Извънкласни дейности в училище – доказана добра практика за допълнителна и обща подкрепа на учениците от уязвими групи
Вълко Вълков
EXTRACURRICULAR ACTIVITIES IN SCHOOL – PROVEN GOOD PRACTICE FOR ADDITIONAL AND GENERAL SUPPORT FOR STUDENTS FROM VULNERABLE GROUPS
Abstract: The article examines the possibility of using extracurricular activities in a multiethnic school for general and additional support of children from vulnerable groups. Key performance indicators for group work are offered. Experience in organizing extracurricular activities is shared.
Keywords: extracurricular activities, general and additional support, education.
І. ВЪВЕДЕНИЕ
Съвременното образование е комплексна дейност, която има за цел не само придобиване на знания и компетенции, но и цялостно изграждане на личността на ученика. Мултиетническата среда в която се осъществява образователен процес, поставя пред педагози и общество редица предизвикателства. Тяхното преодоляване налага мобилизиране на всички образователни ресурси и възможности на обществото. Извънкласните дейности са ресурс, който с богатството от направления и дейности създава условия за ползотворна работа и приобщаване на ученици с различни обучителни възможности към образователния процес и училищния живот.
ІІ. ОСНОВЕН ТЕКСТ
ПГСС „Иван Владимирович Мичурин“ е професионална гимназия с висококвалифицирани педагози, постоянно усъвършенстващи своите професионални умения за формиране знания и личностни умения у учениците за активно взаимодействие със социалната среда. Училище, което ангажира, подпомага и стимулира учениците и ги прави значими в учебния и извънучебния процес, където е обособена общност от ученици, учители и родители, проявяващи толерантност, загриженост и зачитане на човешките ценности и с непрекъснато обновяваща се материално-техническа база.
Съвременното образование е комплексна дейност, която има за цел не само придобиване на знания и компетенции, но и цялостно изграждане на личността на ученика. Мултиетническата среда в която се осъществява образователен процес, поставя пред педагози и общество редица предизвикателства. Тяхното преодоляване налага мобилизиране на всички образователни ресурси и възможности на обществото. Извънкласните дейности /ИД/ са ресурс, който с богатството от направления и дейности създава условия за ползотворна работа и приобщаване на ученици с различни обучителни възможности към образователния процес и училищния живот.
Свободното време, е времето което човек използва за да се разтовари, да релаксира, да се зареди с енергия или време през което може да прави всичко това, за което не му достига време. В училищна възраст погрешното разбиране за това как учениците да прекарват свободното си време и скуката от обичайните дейности крие и много опасности, т.е. ученика може да попадне в неблагоприятна за него среда. Организираната извънкласна дейност трябва да привлича ученика, да спомага за развитието на неговите заложби, наклонности, да съвпада и удовлетворява потребностите му. В това определение за извънкласната дейност се съдържа всичко, което прави дейността привлекателна за учениците. Чрез този вид дейност в ежедневието на децата нахлуват емоциите, романтиката приключенията, очакваната радост, положителната перспектива, открива възможности за изява, за себедоказване, за себепоказване в области, останали скрити по време на учебния час.
Извънкласната дейност е част от възпитателната стратегия на училището и представлява компонент от неговата система на обучение и възпитание. Основно предназначение на тези занимания е да се осъществява многостранно възпитателно въздействие в свободното от учебни занимания време, като се опира на придобитото в процеса на обучението. Училището като институция изгражда позитивен организационен климат, създава условия за сътрудничество, ефективна комуникация и отношения на загриженост между всички участници в процеса на образование.
Политиката за подкрепа на личностното развитие е ориентирана към интереса и мотивацията на учениците, към възрастовите и социални промени в живота, съхраняване на етнокултурното многообразие. Училището е втората по важност среда за развитие на учениците след семейството. Основен приоритет във възпитанието на учениците в училището е тяхното личностно развитие. Идеята за подкрепа на личностно развитие има за цел да развие чувството на емпатия, съпричастност, екипност, развитие на креативни и творчески умения. Добре организираната извънкласна дейност заема съществено място в системата от дейности, в които се развива и възпитава личността.
