ПЕДАГОГИЧЕСКИ ИНОВАТИВНИ МОДЕЛИ НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Учител Даниела Димова – ДГ „Иглика“ , гр. Хасково
Резюме: Съвременните подрастващи живеят в силно интерактивна среда, общуват, придобиват знания и умения в дигитален свят, като използват различни технологични средства.
Статията разглежда ефективни модели на педагогическо взаимодействие, чието използване в практическата дейност води до усъвършенстването на педагогическия процес с децата от предучилищна възраст.
Навлизането на нови информационни технологии и модерните понятия „иновация“ и „интерактивност“ налагат осъвременяване на образованието, повишаване на неговото качество, както и това на управлението и преподаването в съотвествие с новите реалности. Педагогическите иновации са плод на творческите търсения на иновативно мислене и дигитална компетентност.
Ключови думи: интерактивна среда, педагогическо взаимодействие, дигитална компетентност, иновация, интерактивност, иновативно мислене
Изправени сме пред проблема, как да се съхрани уникалността и неповторимостта на отделното дете, без да го контролираме, потискаме и ограничаваме? Как да насърчаваме децата да мислят и изследват, без да задушаваме тяхната индивидуалност и творчество? В голяма степен, отговор на тези въпроси можем да намерим в организацията на педагогическото взаимодействие в детската градина. Големият обем от знания, умения и компетентности, които трябва да се формират у децата, чрез обучение в детската градина, задължават учителя да търси такива модели и методи на преподаване, които да убедят децата в приложимостта на изучаваните знания, както и да ги мотивира за усвояването на нови знания.
Един от най-съвременните и търсени начини за обучение на европейско ниво е научното образование чрез иновативната методология STE(A)M. STE(A)M е метод, базиран на ученето чрез действие. Въвежда децата в света на различни социални взаимодействия, формира и развива личността на детето, създава интерактивна образователна среда в процеса на учене чрез правене, като на практика произвеждат нещо, развиват собственото си въображение и правят иновации. Методът STE(A)M се внедрява в момента в България.
Обучението развива следните области:
[3] Според американският учен Пол Халмош (1916-2006) е нужно децата да бъдат заинтригувани и поощрени да проучат своите собствени ресурси за заучаване. Те трябва
За повишаване езиковата култура и изграждане на познавателна мотивация у децата в допълнителна форма на педагогическо взаимодействие чрез LEGO Education насочихме дейностите в направления, които ще се реализират поставените задачи за обучението – Български език и литература, Околен свят, Конструиране и технологии, Математика.
Навлизането на мултипойнт технологиите в образованието осигуряват един нов път на въздействие. Ранното включване на технологиите, позволява на децата бързо да се ориентират, да работят с повече интерес, да са активни през цялото време и в същото време да спомогнат за покриване на една от ключовите компетенции. Това е особено подходящо за децата, които имат притеснения в общуването. Работата с медията и мишката им дава възможност да се изявят, без да бъдат център на вниманието на останалите деца от групата. Благодарение на това, те се чувстват спокойни и уверени, защото успяват. Не се страхуват толкова и от своите грешки. Напротив, постепенно откриват възможности да трупат опит, именно от грешките – своите и на връстниците.
Прилагането на иновативни модели в педагогическата дейност не пренебрегва информационната функция на учителя, но изисква от него да улеснява (а не да утежнява) процеса на учене на децата. Затова е прието да се казва, че учителят трябва да бъде фасилитатор (т.е. улесняващ).
Използването на мултимедийни презентации в педагогическата работа е ключ към по-добър диалог във взаимодействието между нас и децата. Чрез ИКТ технологии, Power Point и подготвените образователни игри за ситуациите по образователни направления повишават качество на комуникация, защото децата са активни потребители, а не пасивни участници и наблюдатели на онова, което се вижда на екрана.
Мултимедийните презентации са образователни материали, които помагат на децата да научат света около тях. Презентацията съчетава динамика, звук, цветно изображение, което силно привлича вниманието в предучилищна възраст, подобрява възприемането на информацията – „Виртуални екскурзии или пътувания“, които дават възможност за посещение на недостъпни места. Ролята на виртуалните екскурзии е страхотна, тъй като детето може да бъде активен участник в събитията. Например: „Екскурзия до зоопарка“, „До Северния полюс“, „Екскурзия до музея“ и др.
Визуализирането е интерактивен метод, който е приложим в педагогическия процес в детската градина. Едни от използваните техники за визуализиране са “Карти на ума“; „Картинен разказ на дадено събитие“; „Асоциативен облак“.
Използване на интерактивна дъска. Интерактивното оборудване позволява рисуване с електронни маркери, които допълнително насочва вниманието към него, помага да се развият у децата памет, фина моторика, мислене и реч, зрителна и слухово възприятие, словесно и логическо мислене и др.
В играта детето е актьор и зрител, учещ и обучаващ едновременно. В играта то открива всички прояви и отношения в света, опознава своите заложби и изяви.
В заключение можем да обобщим, че съвременното обучение и възпитание изисква
насоченост към творчество не само като мимолетен акт или частичен метод за отделно приложение във възпитателно-образователната практика. Творчеството трябва да се приема като главен подход и основен маниер на педагога, благодарение на който се осъществява ползотворно взаимодействие с децата, взаимодействие помежду им и заздравяване на връзката между детската градина – семейството и обществото.
[4] Както пише Гликман (Glickman, 1991): „Успешното преподаване не е набор от общо приложими практики, а подсказани от контекста решения. Ефективните учители не използват един и същи подход във всеки урок … вместо това те преосмислят работата си, проверяват дали децата научават нещо и приспособяват методите си според случая.”
Нека обградим децата със среда, която да им дава непрекъснати възможности за дейности, свързани с изучаване на външния физически и социален свят така, че тяхната социализация да бъде най-оптимална.
Литература: