ИНОВАТИВЕН МОДЕЛ ЗА УСВОЯВАНЕ НА ЗВУКОВЕТЕ И БУКВИТЕ В ПЪРВИ КЛАС
Автор: Даниела Мирчева Димитрова
ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник
Електронен адрес: dm_dimitrova@abv.bg
Abstract
This study analyzes the effectiveness of an innovative model for teaching phonetics and letters in the first grade, implemented at Hristo Botev Primary School in Pchelnik during the 2022-2023 academic year. The process of language development in children is crucial for their socialization and the acquisition of language behavior rules. Problems related to mastering sounds and letters can pose significant challenges for young students, highlighting the need for innovations in the educational system.
The aim of the research is to evaluate the new proprietary pedagogical technology and to formulate recommendations for its implementation. An experimental study was conducted with two groups of students: the experimental group (EG), which applied the innovative methodology, and the control group (CG), which was taught using traditional methods. The results indicate a significant increase in literacy levels among first graders in the EG (with 100% achieving a high level) compared to the CG, where a negative decline in results was observed.
The testing conducted, structured to assess knowledge and skills, demonstrated that the innovative model not only improved reading and writing skills but also encouraged active participation among students in the learning process. The findings emphasize that the effectiveness of teaching depends on the commitment of teachers and the integration of new methods into educational practice. This study proves the importance of continuous innovation in education to optimize learning outcomes and prepare students for the future.
Keywords: language development, sound, letter, own pedagogical technology
Ключови думи: развитие на езика, звук, буква, Собствена педагогическа технология
Увод
Езиковото развитие на децата е важна част от тяхното социално развитие. Процесът им им помага да овладеят различни социални роли и норми на езиково поведение. Проблемите с усвояването на звуците и буквите в първи клас могат да бъдат изключително сложни за малките ученици.
Образованието и развитието на образователната система са основни приоритети в множество държави, включително и в България. Значението на образованието като приоритетна сфера в обществото нараства, което изисква изработване на конкретни обществени проекти за развитие на образователните системи и ефективно управление на училищната образователна система. Образователната политика е важна част от публичните политики.
Иновативният модел за формирането на знания и развиването на умения в процеса на изучаване на звук и буква в първи клас през учебната 2022 – 2023 година в ОУ „Христо Ботев в с. Пчелник показва нов подход към усвояването на звуковете и буквите в първи клас. Този модел комбинира различни методи, игри и активности, които да подпомогнат учениците в техния образователен процес.
Целта на разработката е да се изследва ефективността на новия модел и да се предложат препоръки за неговото внедряване в учебния процес на първокласниците. Вярваме, че иновативният модел за усвояване на звуковете и буквите ще допринесе за по-доброто обучение на децата и за развитието на техните умения в по-интерактивна и забавна обстановка.
Целта на експерименталното изследване е да се конструира и апробира иновационна авторска педагогическа технология за изучаване на звук и буква в първи клас.
Обект на експерименталното изследване е процесът на изучаване на звук и буква в първи клас.
Предмет на експерименталното изследване е иновативна авторска педагогическа технология за изучаване на звук и буква в първи клас.
ХИПОТЕЗА НА ИНОВАЦИОННОТО ИЗСЛЕДВАНЕ
Н 0 Предполагаме, че формирането на знания и развиването на умения в процеса на изучаване на звук и буква в първи клас се дължи на случайни фактори.
Н 1 Предполагаме, че формирането на знания и развиването на умения в процеса на изучаване на звук и буква в първи клас се дължи на разработена и апробирана иновативна авторска педагогическа технология през учебната 2022 – 2023 година.
За проверка на хипотезата е създадена авторска концепция за иновативна педагогическа технология за изучаване на звук и буква в първи клас. Тази иновативна авторска педагогическа технология следва да се апробира в конкретни образователни условия. Това изисква подготовка и провеждане на експеримент с формиращ характер, в хода на който се оценяват качествата на предлагания концептуален модел и се проверява хипотезата на изследването. В процеса на експериментиране се осъществява и включено наблюдение, тъй като изследователят също провежда част от експерименталното обучение и по този начин има възможност своевременно да реагира и при необходимост да променя някои от елементите в провеждания експеримент. Резултатите от експерименталното проучване се обработват чрез статистически методи, за да се оцени ефективността на обучението, реализирано от посочения експеримент.
Изследователски методи и инструментариум
За провеждането на проверка на ефективността на приложения през учебната 2022 – 2023 година иновативен авторски модел за изучаване на звук и буква в първи клас от ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник, се прилага тестуване с тестови задачи за самостоятелно изпълнение, като за отчитане на резултатите се използва точкова система. Целта на този метод е да се получи информация за постигнатите знания и усвоени умения при изучаване на звуковите и буквите в първи клас. Включени са задачи, със структурирани и открити отговори, които включват и звуков анализ на думи.
Резултати
След процеса на ограмотяване в ОУ „Христо Ботев“ в с. Пчелник чрез апробирана авторска технология през учебната 2022 – 2023 година, всички 11 първокласници от ЕГ – 100%, показват постигнато високо ниво на ограмотяване в сравнение с 78 % при констатиращия етап. При първокласниците от КГ след традиционния начин на ограмотяване наблюдаваме резултат от 100% средна степен на ограмотени първокласници в сравнение с 33% при констатиращия етап, т.е. резултатите са се влошили, спад на степен на ограмотяване от висока към ниска с 67%.