Част от разнообразните възпитателни възможности на този вид дейности са: създаване на условие за ускоряване социализацията на участниците и разкриване на перспектива за всеки ученик да се изяви откъм страната, в която е най-силен, най-способен. Стимулира се развитието на съзнанието. В непринудени и увлекателни занимания учениците се обогатяват със знания от различни области, разширява се умствения им кръгозор, увеличава се диапазона на обществените им интереси. Създава се перспектива за всеки участник да реализира и извиси своя духовен потенциал, стимулира се изграждането на лични стратегии за успех, за сътрудничество и преуспяване, нов начин на мислене.
Училищната общност е среда, осигуряваща пълноценно взаимодействие между различните й компоненти /ученици, учители, учителска колегия, родители/. Тя е среда със свой самостоен живот, в който са вплетени принципите на семейната общност. Организационният климат е от ключово значение за всяка организация и има определящо влияние върху управлението и изпълнение на целите, творчеството и инициативността на нейните участници. Формирането на училищна политика за поддържане на позитивен климат създава благоприятни предпоставки за личностното развитие на подрастващите.
Учениците, които се обучават в ПГСС „Иван Вл. Мичурин“ са на сто процента билингви. Много от родителите са неграмотни, образованието не е приоритет за тях, което води до незаинтересованост към училището и учебния процес. Много от семействата търсят препитание в чужбина или из различни сезонни обекти на територията на страната. Това е предпоставка за напускане на училище от учениците, преместване в друго населено място.
Спецификата на съвременното образование днес изисква осигуряване подкрепа на личностното развитие на учениците съвместно с държавните и местните органи и структури и социалните институции. Училището трябва да постави особен акцент върху формиране на базови социални умения и организационни качества на учениците, а не само върху придобиването на научни знания. Като основно предназначение на извънкласната дейност обикновено се разбира възможността чрез различни дейности и целенасочени занимания да се осъществи многостранно възпитателно въздействие върху ученика. Но освен това, на ИД трябва да се погледне и като възможност да се подпомогне социализацията на учениците, да се развие съзнанието им и чрез непринудени и увлекателни занимания децата да се обогатяват със знания в определена област, да се разшири умствения им кръгозор и да се увеличи диапазона на обществените им интереси. Чрез ИД се създава перспектива за всеки участник да реализира и извиси своя духовен потенциал, стимулира се изграждането на лични стратегии за успех, за сътрудничество и взаимодействие. Придобиват се ценни умения и способности като надеждно средство за пълноценната реализация на заложбите, за разгръщане на талантите на всеки ученик.
Учениците от ПГСС „Иван Вл. Мичурин“ живеят в район, лишен от многообразието на културни дейности и мероприятия, които предлага големият град. Рядко посещават кино прожекции, театрални постановки и др. Не могат да посещават школи и курсове, в които да развият творческите си способностите. ИД им дава възможност чрез различни дейности, да се развие креативността и въображението им, да задоволят потребностите си от общуване с науката и изкуството и да развият творческият си потенциал, да се повиши мотивацията им за участие в УВП съобразно интересите и възможностите им.
Споменах по-горе за проблемите, които стоят пред педагозите в училището ни и един от тях е слабото владеене на български език, незаинтересоваността на част от родителите и учениците към учебния процес и образованието като цяло. С цел преодоляване на тези проблеми, за привличане, задържане и осигуряване на по-дълъг престой на учениците в училище, работихме по проект „Подкрепа за успех“. Проект „Подкрепа за успех“ е инициатива, която успешно се реализира три последователни учебни години в ПГСС „Иван Вл. Мичурин“.
