РОДИТЕЛИТЕ –УЧАСТНИЦИ ВЪВ ВЪЗПИТАТЕЛНО-
ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Диана Иванова Русева, рецензент: проф.д.п.н. Магдалена
ДГ „Иглика“, гр. Силистра Костова – Панайотова
Резюме: Днес живеем в едно забързано и динамично време, време в което на фона на всички
промени ние искаме да сме щастливи, и смисълът на това щастие са децата ни. Много
семейства с надежда и обич очакват своето дете,дават всичко за него, за да го отгледат
и възпитат. Съвременните обществено-икономически условия налагат нови изисквания
при възпитанието и образованието на подрастващите, а имено тясно сътрудничество
между детската градина и семейството. Това партньорство е в полза единствено и само
на детето. Създаването и осъществяването на успешна комуникация и добро
взаимодействие между родители и педагози е от изключителна важност за самите тях и
за децата. Грижата за социалното и емоционалното развитие на децата се поделя между
детската градина и семейството, тяхната обща цел е възпитанието на детската личност.
Съвременните обществено-икономически условия налагат нови изисквания при възпитанието и образованието на подрастващите, а имено тясно сътрудничество между детската градина и семейството. Това партньорство е в полза единствено и само на детето. Създаването и осъществяването на успешна комуникация и добро взаимодействие между родители и педагози е от изключителна важност за самите тях и за децата. Грижата за социалното и емоционалното развитие на децата се поделя между детската градина и семейството, тяхната обща цел е възпитанието на детската личност.
Педагозите се явяват движещата сила в привличането на родителите, като активни партньори в живота на техните деца в детската градина. Има различни форми на комуникация между родителите и учителите:
1.Времето, когато родителите водят или вземат детето от градината;
2.Табла за съобщения –кът за родителя;
3.Консултации в удобно за родителите време;
4.Родителски срещи- те са утвърдена форма за общуване;
5. Открити моменти от живота на детето в детската градина- учебни ситуации, празници и развлечения, „отворени врати” за родителите във всеки удобен за тях момент от режима.
[Приобщаването на родителите към възпитателната работа в детската градина се извършва чрез посещения на различни моменти от педагогическия процес. Тогава те получават представа за съдържанието и формите на работа в условията на общественото предучилищно възпитание и за спецификата на педагогическо въздействие]1.
Неефективната комуникация между родителите и учителите не води до нищо добро. Майките и бащите имат определени очаквания, не ги споделят поради ред причини с педагозите, Повечето родители са млади, енергични, бързащи сутрин остават детето и смятат, че детската градина трябва да поеме изцяло грижата за адаптацията, социализацията, възпитанието и обучението на детето. Трябва да има партньорско взаимодействие със семействата, чрез включването им в дейности и възможности за вземане на решения, касаещи пряко техните деца. Отчитайки пропуските и негативите във взаимоотношенията между детската градина и семейството, ние учителите на децата от група „ Сладури” от Детска градина „ Иглика” – гр. Силистра, решихме да акцентираме върху сътрудничеството с родителите, като преки участници в ситуациите и заниманията на децата в групата. [Всяка форма на работа има своето значение, но ефектът може да се увеличи, ако близките на детето се превърнат в помощници на педагога. Когато заемат неговото място и станат източник на идеи, знания и опит.]2
Учителите и родителите работейки заедно имат възможност:
1.Да оказват емоционална подкрепа на своите деца, когато присъстват в групата и
участват в ситуации планирани от учителя;
2.Да повишават своята компетентност;
3.Да получават повече информация относно възпитанието и обучението в
предучилищна възраст;
