УЧЕБЕН ПРОЕКТ-СИМУЛАЦИЯ ВЪВ ВТОРИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП ПО МОДУЛ ИУЧ-ПРИЛОЖНИ АСПЕКТИ НА РЕГИОНАЛНАТА ГЕОГРАФИЯ (теоретични постановки и концепция на иновацията)
Вера Величкова Иванова
18 СУ“Уилям Гладстон“ гр.София
Резюме
Проектната дейност помага на учениците да учат по-осъзнато, повишава мотивацията им за учене и увереност в собствените знания и силни страни. При представяне на НПО в урок симулация на световен форум учениците надграждат и личностните си качества, като креативност, критично мислене, комуникационни умения. Симулацията е метод, който свързва отлично целите и задачите на обучението в 18 СУ“Уилям Гладстон“. Той се прилага на практика като един много добър начин за мотивиране на ученици за демонстриране на знания и умения във втори гимназиален етап, както и не на последно място за личностна изява и себеутвърждаване. На учениците се предоставя възможност да разработват учебни проекти, да участват в симулация с цел развитие на граждански и социални компетентности в унисон с мисията и стратегията на училището.
Ключови думи: симулация, интеракция, интегративни връзки, критично мислене, социални и граждански компетенции
Предложеният учебен проект-симулация във втори гимназиален етап, изграден върху дейностно-обучителни ситуации (казуси), е обучението, което е насочено не към преподаването, а към процеса на ученето и научаването, и е необходимият и ефективният начин на обучение. Такова учене- любопитно, нестандартно, интересно, активно и продуктивно, е необходимо днес в нашето училище. Това е ученето, което дава възможност за индивидуална изява на всеки ученик според неговите лични знания, умения и ценности, влизайки в активно взаимодействие със субектите в обучението, проявявайки уважение и зачитайки мнението им. Това е ученето, което позволява на ученика да постига собствени добри резултати, които да му носят удовлетворение и радост от положените активни усилия. Включването на учениците в учебен проект- симулация ще даде възможност да разширят знанията, да придобият нови компетентности и да усвоят модел на поведение за представяне на НПО на световен форум. Въвличането на учениците ще бъде постигнато чрез възлагане на изследователски задачи за подбор на актуални проблеми в регионите, проучване на нуждите на хората от конкретния регион и какви действия са извършени в глобален план. Поставените задачи ще обхващат следните области: нарушения на човешките права, програма за хуманитарна помощ, борба с бедността, борба с насилието, здравни проблеми, продоволствена сигурност, грижа за околната среда, проблеми на свръхголемите градове, проблеми на бежанците, изграждане на демократично мислене, устойчив начин на живот и други. Учебният проект-симулация ще даде възможност за използване на по-голям брой източници на информация, тъй като ще се разчита и на непознати уеб базирани ресурси. Така се създават условия и за използване на информационните технологии в учебната работа. Не на последно място учебният проект-симулация ще надгради усвоените знания и компетентности в часовете от задължителните модули в профилираната подготовка. Така ще се постигне успешно надграждане на учебното съдържание, творческо използване на допълните избираеми часове и формиране чрез практическа дейност на компетентности и модели на поведение. Работата по учебен проект представен в урок симулация предполага голяма интерактивност и творческа изява на обучаемите и работа по групи. Участието в симулация има практическото приложение и същевременно спомага за развитието на комуникативни компетентности у учениците и възможност за изява на презентационните им умения и обратна връзка с публиката и ораторски умения. Всичко това допринася много за изграждането на добри бъдещи качества на лидери и специалисти, работещи в екип.
Симулационното обучение е съвременна технология за придобиване на практически умения и знания. Провеждането на симулация –световен форум на НПО има за основна цел стимулиране на учебния процес чрез мотивирано самообучение и активно участие от страна на ученика. Ползите от симулационното обучение са: намаляване на стреса на учениците; развиване на индивидуални умения и умения за работа в екип.