Ключови индикатори за резултатността на работата в групите за ИД са:
• Създаване на тясна връзка учител-ученик;
• Включване на учениците в занимания близки до тяхното физическо, психическо и емоционално развитие, чрез които да развият знания и умения за справяне в природна среда;
• Повишаване на мотивацията на учениците за участие в учебния процес чрез интересни занимания базирани на досегашния им опит и възрастовите им особености;
• Ограничаване на броя на продължително отсъстващите и незаинтересовани от учебния процес ученици;
• Ограничи се броя на учениците с прояви на агресия;
• Развиване на приложно-практическите, музикално-сценичните и артистични умения на учениците включени в проект „Подкрепа за успех“;
• Превръщане на желанието на ученика да учи в негова отговорност, защото по-голямо значение за ученика има това, което е научил от любопитство и с интерес, а не по принуда;
• Възпитаване в морални и етични ценности чрез игра и занимателни дейности.
Положителният ефект от развитие на извънкласната дейност в училището се изразява в няколко направления:
Повишаване на уменията и компетентността на учениците в областта на науката, творчеството, историята и спорта;
• Развива се способността учениците да работят в екип;
• Дава се възможност на учениците от социално слаби семейства да развиват своите интереси, спортни и творчески способности;
• Чрез извънкласните дейности се подпомага образователната интеграция на учениците от етническите малцинства;
• Намалява броя на отпадналите от задължително обучение ученици;
• Намаляване броя на извършените противообществени прояви в училището, а оттам в града и общината;
• Разширява се кръгозора от знания на учениците и се разчупва мисленето и въображението;
• Приобщаване на децата от малцинствата към националните и местни традиции и празници;
В проект „Подкрепа за успех“ се включиха ученици, застрашени от отпадане и постепенно се наблюдаваше как ИД предизвикваха интереса им. Учениците имаха възможност да пеят, да се представят като актьори, да рисуват и творят с ръце, да опознават природата, да изработват компютърни презентации и да усъвършенстват компютърните си умения. Ученици, които срещат трудности в овладяване на материала, се изявяваха в клубовете по ИД и добиваха повече увереност и умения, което се отразява положително и в учебната дейност.
Училищният календар в ПГСС „Иван Вл. Мичурин“ е наситен и богат на дейности, традиционните и училищни празници създават благодатна почва за работа с родители. Празници от типа на „Коледа“, „Баба Марта“, „8 март“, „Първа пролет“, фолклорни празници на етноса, дават възможност да се усвоят езикови средства и емпатийни модели на общуване, чрез които се изразяват взаимните чувства на любов и признание, защото липсата на умения за общуване и изразяване на чувствата често е причина за неразбирателство в семейството.
Народният обичай „Сурвакане“ е жив в община Долни чифлик, без значение на етническата принадлежност. Учениците изработват сурвакници с помощта на родителите и на 1 януари обхождат къщите в града или селото, сурвакат стопаните за здраве и пожелават берекет. Родителите подсигуряват дрян за сурвакниците и материали за украсата им. По време на изработването възрастните разказват приказки, връщат се в спомените си за отколешно време и учат децата си на сурвакарски пожелания. С голямо нетърпение се чака и народният празник „Баба Марта“. Родителите и учителите подсигуряват материали, демонстрират техники за изработване на мартеници и подпомагат учениците. По време на ежегодния карнавал с маски всички са много развълнувани – родителите участват при изработването на карнавалните костюми и балните тоалети. Естествено, емоцията по време на самото представяне е най-голяма.
Традиция в училището ни е патронния празник да се отбелязва по тържествен начин с многообразна програма в която вземат участие всички ученици. Проява се организира и по повод изпращане на зрелостниците. Широкият кръг от дейности – пеене, танци, създаване на игрови и сценични форми в училище развива интелектуалната и емоционална активност на учениците, превръщайки го в благоприятна основа за опознаване на другите етнически групи, за създаване на трайни приятелства и преодоляване на етническите и религиозни предразсъдъци. Важно е да се отбележи, че нарастващият интерес на ученици и родители към реализиране на дейностите на тази група през годините е, че учителите много умело съумяват да използват традициите и обичаите на етносите и чрез тях да стимулират желанието им да участват активно в дейностите на групата.