Виждаме (вж. Диаграма 1), че линията на тенденцията показва рязко повишаване на процентното съотношение на изследваните първокласници от ЕГ, които след апробирана авторска технология за ограмотяване в ОУ „Христо Ботев“ в с. Пчелник през учебната 2022 – 2023 година на постигналите високо ниво на постижение. Нивото на придобилите средна степен на екологично образование деца при контролния етап е намаляло със 78% спрямо показателите от констатиращия етап при ЕГ. С 22% се е увеличило нивото на постигналите високи резултати първокласници от ЕГ при контролния етап след апробирана авторска технология за ограмотяване в ОУ „Христо Ботев“ в с. Пчелник в сравнение с констатиращия етап.
След процеса на ограмотяване при първокласниците от ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник след апробирана авторска технология те умеят да пишат ръкописни букви много добре, да разпределят звуковете по групи (група на гласните звукове и група на съгласните звукове) и да пишат текст под диктовка много добре. Първокласниците умеят да подреждат правилно буквите за образуване на дума, умеят да попълват букви в думи и по образец и умеят да попълват подходяща дума в изречение отлично.
Наблюдаваме запазване на 45,45 % ограмотяване на средно равнище след апробирана авторска технология при първокласниците от ЕГ през учебната 2022 – 2023 година.
Наблюдаваме спад от 9,09 % ограмотяване на ниско равнище при констатиращия етап на първокласниците от ЕГ в сравнение с резултатите при контролния етап след апробирана авторска технология при първокласниците от ЕГ през учебната 2022 – 2023 година в ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник.
Представените резултати онагледяваме графично (вж. Диаграма 2).
Виждаме (Диаграма 2), че първокласниците от ЕГ с ограмотяване на средно равнище през учебната 2022 – 2023 г., са най-много и при констатиращия и при контролния етап, както и тези с ограмотяване на ниско ниво при констатиращия етап. Прави впечатление, че първокласниците от ЕГ с високо ниво на ограмотяване са най-малко при констатиращия етап и се удвояват при контролния етап, както и че първокласниците от ЕГ на ниско ниво на ограмотяване при констатиращия етап намаляват при контролния етап след апробирана авторска технология за ограмотяване през учебната 2022 – 2023 г. в ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник.
При контролния етап най-нисък е делът на децата с ограмотяване на високо равнище (18,18%). Отчитаме обаче тяхното удвояване спрямо ниското равнище на ограмотяване на първокласниците от ЕГ (вж. Диаграма 2).
Чрез Диаграма 3. онагледяваме умереното отрицателно асиметрично едномодално разпределение на резултатите при тестиране на първокласниците от ЕГ от ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник, при контролния етап, т.е. след апробиране на авторска технология за изучаване на звук и буква в първи клас през учебната 2022 – 2023 година, и симетрично едномодално разпределение на резултатите при тестирането на първокласниците от ЕГ от ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник, при констатиращия етап, т.е. преди апробиране на авторска технология за изучаване на звук и буква в първи клас през учебната 2022 – 2023 година.
Полученото изтегляне на лявото рамо при резултатите на тестираните първокласници от ЕГ при контролния етап, т.е. след апробиране на авторска технология за изучаване на звук и буква в първи клас през учебната 2022 – 2023 година, е в резултат на наличието на единици с особено малки значения при ниска степен на ограмотяване при контролния етап след апробиране на авторска технология за изучаване на звук и буква в първи клас през учебната 2022 – 2023 година.
Получената асиметричност при резултатите на първокласниците от ЕГ е в резултат на наличието на единици с особено големи стойности при средна степен на ограмотяване при констатиращия етап преди апробиране на авторска технология за изучаване на звук и буква в първи клас в ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник през учебната 2022 – 2023 година.
Извод: Иновативният модел за изучаване на звук и буква в първи клас в ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник доведе до по-високо равнище на ограмотяване на първокласниците от ЕГ.
Заключение
Настоящето изследване установи постигнато високо ниво на ограмотяване при първокласниците от ЕГ от ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник, след апробирана авторска технология за изучаване на звук и буква в първи клас в ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник през учебната 2022 – 2023 година, в сравнение с установеното средно ниво на ограмотяване при първокласниците от КГ от ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник, при които не е апробирана авторска технология за изучаване на звук и буква в първи клас в ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник през учебната 2022 – 2023 година, в сравнение с установеното ниво на ограмотяване на първокласниците от ЕГ и КГ за ограмотяване при констатиращия етап.
Този успех може да се припише на ефективните методи и стратегии, които се използват в процеса на обучение, както и на ангажимента на учителите и учениците в учебния процес. Важно е да се подчертае, че апробираната технология се оказа полезна не само за развитието на уменията за четене и писане, но и за усвояването на други предмети и навици.
Този успех подчертава важността на постоянното внедряване на иновативни методи и технологии в образователния процес, които да подпомагат учениците в техния учебен напредък и развитие. Взаимодействието между учителите, учениците и технологията играе ключова роля за постигането на успешни образователни резултати и подготовка на учениците за бъдещето.
Използвана литература
Герджикова, М. И кол. Книга за учителя по български език и литература за първи клас. С., изд. „Булвест 2000“, (2016).
Закон за предучилищното и училищното образование. Обн., ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., в сила от 1.08.2016 г.
Учебна програма по Български език и литература за първи клас (Общообразователна подготовка). В сила от учебната 2016/2017 година. Приложение No1 към т. 1. Достъп на: https://mon.bg/bg/1699.