономия, метод на проектите, практически умения
Въведение
Възпитанието и обучението на човека е сложна и винаги актуална задача. Всеки ученик има огромен потенциал. Изпълнението му до голяма степен зависи от хората около него. Учителят, както никой друг, може да му помогне да стане свободен, креативен и отговорен човек.
Важни цели на обучението трябва да бъдат: развиване на самостоятелност и способност за самоорганизация на учениците; развитие на способността за творческа дейност; толерантност към чуждото мнение; способност за водене на диалог и др.
В началото на 20 век в САЩ възниква проектният метод , известен още като метод на проблемите и се свързва с идеите на хуманистичното направление във философията и образованието, разработено от Дж. Дюи, както и от неговия ученик У. Х. Килпатрик. Дж. Дюи предлага изграждане на обучението на активна основа, чрез целесъобразната дейност на ученика, в съответствие с неговия личен интерес към това конкретно знание.
Изложение
За овладяване на практически умения от учениците от седми клас в обучението по физика и астрономия подходящ метод е методът на проекта. Той се основава на развитието на когнитивните умения на учениците, способността им самостоятелно да конструират своите знания, да използват целенасочено информационното пространство и да развиват критично и творческо мислене.
Методът на проекта се основава на идеята, която формира същността на понятието „проект“, неговата прагматична насоченост към резултата, който може да бъде получен чрез решаване на конкретен практически или теоретично значим проблем. Този резултат може да се види, осмисли и приложи в реални практически дейности. За да се постигне такъв резултат, е нужно да се научат учениците да мислят самостоятелно, да намират и решават проблеми, като използват за тази цел знанията си от различни области, способността да прогнозират резултатите и възможните последствия от различни варианти на решение и способността да установяват причинно-следствени връзки.
Методът на проекта е насочен към самостоятелните дейности на учениците, които могат да бъдат индивидуални, работа по двойки, групови; да бъдат извършвани за определен период от време – в рамките на един или повече учебни часове. . Този метод е органично комбиниран с груповите методи. Методът включва решаване на някакъв проблем. Решаването му е насочено, от една страна към, използването на комбинация от различни методи и средства за обучение, а от друга страна, предполага необходимостта от интегриране на знания, способност за прилагане на знания от различни области на науката, технологиите , технологии и творчески области. Резултатите от завършените проекти трябва да бъдат, както се казва, „осезаеми»- ако сапрактически, тогава конкретния резултат може да бъде използван в класната стая , в училище, в реалния живот.
„Основните етапи при използване на метода на проектите са:
„Чрез прилагане на метода на проектите на учениците се предоставя възможност за реализиране на самостоятелна изследователска дейност, която се разглежда като важен фактор за развитие на творческите им способности. По този начин елементите на знанията не се дават в готов вид, а се придобиват в резултат на комплексната дейност на учениците, които се поставят в ситуация сами да овладяват понятия и формират умения, компетенции и модели на поведения при решаването на определени проблеми в процеса на познавателната дейност, направлявана от учителя.“ (Дерменджиева С., Владева Р. 2013)
Предимства на метода:
Обучението, базирано на проекти, стимулира истинското учене сред самите ученици, тъй като :
Уменията, които придобива ученика в процеса на проектиране, формират смисленото изпълнение на жизненоважни умствени и практически действия. Формират се а когнитивните, информационните, социалните, комуникативните и други компетентности.
При използване на метода на проекта в уроците по физика и астрономия в 7 клас се създава проблемна ситуация, в резултат на която учениците самостоятелно формулират изследователски проблеми. Учениците споделят своите идеи, мисли, предлагат разработки, взаимодействат помежду си в групи и с учителя. Съществуват следните видове проекти, подходящи за включване в процеса на работа в учебните часове по физика и астрономия:
1. Изследователски проекти– те са близки по структура на научното изследване. Изискват добре обмислена структура, определени цели, актуалност, предмет на изследване, социална значимост и добре обмислени методи, включително експериментални.