4.Да формират ефективна родителска общност и активно да участват във функционирането на настоятелството. Когато членовете на семейството посещават групата в отделните ситуации, ръководят или участват в дейности те развиват чувство за принадлежност, научават се да разглеждат своето дете в съответствие с останалите деца. Родителите опознават и уважават педагогическия екип, усвояват дейности, които са приятни и за извършване у дома. При това сътрудничество те създават приятелски отношения и с другите родители. Работейки в екип с родителите ние постигнахме взаимно доверие, уважение и разбирателство. Децата бяха много щастливи от това, а родителите се чувстваха ангажирани и желани, те заживяха с проблемите на групата. Така в началото на месец октомври започна първата ни съвместна инициатива : „ Работилница за родители и деца” с тема : „ Есенна работилница, в която ние педагозите помагахме със съвети, идеи, родителите да са подготвени за своята роля и в същото време да се наслаждават на децата си . След това провокирани от идеята за съвместна работа, родителите сами предлагаха идеи според професиите, възможностите и интересите си, да участват в планираните от нас ситуации. Другите родители много добре се отзоваваха на идеите и подготвяха необходимите материали на децата си за осъществяване на заниманията. По този начин се формира едно ново партньорство между родителите. Първата ситуация „ Готвим с мама Гергана „ беше провокирана от:
1.Идеята за здравословното хранене на децата в детската градина и в дома;
2.Възпитаване на естетично отношение към храната;
3.Да научим децата да опитват от храната , а не още при вида и да оказват да я вкусят.
С много труд и старание през месец ноември децата засадиха луковички с мама Меглена . Тя им разказа, че луковичките и семенцата са като децата-те се нуждаят от топлина, светлина и много любов.
През месец декември отвори врати Коледната работилница на група „ Сладури”. На гости ни беше мама Светла, която донесе пълна кошница с красиви материали и чудесна идея за изработване на Коледно преспапие. С Коледни изненади се включи мама Ивелина , тя подари на СЛАДУРИТЕ гипсови коледни фигурки, които оцветиха и украсиха Коледната елха на групата. В Коледната работилница се включиха и работиха заедно с децата тате Красимир и мама Камелия. Те подсигуриха дрянови пръчки за всички СЛАДУРИ , а мама Ками разказа на децата за обичая сурвакане и заедно с децата украси сурвачки със символи за здраве, изобилие, плодородие, и червени конци против уроки и злини. Участието на родителите ,тяхното желание активно да се включат с идеи и предложения във възпитателно- образователен процес в Детската градина продължи и през месец януари. Съобразявайки се с професиите, възможностите и интересите на родителите ние поканихме мама Вали да стане управител на магазин „ Сладурко” , в който се предлага за цялото семейство- лакомства чудесни. А благодарение на свежите плодове и зеленчуци закупени от магазина децата експериментираха с иновативното приложение „ Makey Makey”, което превръща плодовете и зеленчуците в клавиши на пиано. С участието на мама Гали децата се докоснаха до магията, до майсторството на сладкарската професия и отвориха заедно сладкарница „ Сладурко”.Те изработиха най-вкусните, най- сладките детски бисквити.
[Приобщавайки родителите към възпитателно-образователна работа в детската градина,
те получават ценна информация :
1. За поведението на своето дете в колективния педагогически процес;
2. За неговата познавателна активност и взаимоотношения в детската група;
3. Овладяват конкретни способи за общуване с децата в разнообразни дейности.]1
Приемат от нова позиция работата на педагога, нараства доверието към него.
4. Опознават съдържанието на педагогическия процес и на ежедневието в детската градина.
5. Укрепват родителската общност като важна институция…
Общуването със семействата е съществената част от успешното включване на родителите в дейностите в групата. Участието на родителите в заниманията на децата е свързано със създаване на доверие , което съм убедена че постигнахме.
Литература:
1. Елка Петрова-„ Предучилищна педагогика. В. Търново, УИ” Св. Св. Кирил и
Методий” , (2001).” Форми на работа с родителите.”
2. Ирина Колева. и колектив- „ Модели на педагогическо взаимодействие „семейство-
детска градина”. С. Просвета (2008 г.)