Предимства на дейността в класната стая:
•Поставя учениците в близка до реалната среда;
•Предоставя възможност за изграждане на собствено мнение у учениците по въпроси от обществено значение;
•Дава възможност да се преживее предизвикателна ситуация в безопасна среда; •Предизвиква емоционална ангажираност и е силен инструмент за учене чрез преживяване;
•От голямо значение е обсъждането, споделянето на опита след симулацията. Необходимо е да се отдели повече от един учебен час за провеждане на финалната фаза от симулацията. По този начин учениците ще могат да преживеят участието си в световния форум, като делегати, преминавайки последователно през кръг от дебати както на ниво делегация, така и на ниво „международно жури“ в заседание на сетовен форум.
НПО успешно внедряват доброволчески практики, което ги превръща в обща платформа на сътрудничество. Едно от големите предимства на работата за НПО е чувството в учениците, че извършват реална промяна в света и живота на неговите обитатели. Работата на проектен принцип развива умението в учениците да говорят на езика на бизнеса и на финансирането. Възможността на учениците да взимат решения и дават идеи развива управленски усет. Могат да бъдат креативни, да намират съмишленици.
Използването на ИКТ в обучението е неразделна част от интерактивното обучение. Подходящите електронни средства активно се използват като част от средата на 18 СУ “Уилям Гладстон“, където са изградени дигитален и природен център. Наличната среда улеснява общуването и комуникацията между формираните НПО и по естествен начин въвлича учениците в учебни дейности. Те са поставени в интерактивна среда чрез звук, видео, ефекти, така че ученето да се реализира чрез наблюдение, преживяване, проучване, опит и знания.
Използването на учебен проект-симулация при изучаване на модул ИУЧ: „Приложни аспекти на регионалната география“ във втори гимназиален етап има за цел:
Общи цели
Специфични цели
Урокът-симулация се провежда в следните стъпки.
Заключение
В процеса на подготовка е конкретизиран сценарият за симулацията- световен форум на НПО, разпределени са ролите, уточнени са реквизитът и подробностите на организацията. Четирдесет и трима ученици са делегати на избраните региони: НПО „Магреб“, НПО „Субсахарска Африка“, НПО „Андски страни“, НПО „Континентална ЮИ Азия“, НПО „Океания и Австралийски съюз“. Важен аспект е в излъчването на делегатите на НПО да са вложени собствен избор на изявата. Индивидуализацията на избраната роля стимулира дори и по-пасивните ученици да се включват с ентусиазъм и креативност, да надхвърлят традиционното си представяне и да се покажат в нова светлина и възможности. Колеги от 18 СУ „Уилям Гладстон“ са представители на „международна делегация“ и едновременно с това жури на световния форум. Всеки екип се включва в изработването на баджове, флаери, постери, знамена и картосхеми на страните от дадените региони. „Международната делегация“ е подготвила по 2–3 въпроса, не само по проекта, но и други, свързани с темата и интересите на участниците. Учениците са разделени в екипи по четирима-петима. Дейността завършва с представяне на създадените презентации и крайни продукти на НПО в урок симулация на световен форум. Оценява се не само крайният резултат, но и процесът на формиране на знанията и уменията. Оценява се също степента на рефлексия от страна на учениците по отношение на собственото им развитие в процеса на обучението.
ЛИТЕРАТУРА
1.Ангелова, Д. (2007). Проектно-базирано обучение по география, интегрирано с информационно-комуникационни технологии. – География 21, №3, с.19-22.
2.Бошнакова, М. (2018). Обучението по география и икономика в контекста на Глобалното образование и Образованието за развитие., сп. Професионално образование.
3.Бошнакова, М.,&Алексиева, Н. (2021). Проектно базираното обучение по обществени науки, Хибридното училище на бъдещето, УИ ”Паисий. Хилендарски”.
4. Василева, М (2018) Методика на обучението по география-едно по-широко разбиране за методите на обучение, УИ „ Св. Климент Охридски“.
5.Гайтанджиева, Р. (2000). Стратегия на географското образование в средното училище при новите реалности. С., Анубис.
ИМЕЙЛ: vedita@abv.bg