ИЗСЛЕДВАНЕ НА ФИЗИЧЕСКАТА ДЕЕСПОСОБНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ ПРЕДИ И СЛЕД КОВИД
И ПОСЛЕДИЦИТЕ СЛЕД ПАНДЕМИЯТА
Автор: Веселин Гърбузанов, учител в 45 ОУ
София 2024 г.
Резюме:
В статията се разглеждат резултатите от стандартни тестове за оценяване на физическата дееспособност на ученици от втори клас преди и по време на КОВИД през учебната 2019/2020 и на същите ученици през учебната 2021/2022 година. Тестовете са за оценка на бързината (бягане на 30 метра), на издържливостта (бягане на 200 метра), взривна сила на долни крайници (скок на дължина от място), взривна сила на горни крайници (хвърляне на плътна топка), оценка на ловкостта (Т- тест). Ограничената физическа активност, обездвижването, дистанционното обучение по време на пандемията води до намаляване на резултатите от проведените тестове при учениците. Необходимостта от физическа активност, движение и спорт е очевидна.
Физическата активност и спорта за важни за всеки човек. Особено важни са за правилното физическо и психическо развитие на децата. Днес, когато повечето деца прекарват свободното си време пред компютри, телефони, таблети, и ограниченията при ковид пандемията уроците по физическо възпитание за много от тях е времето в което спортуват. Учениците трябва да изградят навици и любов към спорта, физическите упражнения, здравословния начин на живот.
В уроците по физическо възпитание може да бъдат открити и деца с талант и способности в определен спорт. Ползите от физическото възпитание в училище са много и различни. Важна е мотивацията на учениците да спортуват и редовно да посещават уроците по физическо възпитание. При изграждането на мотивация важна роля имат не само учителите по физическо възпитание, но и семейството. В свое изследване В. Чернев ( 2002 г.) подчертава, че от характера и силата на мотивацията зависи до каква степен спортното обучение и възпитание са фактор за личностно израстване. „ Важен аспект са взаимоотношенията „родители – деца“ и ангажираността на родителите да провокират желание у децата да се занимават активно с физически упражнения и спорт.“
За съжаление последиците от обездвижването на децата по време на пандемията даде отражение върху техните резултати. В изследването сравняваме резултатите на учениците от учебната 2019/2020 и 2021/2022 година.
Физическа дееспособност.
Физическата активност благоприятства развитието на децата, подрастващите. С упражненията се подобрява дейността на сърдечно-съдовата система, белите дробове, нервната система, ендокринната система, скелета, мускулите, имунната система. Един от начините за постигане на тези цели е редовно присъствие в уроците по физическо възпитание и спорт и пълноценното използване на времето за упражнения, изграждане на двигателни навици, което и става при нормално протичане на учебния процес. Физическата дееспособност може да се определи като сбор от количествени показатели на отделни физически качества, които сами по себе си определят една обща представа за физическото, психическото и функционалното развитие на учениците от начален етап на основната образователна степен. Тя се намира в постоянно развитие и динамика.(Игнатов, Д.,2017) Същността на физическата дееспособност се изразява в степента на функционална адаптация на отделните органи и системи в организма и най-вече на тези, които имат пряка връзка с изпълнението на физическите упражнения.( Маринов Т,2020)
При изолациите по време на пандемията естествената двигателната активност на децата е ограничена. Те са затворени в домовете си, не излизат навън, не играят, не спортуват.
В днешно време все повече намалява двигателната активност. Използването на удобен транспорт, лични превозни средства намалява дори ходенето пеш.
Понижават си концентрацията и устойчивостта на вниманието, отслабва паметта, завишава се тревожността нарушава се мисловната дейност. Доминират безпокойството, несигурността и агресивността. Всичко това възпрепятства поддържането на добро здраве, усвояването на учебното съдържание по физическо възпитание, а също и успеваемостта на учениците по останалите предмети в училище.
В уроците по физическо възпитание учениците изпълняват различни упражнения и игри по програма, които са съобразени с тяхната възраст.
Физическо здраве и затлъстяване
Липсата на физическа активност, обездвижването водят до затлъстяване, мускулна слабост, гръбначни изкривявания, безинициативност. Затлъстяването в нашето съвремие е доста разпространено и опасно за здравето. Много деца наследствено са предразположени към затлъстяване, консумират неподходяща храна с високо съдържание на захари и мазнини, преяждат, увеличават приема на калории, нямат достатъчна физическа активност, нарушава се енергийния баланс на организма и децата започват да пълнеят.
Мотивацията като фактор за двигателна активност
Мотивацията е важна както за добри резултати в спорта, така и за самото занимание със спорт за „здраве и хармонично развитие“. Мотивация има когато се разбере ползата от спортуването и желание тази полза да бъде използвана. За добра мотивация е добре детето да има повече информация за спорта, видовете спорт и да се види кой вид спорт е най-подходящ за него.
