Стимулиране художествената изразителност чрез апробиране на система-модел от изобразително-практически ситуации|1
Стимулиране художествената изразителност на 6-7 годишните деца чрез апробиране на система-модел от изобразително-практически ситуации
Василка Юрукова
ДГ 11 „Здравец” Благоевград
Резюме: В статията се разглежда темата за стимулиране художествената изразителност на 6-7 годишните деца чрез апробиране на система-модел от изобразително-практически ситуации. Темата е актуална и значима, тъй като чрез апробиране на система-модел от изобразително-практически ситуации, включваща прилагането на способите за развитие на изобразително-творческите способности на децата (аглутинация, асоциация, преструктуриране, метаморфоза, художествена деформация), може да се стимулира художествената изразителност при децата от 6-7 годишна възраст.За реализиране на поставената цел се определят следните задачи:
1. Реализиране на теми от изобразително-практически ситуации, в които да се използват способите за развитие на изобразително-творческите способности на децата. 2. Изследване на познавателните психични процеси и креативността на децата. 3. Изясняване взаимовръзката между изразителността и художествената деформация за стимулиране на креативността в детската изобразителна дейност. В системата-модел от изобразително-практически ситуации, се прилагат теми, включващи различни методически способи за изграждане на изобразително-творчески способности и чрез нея се предоставя възможност за засилване изразителността в детската изобразителна дейност и стимулиране на художествената деформация.
Ключови думи: система-модел, изобразително-творчески-способности, деформация, изобразително-практически ситуации.
Принципите на структуриране на системата-модел се опират на основните дидактични принципи на организация на възпитателно-образователния процес в детската градина: нагледност, системност и последователност, научност, активност, съзнателност, индивидуализация и диференциация, спираловидност в развитието и др. Системата-
Стимулиране художествената изразителност чрез апробиране на система-модел от изобразително-практически ситуации|2
модел се базира на механизма на формиране на творческия процес – развиване на художествено-образното мислене, разширяване и обогатяване на образните представи, провокиране на въображението, фантазията и асоциативното мислене. Чрез реализиране на темите в нея се цели засилване на креативността, повишаване на изразителността и поощряване на естествената склонност и свобода на детето да осъществява различни форми на художествена деформация – по големина, цвят, пропорции, композиционно и др. Въвеждането на системата-модел от изобразително-практически ситуации се реализира чрез провеждането на 9 обучаващи ситуации по изобразително изкуство, проведени с децата от четвърта група – 6-7 годишни.
В статията съм развила първата тема от формиращия експеримент, проведен с децата на 6-7 годишна възраст, а именно – „Фантазни герои – моят извънземен приятел”
Тема: „Фантазни герои- моят извънземен приятел”
Образователно направление: Изобразително изкуство
Възрастова група: Четвърта група
Образователно ядро: Художествено възприемане, изобразително творчество
Вид изобразителна дейност: Рисуване
Цели:
Развитие на умения за рисуване по въображение
Създаване на по-цялостна представа за света на фантазното
Формиране на емоционално-естетическо отношение към изобразителното изкуство като художествен образ на мисълта
Изобразяване на представите, възникнали в съзнанието
Образователни задачи:
Стимулиране художествената изразителност чрез апробиране на система-модел от изобразително-практически ситуации|3
Възпитателни задачи:
Развиващи задачи:
Очаквани резултати:
1. Изобразява фантазни образи по въображение
2. Пресъздава особености на различни фигурални образи
3. Постига равновесие и ритъм в рисунката;
4. Изпитва удовлетворение от творческия резултат.
Стимулиране на изразителността в детските произведения
Методи и похвати:
1. Обяснение, беседа, показ, упражнение, разказ, наблюдение, указание / самостоятелна работа и стимулиране с похвала и награди
Материално и информационно осигуряване:
1. Мултимедийна презентация – показ на различни фантазни творби – детски и на художници;
2. Оперативен дидактичен материал.
Предварителна подготовка:
Стимулиране художествената изразителност чрез апробиране на система-модел от изобразително-практически ситуации|4
Подходи:
1. Диференциран
2. Интегрален
Възможности за интегративни връзки:
Ключови понятия: Фантазен образ, фантазна рисунка, метаморфози, аглутинация, хиперболизация, въображаема ситуация.
Методическа организация на педагогическата ситуация:
Процедура за реализиране на темата:
Беседа с децата, свързана с реални и фантазни образи и извънземни същества.. Насочване на вниманието им към фантазните образи. – Фантазните образи съпътстват вашия живот още с първите прочетени книжки за приказни страни, за джуджета и принцеси, за чудеса, с помощта на които доброто побеждава злото. Там куклите оживяват, предметите говорят, животните притежават човешки качества и т.н.
Показ – мулимедийна презентация на различни картини в които художниците създават фантастични същества, като съчетават по необикновен начин реални образи.
Децата изказват своето мнение с помощта на насочващи въпроси от учителя: Вярвате ли в извънземни? Представете си, че имате среща със жител на друга планета. Как изглежда той? Сам ли е дошъл или има още някого с него?Какво бихте го попитали? Какво бихте искали да му кажете или покажете вие? Представете си , че ви разказва за неговата планета. Как си я представяте? Има ли животни и растения на нея?А сгради? Как изглеждат? Представят се слайдове от презентацията и се прави коментар на всяка картина: с какви изразни средства си е служил автора, какво е искал да каже с произведението, какви цветове и форми е използвал, за да внуши някаква идея, или засили вниманието или впечатли възприемателя.
Учителят мотивира децата, като им предлага и те да бъдат художници, като изобразят свой фантазен, въображаем образ, като използват техниката рисуване.
Стимулиране художествената изразителност чрез апробиране на система-модел от изобразително-практически ситуации|5
Учителят задава въпрос към децата какво ще рисуват; с какви материали ще работят и какви цветове ще използват?
2. Поставяне на задачата, показ и демонстрация
3. Частичен показ и обяснение:
4. Самостоятелна работа
Поставяне на задачата: да нарисуват своя извънземен приятел
Съобщаване с какви материали да се работи- по избор
Докато децата рисуват, учителя обикаля около тях, когато е нужно дава насоки, прави корекции.
5. Обобщение, оценка
Учителят, мотивирано, чрез конкретни примери обобщава резултатите и прави преценка на изпълнението на поставената задача.
6. Заключителна част: Конферанс
Прави се обща изложба. Учителят оценява всяко дете – отговаря ли съдържанието по темата; – осъществени ли са поставените задължителни изисквания; – проявено ли е индивидуално виждане, творческо отношение в процеса на изобразяване. Децата оценяват своите рисунки и тези на останалите деца – постижения и слабости на творбите.
Учителят раздава награди на децата и за поощрение им предлага да изиграят подвижна игра.
Използвана литература:
1. Иванов, 2006: И. Иванов, Педагогическа диагностика, Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“, (2006).
2. Мойнова, 2018: М. Мойнова, Същност на изображението в детската рисунка, сп. „Педагогически алманах”, бр. I-II, Велико Търновски университет „Св. Св. Кирил и Методий” – Университетско издателство, (2018).