Проектно- базираното обучение като основа за изграждане на представа за пролетния празник „Баба Марта“ в детската градина
Габриела Красимирова Атанасова
учител, ДГ „Радост“, с. Яхиново, обл.Кюстендил
Резюме:
Представената в статията педагогическа технология, включваща проектно- базирано обучение има за цел да представи реализирането на една благотворителна идея от момента на създаването ѝ, през практическите и образователни дейности, до крайната принадена стойност от готовия продукт.
Представена е теоретична информация за конкретния вид обучение, както ѝ неговите характеристики. Концепцията на разработката доказва как в условия на проектна дейност, общувайки помежду си и усвоявайки знания, умения и понятия децата овладяват представи за конкретен пролетен празник.
Разработката има за цел да покаже възможността за междупредметни връзки с другите образователни направления- БЕЛ, конструиране и технологии и музука.
Ключови думи: проектно- базирано обучение, пролетен празник Баба Марта, иновация
Проектно-базираното обучение (ПБО) е иновативна педагогическа стратегия, която насърчава децата и учениците да придобият знания и умения чрез участие в проекти, които имитират реални житейски ситуации. (Симонова, 2022; https://diuu.bg/emag/15485/ )
Иновациите в българското образование и по-конкретно прилагането им в обучението по конкретен предмет са свързани с разработването и използването на нови методи, подходи и средства за обучение, даващи възможности за подобряване на учебния процес.
Проектно-базираното обучение включва поставяне на отворени въпроси или проблеми, които изискват от децата да работят заедно, за да намерят решения. Разработването и управлението на проекти става чрез „говорене, писане, рисуване, пресмятане, чертаене, сравняване на известни вече идеи, а компютъра е незаменим помощник в това“ (Георгиева, 2004; стр.252)
Работата по различни проекти в детската градина носи положителни преживявания, удовлетворение и интерес към резултатите от реализираните дейности- както индивидуални, така и групови. Тази педагогическа стратегия гарантира надграждане на знания, създава интегративни взаимодействия в хода на обучението, разширява се сетивната основа на обучението и на индивидуалния опит (емоционален, познавателен, социален). Активирира се личната изява, изграждат се умения за работа в екип и се реализира познавателен обмен и комуникация. Образователният процес остава отворен, възможно е обогатяването му, както ѝ надграждането.
Реализирано в детската градина проектно- базираното обучение много често се подпомага не само от педагозите, но ѝ от родителите на децата, с оглед крехката възраст на възпитаниците на детското заведение. Родителите се явяват „не само източници на информация, но и подкрепа, както за детето, така и за учителя в процеса на работа по проект“. (Христова, В. и Р. Тодорова, 2018; стр.210)
В края на месец януари в ДГ „Радост“ стартира проект на тема „Мартеници с кауза“. Идеята му беше инициирана от родители в полза на кауза за събиране на средства, подпомагащи деца в нервностойно положение. Деца, родители и учители се обединиха около идеята за изработване на мартеници, които в последствие да се продадат на благотворителен базар и така да се осигурят необходимите средства.
Стартирането на проектно- базираното обучение постави „Вечерта на приказките“, където приказката „Баба Марта“ на Ран Босилек беше прочетена, а в последвалата „Приказна среща“ в края на месец февруари и драматизирана от родители и деца.
В основните и допълнителни дейности по ОН „Околен свят“ децата усвоиха знания за предстоящия празник, а чрез дигиталните ресурси на издателството ги упражниха под формата на задачи и главоблъсканица.
Във времето за музикални занимания и двигателна активност малчуганите научиха нови песни, свързани с пролетния празник и танца на Пижо и Пенда.
Имаха възможност да нарисуват и моделират мартенички, както ѝ да изработят такива в ситуациите по ОН „Конструиране и технологии“.
Учителите от групата инициираха среща с възрастни жени от селото, които разказаха как са се правили мартенички, когато те са били малки деца. Показаха и начини за пресукване на конци и изработване на мартници от вълнена прежда. Споделиха за вярванията и обичая на 1-ви март и техните спомени от тогава.
Проектно- базираното обучение завърши с организиране на работилница за направа на мартеници, заедно с майки и баби. Готовите експонати получиха цена и бяха изложени във входното фоайе на детската градина. Събраните средства бяха разпределени от родителите и предадени на деца в неравностойно положение от населеното място.
Работата по този проект формира у децата умения, насочени към предприемачество и инициативност, обогати знанията им , свързани с пролетния празник и ги научи на съпричастност, отговорност и работа в екип.
Използвана литература:
Георгиева, В. (2004) Обучението по техника и технологии от 6 до 16: Теория и методика. Благоевград: Университетско издателство „ЮЗУ Н.Рилски”, стр. 252
Симонова,Т.(2022) Проектно- базирано обучение; https://diuu.bg/emag/15485/
Христова, В. и Р. Тодорова (2018) Възможности за проектно- базирано обучение в детската градина, Образование и технологии, бр.9; стр.210