СОФИЙСКИ УНИВЕРСИТЕТ “СВЕТИ КЛИМЕНТ
ОХРИДСКИ”
Департамент за информация и усъвършенстване на учители
Катедра “Хуманитарно образование”
Статия към Писмена разработка за придобиване на I ПКС
на тема:
Интерактивни методи на обучение
РАЗРАБОТИЛ:
ДЕНИЦА ПЕТРОВА НЕНЧЕВА
СОФИЯ 2024
Резюме:
В статията е представена в своята цялост идеята на програмата „Развитие на критическото мислене чрез четене и писане (РКМЧП)”. Целта на Програмата е да представи в
класните стаи методи на обучение, които насърчават критическото мислене на учениците от всички възрасти в рамките на различни учебни предмети. Представен е трифазният модел на програмата. Както и Стратегии на модела „Събуждане на интерес, Осъзнаване на значението, Рефлексия”:
Моделите представени в Стратегията биха могли да допринесат за различните начини, по които може да бъде преподаден даден материал на различните ученици.
Програмата „Развитие на критическото мислене чрез четене и писане (РКМЧП)” е съвместна разработка на специалисти в сферата на образованието от цял свят. Целта на това сътрудничество е да внедри в класните стаи методи на обучение, които насърчават критическото мислене на обучаеми от всички възрасти в рамките на различни учебни дисциплини.
Основното при тази програма е работа в трифазен модел:
Критическото мислене се състои във внимателно вглеждане в смисъла на дадени идеи, отнасяне към тях с умерен оптимизъм, балансирането им между противоречащи гледни точки, изграждане на системи от поддържащи мнения, служещи за аргументиране, както и заемане на твърда позиция, базирана на тази схема. Критическото мислене е сложен процес на творческо обединяване на идеи и средства, прилагане на нова концепция и ново структуриране на понятията и фактите. Това е един активен и интерактивен познавателен процес, който се осъществява едновременно на много нива.
Стратегии на модела „Събуждане на интерес, Осъзнаване на значението, Рефлексия”
Моделът за преподаване и учене „Събуждане на интерес – Осъзнаване на значението – Рефлексия (СОР)” осигурява механизъм за организиране на обучението. Той предлага начин на мислене относно обучението. Това дава възможност на преподавателя, освен всичко останало, систематично да организира обучението, идентифицира предназначението и целта на обучението, планира подпомагащи дейности, ангажира целенасочено обучаемите в процеса на обучението, прави връзки между учебното съдържание, ангажира обучаемите в разрастваща се
дискусия, като по този начин постоянно да контролира ученическото разбиране.
След като веднъж моделът се превърне в автоматизиран процес, могат да бъдат използвани значителен брой стратегии за преподаване, които променят обучението с оглед на специфичните нужди на съдържанието или задоволяване на определени цели. Стратегиите на модела са особено полезни за работа с тълкувателни текстове и включват писане за развиване на мисленето и ученето.
Стратегии за фаза: Събуждане на интерес
че ще бъдат помолени да прочетат един текст, но преди това трябва да помислят как точно четири определени термина от новата тема се съотнасят помежду си. След представяне на конкретните термини всеки
трябва да си представи възможно най-живо как тези термини ще се свържат в разказ. Към учениците се поставят въпроси от типа на: Какви сцени и случки възникват във вашето въображение?, Какво мислите ще се случи, като имате предвид тези четири термина?. Дават се пет минути за самостоятелно мислене. Може да се нарисуват картини по тези термини, за да се помогне на разбирането и концентрацията. Тази стратегия се прилага само в комбинация със стратегията „предвиждане въз основа на повторен преглед на термините във фаза Рефлексия.
Стратегии за фаза: Осъзнаване на значението
– тази учебна стратегия изисква по време на четенето да се оставят знаци в полето на статията, служещи като специална маркировка – „V” (да), ако това, което четете потвърждава това, което сте знаели или сте мислели, че знаете; „-” (минус), ако информацията противоречи или е различна от това, което сте знаели или сте мислели, че знаете; „+”(плюс), ако част от информацията, на която попадате е нова за вас; „?”(въпросителен знак), ако има информация, която ви смущава или нещо, за което бихте искали да знаете повече. На този етап винаги би било от полза, ако всеки ученик направи индивидуална таблица на знаците, за да класифицира информацията.
Най-напред класа се разделя на групи с по толкова човека, колкото проблема има в текста. Всеки ученик е експерт по един проблем. В рамките на няколко минути, съобразени с обема на текста, всеки от тях чете, като води записки в тетрадката или работния лист. Целта е да се открият максимално важни ключови думи и изрази, връзки между изследваните обекти и др.
Стратегии за фаза: Рефлексия
Използвана литература: