Веселина Сергеева Димитрова, старши учител по география и икономика, СУ“Христо Ботев“, град Девин
Образователна технология за визуализиране в презентация при екипна дейност за изучаване на регионална география на България в десети клас на финала на ООП (Резултати от иновационното изследван)
В статията се разглежда как използването на електронните платформи и приложения може да доведе до подобряване на мотивацията на учениците както и техните знания и умения. Благодарение на тях може да задържим вниманието на учениците за по-дълго време. Как работата в екип води до стимулиране на учениците да участват активно в учебния процес.
Едно от най–големите предизвикателства пред съвременния учител е как да направи урока интересен и полезен за ученика. Традиционните уроци днес все по- често се класифицират от учениците като скучни. В учебния час често липсва участие, отговорност, ангажираност и доминира демотивацията, лоша дисциплина, отчуждение.
В опит да повишим качеството и ефективността на образованието, търсим атрактивни методи за обучение, говорим за интерактивност, за формиране на дигитални компетентности, за иновации в преподаването. Все повече се говори за ориентиране на образователния процес към развитие на индивидуалния потенциал на ученика, за инициативност, креативност, умение за вземане на решение и работа в екип, за изграждане на ключови компетентности. Нарастващата мобилност и развитие на ИКТ неизбежно водят до промяна във философията на училищното образование.
Мултимедийното обучение съответства на начина на възприемане на учениците, израснали с телевизия, компютри, мобилни телефони. То привлича вниманието, увеличава активността, дава богати възможности за визуализация. Но трябва да се замислим къде остава живото общуване, споделеното преживяване и емоция.
Виртуалният свят измества живия контакт, действителния, многообразен свят. Може ли да поставим ученика в активна позиция, да го мотивираме, да направим запомнящ се час, очакван с нетърпение, да осъществим процес на комуникация и взаимодействие, на сътрудничество и обмен на идеи в реалния свят, а не във виртуалния? Смятам, че можем да го постигнем чрез непосредствено общуване, в реална среда, при използване на различни типове задачи формиращи умения за четивна, научна грамотност и работа в екип.
Изучаването на географските региони на България е основен въпрос при изучаване на географията в 10 клас. Този проблем заема определено място при изграждане на географската култура на учениците. Значението на раздела се увеличава в следствие на засилващите се тенденции в географското познание на регионалната география на България, касаещи регионализма и регионалната география. В този смисъл за подялба на географските региони в България е актуален въпрос, който не може да не бъде отразен и в съвременното обучение по география в българското училище.
Преподаването на този дял от учебното съдържание (касаещ развитието на географската грамотност, компетентност и модели на поведение на учениците), чрез прилагане на мултимедийни презентации може да повиши интереса на учениците към предмета и да развие познавателните им способности.
Макар да говорим за географски региони като характерна подялба на страната като цяло, налични са големи различия. Регионалната география е важна дисциплина на географията, следва нейното теоретично развитие от самото си възникване до наши дни. Това развитие е свързано както с утвърждаването на географията като наука, така и с вътрешните отношения и преструктуриране в нея.
В културен контекст регионът често е модерен синоним на роден край, лингвистично пространство или ландшафт.
Училището, в което работя, СУ „Христо Ботев“ е позиционирано в една от областите богата на туристически ресурси. В учебната програма по география и икономика на България и по-конкретно в темата „Регионална география на България“ е застъпено изучаване на регионите в България и техните туристически ресурси. Недостатъчно внимание е отделено на природните и антропогенните туристически ресурси, които са богатството на нашата страна. Този подход при организирането на учебното съдържание силно ограничава възможностите за учениците да проучват туристическите ресурси и да дискутират проблемите и възможните решения.
Като се има предвид, че в училище се обучават поколенията, които ще бъдат натоварени с тежката задача да търсят алтернативи пред опазване на туристическите ресурси, считам за уместно въвличането им в повече практическа работа, която ще им даде възможност да осъзнаят първопричините, същината на проблема, ще даде възможност да осмислят регионалните различия пред развитието на страната, да търсят и дискутират конкретни действия за минимизиране на тези рискове. Тоест учениците могат да бъдат включени в учебна симулация на изследване на туристическите ресурси и прогнозиране на тяхвото времево развитие. Подобен подход създава предпоставки за достигане до ясни и аргументирани изводи за регионалните проблеми и провокиране на креативно мислене за възможни мерки на противодействие. Така ще се даде възможност на учениците да разширят знанията, да придобият нови компетентности и да усвоят образователни технологии за придобиване на географски компетентности при изучаване на географските региони в България. Под модел на поведение разбираме не толкова усвояване на алгоритъм за изучаване на географски регион, а и осъзната гражданска позиция за позитивно въздействие върху географските региони. Така емпиричната дейност на учениците ще постигне няколко конкретни резултата – разпознаване на туристически обекти в регионите от Южна България, осмисляне на виртуален туристически маршрут и нанасяне на тези туристически обекти върху карта със съответната информация.
Въвличането на учениците ще бъде постигнато чрез възлагане на изследователски задачи за различни туристически обекти от Югозападен, Южен централен и Югоизточен район. Задачите ще бъдат разпределени между ученициу разделени в три групи, като всяка група ще работи само върху един регион. По този начин ще бъде провокиран емоционален ангажимент и събуден краеведския интерес на девойките и младежите.
Изследването ще даде възможност за разширяване арсенала на използвани източници на информация, тъй като ще се разчита и на непознати уеб базирани ресурси. Така се създават условия и за упражняване на един от аспектите на приложение на информационните технологии в учебната работа.
Не на последно място планираното изследване е добър пример за надграждане на усвоените знания и компетентности в часовете от задължителната подготовка. Така ще се постигне успешно надграждане на учебното съдържание, творческо използване на допълнителни часове и формиране чрез практическа дейност на компетентности и модели на поведение.
Всяка урочна единица е насочена към постигането на предварително определени държавни стандарти. Затова контролът е неизменна част от педагогическата практика като осигурява конкретна обратна връзка и доставя информация, знанията, умения и компетенциите. Социално-икономическите проблеми, във всички региони, изискват учениците да бъдат обучени на модели на поведение, способни да предлагат конкретни алтернативи за разрешаването на проблемите. Прилага се цялостна стратегия за контрол, която представлява актуално измерване на възложените задачи, обемът и качеството на тяхното изпълнение.
Усвояването на знания за родната страна и родния край повишава интелектуалната и емоционалната активност на учениците, защото е пряко свързано с географската действителност, в която те живеят. Всяко познание за близките, непосредствено заобикалящи ни обекти и явления е интересно, тъй като в много случаи е сетивно доловимо и практически приложимо. Задача на учителя е да стимулира познавателните интереси чрез актуализация на учебното съдържание, използване на разнообразни методи и прийоми на обучение, включване на учениците в учебната дейност.
В резултат на това са изработени и представени презентации, в съответствие с приетите показатели. Информацията в слайдовете е с високо качество, обемът е оптимален, използвани са различни източници на информация – текст, карта, графика, таблица, снимки. Водещите на екипите представиха отделните части кратко, точно и ясно. Прави впечатление, че разликата в резултатите от разработването и представянето на презентациите на теми от раздел Региони в България, а оценките и на трите екипа са добри. От тук може да се направи извод, че избраната образователна технология за визуализиране и екипна работа в часовете по география, развива следните уменията у учениците – четивна грамотност, умения за визуализация и работа в екип.
След представянето на презентацията направих анкетно проучване за установяване на удовлетвореността от проведената работа в екип. Учениците споделят, че работата им в екип е помогнала да развият умения за комуникация, уважение и взаимопомощ, а това са ключови умения за тяхното бъдещо развитие и реализация. Сътрудничеството помежду им е спомогнало да намерят интересни решения, да провокират мисленето си.
В екипната работа всеки може да покаже силните си страни, дори и учениците с по- нисък успех, така в екипа се откроява личната индивидуалност.
С проучването на туристическите ресурси в Югозападен, Южен централен и Югоизточен район учениците получиха възможност да участват активно в учебния процес, да разширяват знанията и придобиват компетентности чрез ползване на нови информационни ресурси и да достигат до ценностни разбирания за туристическите ресурси и обществено-икономическите последствия. Тази организация на педагогическо взаимодействие и интерактивна работа дава възможност за фирмиране на трайни модели за образователни технологии и устойчиво поведение, включително с разработване дигитална карта и дигитална книжка на избрани туристически обекти.
В настоящото изследване допуснах, че с използването на иновационен модел на образователна технология за формиране на умения при изучаване на география на регионите в десети клас ще постигна следното:
По-висока активност и повишаване на интереса към географията като учебен предмет. Възможно е някои ученици да не желаят да се включат, но в хода на учебния процес, те спонтанно ще се включват реагирайки на емоцията, която носи обучението.
Включването в обучението едновременно на голямата част от класа развива умението за работа в екип;
Изграждиха се ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ. Осъществяването на обучението чрез предлагания иновативен модел се постига единство на обучение, възпитание и социализация.
Обучението чрез технологии може да означава всичко – от виртуални екскурзии за учениците до нов софтуер, който спомага управлението на учебния процес. Писането на хартия с химикалка, въпреки удобството си, в един момент ще остане в миналото.
Но какви са различните видове образователни технологии и какво включват?
Виртуалната реалност подобрява ефективността на учебните материали като ги доближава до реалния свят.
Какво ще рече това? Например, географската карта да изскача от страниците на учебника. Този нов и интересен начин на преподаване има за цел да накара учениците да си взаимодействат с учебните материали и може да подобри тяхната ангажираност многократно.
Обучението чрез виртуална реалност е особено подходящо за ученици в STEM областите, като им дава шанс да се запознаят наистина отблизо с науката. Също така, учениците ще могат да обикалят цялата Вселена и земното кълбо, като лично ще изследват исторически важни моменти, без да напускат класната стая.
Тази образователна технология е изключително подходяща за формиране на уменията на 21 веки и за развитие на модели на поведение, което е и най –високата степен на географска култура.
Библиография