Дейностите в клубове, групи по ФУЧ, неформални ученически групи за изява, ненатрапчиво, но много успешно осъществяват връзката между знанието и практиката. Чрез участието в извънкласна дейност се създават условия за ускоряване процеса на социализация на учениците. В условията на мултиетническа образователна среда това е особено важно и носи само ползи за психоклимата в училището. Извънкласните дейности стимулират развитието на съзнанието. Заниманията обогатяват участниците със знания от различни области, разширява се техния кръгозор, увеличава се диапазонът на обществените им интереси. Създава се перспектива за нов начин на мислене с цел изграждане на лична стратегия за успех, за сътрудничество. Придобиват се ценни умения за самореализация и разгръщане възможностите на всеки участник. Участниците в извънкласните дейности осъществяват богати и всеобхватни взаимоотношения със своите връстници, с членове на обединенията, с фактори на социалната среда извън училище.
Друга възможност, която предлага извънкласната дейност е свързана с междувъзрастовите взаимоотношения. В разновъзрастовите отношения между малки и големи, участниците имат възможност да споделят, да наблюдават, и оценяват представени нравствени модели, да споделят постижения. По-малките се чувстват част от живота на големите, имат възможност да наблюдават творческите търсения в групата и се усъвършенстват. Участието на учениците в общоучилищния живот, включително в извънкласните и извънучилищни дейности, дава големи възможности за изява способностите на всеки ученик , както и създава условия да правим нещо заедно – ученици, учители и родители. Общата дейност заздравява връзките и създава атмосфера на взаимно доверие и уважение. Извънкласната и извънучилищната дейност има важно значение за пълноценното развитие на учениците. Ангажирането по естествен начин на въображението, способностите и интересите на учениците несъмнено съдейства за тяхното физическо, интелектуално и личностно развитие и ги превръща в пълноценни граждани.
Училището е място, където всеки ученик може да намери себе си, място, където всеки ученик да повярва, че може да бъде отличник, място, където да получи шанс да мечтае и да бъде човек! Учениците се възпитават и развиват в процеса на дейностите в които участват, извършват или наблюдават. Колкото по-богата, по-ангажираща е тази дейност, толкова по-резултатно ще бъде въздействието върху развитието на личностните качества и обучението. Наред с богатите възможности на този вид дейност за развитието на личността и групите, чрез нея в ежедневието на учениците нахлуват романтиката, приключенията, очакваната радост, положителната перспектива, която може да се превърне в главна цел, жизнен мотив, идеал.
Училището може да бъде добре функционираща система. Добре организираното училище е най-сигурната гаранция за привличането, задържането и успеха на учениците. То е също така най-добрата среда за успешната образователна интеграция на ромските деца. Добре организираното училище умее да приобщава родителите, има ресурси да предлага по-широк спектър от образователни възможности извън обучение в клас и прилага модерни педагогически методи на работа (вкл. интеркултурно и интерактивно образование).
Нашият непрекъснат стремеж е образованието и мултикултурният диалог да вървят непрекъснато ръка за ръка, тъй като според нас това е основата за интеграцията на малцинствата. Ние, учителите, от ПГСС „Иван Вл. Мичурин“, се стремим да помогнем на учениците да осъзнаят разнообразието и да натрупат опит в групови дейности, изискващи планиране и сътрудничество, осъзнаване на общността и преживяване на общите успехи и неуспехи. В гимназиалния етап на образованието продължава натрупването на опит в действие в група, междугрупови контакти и нарастваща етнокултурна приемственост между учениците във връзка с осъзнаването на различията. Поради тези причини ръководството на училището в продължение вече на доста години насочва вниманието си към възстановяване, разширяване и обогатяване на извънкласните и извънучилищните дейности и създаване на условия за развитие на потенциала на всеки ученик чрез включване в дейности, които да осмислят свободното му време, да изграждат колективен дух за принадлежност към спортен отбор или клас, да ги мотивират за участие в дейности за промяна към по добро чрез занимания с дейности по интереси, за превенция на всички форми на рисково поведение, за преодоляване на проблема с отпадане от училище.