2 Творческите проекти- нямат детайлна структура, а само се очертават и доразвиват в процеса на работа. Във всеки конкретен случай договаряме планираните резултати и формата на тяхното представяне (вестник, албум, видео, статия, презентация и др.).
3. Проекти за игри – структурата им е само очертана и остава отворена до края на проекта. Учениците поемат роли, определени от естеството и съдържанието на проекта. Степента на креативност е много висока, но доминиращият вид дейност е ролевата игра и игрите. Пример за това са уроци, проведени под формата на пресконференция по някои образователни теми, например: „Развитие на комуникациите“, „Методи за получаване на електроенергия“, „Изследване на космоса“, където има „представители“ на медиите и „ ръководители” на предприятия и ведомства, министерства и др.
4. Информационни проекти– този тип е насочен към събиране на информация за някакво явление, запознаване с информация, обобщаване на факти, предназначени за широка аудитория – клас. Проектите, посветени на изучаването на историята на науката, технологиите и биографията на учените, позволяват на учениците да разкрият духовното богатство на истинската личност.
5. Практически ориентираните – отличават се с ясно дефиниран резултат от дейността на участниците от самото начало, който е насочен към социалните интереси на самите ученици. Такъв проект изисква добре обмислена структура от дейности за всички участници. Тук е важна работата, обсъждането и съгласуването на съвместните усилия, организацията на представяне на получените резултати и начините за прилагане в практиката.
През учебната 2023/2024 година с учениците от 7 клас на СУ “Неофит Рилски” , град Харманли беше използвана технология за овладяване на практически умения на учениците в обучението по физика и астрономия. В статия е представена проектна задача за изпълнение в малки групи.
Проектно задание „Измерване на ток и напрежение“
Целта на проектното задание да се научат да сглобяват прости електрически вериги и да използват амперметър, да измерват силата на тока и да проверят, че силата на тока в различни последователно свързани секции на веригата е еднаква.
Материали: захранване, нисковолтова лампа на стойка, ключ, амперметър, свързващи проводници.
Учениците се разделят на екипи по седем.
След като учениците се разделят на екипи, се определят задачите на всеки един от членовете му.
Първи етап: проучване живота и делото и изготвяне на презентация за:
Първи екип: Шарл Кулон
Втори екип: Андре Ампер
Трети екип: Алесандро Волта
Четвърти екип: Георг Ом
Втори етап: практическа задача
По време на работа се води протокол съдържащ задачи за изпълнение.
Етапи на изпълнение:
/изображението е взето от http://oe.tu-sofia.bg/files/Postoqnnotokovi%20verigi.pdf/
Опит 1:
Опит 2:
Опит 3:
По време на работа се спазват правила за безопасност: уверете се, че изолацията на проводниците не е повредена. Не включвайте веригата без разрешение от учителя. На масата не трябва да има чужди предмети. Защитете устройствата от падане.
След приключване на работата учениците определят говорители /двама/, които представят презентациите и резултатите от втория етап на проектното задание. Провежда се дискусия по следните въпроси:
Формулират се изводи от проведеното проектно задание.
Заключение
Методът на проекта дава възможности учениците да опитат и да проверят и оценят своите знания и умения в различни области, да идентифицират нещо близко и интересно и да концентрират своите желания, сили и способности върху това. Това им позволява да използват най-важното в образователния процес: активност, интерес и съзнателна самореализация. И най-важното е, че всички дейности на учениците са насочени към формирането на тяхното мислене, което се основава на личния опит. По този начин се формира отговорността за собственото си развитие, нивото на подготовка за самостоятелна дейност в бъдеще.
От съвременният учител се очаква да привлечени вниманието на учениците към учебният процес, а проектните дейности насочени към практически и творчески задачи мотивират учениците, развиват у тях компетенции и ги подготвят за живота.
Използвана литература
Даилова А. https://www.daskalo.com/anetadailova/?page_id=142