В научните търсения са правени опити за определяне на различните видове мотивация, както и различни класификации. Проблемът е многообразен и сложен, защото е свързан с цялостната човешка дейност.
Психологични проблеми на учениците при обучение в затруднена обстановка
Всяка година все повече се увеличава броя на учениците с трудности в ученето. Още от началото на обучението се забелязват ученици с трудности. Те не постигат желаните успехи. Всеки ученик има ниво на развитие на своята памет, внимание, воля, възприятия, граници на възможностите си. Понякога дори и много старание от страна на ученика не дава желания резултат.
Ковид пандемия създаде някои затруднения (отсъствия, страхове, заболяване, липса на директно общуване и т.н. )
Работна хипотеза
Въз основа на възникналите затруднения в обучението по Физическо възпитание и спорт в условия на пандемична обстановка очакваме значителен спад в двигателната дееспособност на изследваните от нас ученици.
Изследването има за цел да установи физическата дееспособност на ученици преди и след епидемиологичната обстановка.
Задачи
1. През 2019/2020 година са проведени тестове за оценяване на физическата дееспособност, на ученици от втори клас. Тестовете са стандартни и утвърдени в учебните програми по физическо възпитание и спорт, с тях се оценява физическата дееспособност на учениците, състоянието на основните двигателни качества.
През 2021/2022 са проведени същите тестове със същите учници но вече в четвърти клас.
2. Определяне на нивото на физическата дееспособност на учениците чрез стандартни тестове за оценка.
Методика на изследването
Упражненията от тестовете се изучават от учениците в часовете по физическо възпитание и спорт. През 2021/2022 са проведени същите тестове със същите ученици, но вече в четвърти клас.
Обект на изследването е състоянието и развитието на двигателните качества за две годишен период в състояние на епидемиологична обстановка.
Обект на изследването е състоянието на двигателните способности на ученици от втори клас и четвърти клас.
Организация на изследването
Изследването бе проведено в рамките на две учебни години – 2019/2020, 2021/2022
Контингент на изследването
Изследвани са общо 24 ученика от 45 ОУ „Константин Величков“, като 11 от тях са момичета и 13 момчета.
Метод на изследване
Системата за оценяване на физическата дееспособност на учениците е по точковата система на МОН.
ГРАФИКА НА СРЕДНИТЕ СТОЙНОСТИ
В горната графика са представени средните стойности от тестовете проведени през учебната 2019/2020 и 2021/2022 гадина. Средните стойности при всички тестове са понижени с една и повече от една точки. При бягане 30 метра разликата е 1.2 точки, при бягане 200 метра 1.4, при скок дължина 1.0, при хвърляне плътна топка 1.4, при Т Тест 1.1.
При всички тестове има понижение на постиженията заради обездвижване.
Резултатите от изследването ни дават основание да направим следните изводи и препоръки.
1. Ясно се вижда, че резултатите са понижени при всички ученици. Физическата дееспособност на децата не е нараснала за да имат същите или по-добри резултати при тестовете, които са за оценяване на физическата дееспособност на учениците. Тези упражнения са рутинни и са застъпени в уроците по физическо възпитание.
2. Изолацията при пандемията от Ковид 19 е намалила двигателната активност не само в онлайн часовете по физическо възпитание и спорт но и изобщо. Ограничено е общуването на децата, техните спортни занимания и игри помежду им дори и когато са в училище. Понякога тези ограничения са диктувани от техните родители и страха от Ковид. Много от родителите избягват да извеждат децата си навън. Вече две години децата са свидетели на разговори, новини, болест, понякога и смърт на техни близки от Ковид. Това не остава без последици за тяхното психическо и физическо развитие.
3. Според анкети и изследвания на РУО при дистанционното обучение на децата се влошава тяхното здравословно състояние, психично здраве, липсва социална подкрепа, натоварването на очите се увеличава от дългото стоене пред техническите средства и др.
Учиниците са сред най-пренебрегваните групи по време на пандемията. Заради пандемията са затворени и извън училищните форми на обучение, помощ, спорт.
4. Установи се от анкетно проучване, че учениците прекарват прекалено много време пред екраните – таблет, компютър, телефон, лаптоп, телевизор. Не е здравословно за зрението им да бъдат повече от два часа пред екраните. Най-неподходящо устройство е смартфона при него напрежението за очите е най-голямо.
Използвана литература:
1. Желязков, Дашева, (2000) Тренировка и адаптация в спорта. София: Комливекс.
2 Игнатов, Д (2017) Сензитивност на физическото развити, физическата дееспособност и моторика на децата от начална училищна възраст.
3. Маринов, Т 2020 Основи на физическото възпитание (2020)
4. Чернев, В Годишник на НСА „ В. Левски“ (2002)