Работата по проекти допринася за привличане на допълнителни средства, за да се увеличи броят на желаещите ученици да участват и се включват в разнообразяване на училищния живот, изпълване на извънкласните дейности с реален смисъл за учениците, ограничаване на отпадането и насърчаване на посещаемостта на учениците на училище чрез повишаване на мотивацията им за участие в извънкласни дейности. Всичко това има важно значение за личностното развитие на учениците от различните етноси, за стимулиране на техните изяви и творческа инициатива, а не на предразсъдъците и дискриминацията. Всички приключиха успешно учебната година при незначителен брой безпричинни отсъствия. Учениците се възпитават и развиват в процеса на дейностите в които участват, извършват или наблюдават. Колкото по-богата, по-ангажираща е тази дейност, толкова по-резултатно ще бъде въздействието върху развитието на личностните качества и обучението на учениците.
ПГСС „Иван Вл. Мичурин“ гр. Долни чифлик обучава ученици от VІІI клас до XII клас. В него се възпитават и обучават 306 ученици от 14 до 19 годишна възраст . Училището разполага само с една спортна площадка за волейбол, баскетбол и футбол, която е крайно недостатъчна за спортните занимания и отдиха на учениците. Все по-актуален е въпросът за здравето на учениците, тяхната физическа дееспособност и двигателна активност. Физическото възпитание и спортът, здравословният начин на живот са фактори, които подпомагат адаптирането на младите хора към новите условия на живот, като се противопоставят на непрекъснато усложняващата се здравословна и екологична обстановка. Спортните занимания на открито имат неоценимо значение за физическото укрепване и закаляване на детския организъм. Изграждането на модерна спортна база ще привлече като магнит дори ученици, които не са от най-активните и ученици с нисък социален статус, нямащи възможност за достъп до фитнес зали и спортни центрове. Същата предвиждаме да бъде изградена на неизползваемата към момента празна площ в двора на училището. Чрез реализацията на настоящия проект очакваме да превърнем част от двора на училището в своеобразен спортен, екологичен и социален център, да създадем условия за спорт на открито, да се повиши мотивацията за системни спортни занимания, да се осмисли свободното време на учениците, както и да се подобри физическото, здравословното и функционалното им състояние.
С настоящия проект училището ще успее да реши тези няколко проблема като оползотвори част от двора за създаването на място за спорт на открито, което да задържа учениците в училище, да служи за практически занятия в часовете по ФВС и създаване на условия за спорт в чиста околна среда. Пребиваването на учениците в двора на училището ще намали негативното влияние на фактори на социалната среда, оказващи пагубно влияние върху възпитанието на учениците, ще намали риска от злополуки и инциденти, и ще спомогне за подобряване общуването между тях.
Учителят е един от първите, който въвежда учениците в света на знанията. Както и в новия социален живот, пълен с непознати дейности и хора. С това нараства учителският дълг как познанието да бъде представено по интересен, достъпен начин и учениците да се включат в училищния живот. С тази нелека задача – социализирането и успешното обучение на учениците, растящи в двуезична среда – сме се наели да се справим ние, учителите в ПГСС „Иван Вл. Мичурин“.
ІІІ. ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Училището е институция за социализация на подрастващите. То не е просто и само място за обучение, за преподаване и оценяване. То е център, който организира процесите на социализацията в сътрудничество с всички граждански структури. Този център ще бъде действащ, ако проявява всекидневна активност, ако работещите в него живеят с разбирането, че от него тръгват и зависят важни за нацията и държавата ни неща, най-важното от които е не само образованието, а формирането на гражданина – активен, самостоятелен и отговорен.
В края на този материал, искам да отбележа това с което започнах в началото – промяната ще дойде тогава, когато я искаме и работим всеотдайно за да се случи.
LITERATURE:
[1]. The best psychological tests for professional selection and vocational guidance. Description and guide to use. Petrozavodsk, (1992).
Contacts:
Valko Valkov – Director professional high school agriculture „Ivan Vladimirovich Michurin“, 9120, Dolni chiflik, Bulgaria.
Phone: +359-88-838-4401,
Email: v.d.valkov@abv.bg