РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОВЕДЕНО ИЗСЛЕДВАНЕ ОТ ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИКВ 7 КЛАС ЧРЕЗ КОМПЕТЕНТНОСТНИЯ ПОДХОД
автор:име, презиме , фамилия
Месторабота:ОУ,, Панайот Волов “гр.Пловдив
e-mail:dimapv@mail.bg
Резюме
В сравнение с традиционното обучение при интерактивното обучение се променя взаимодействието между педагога и ученика. Активността на педагога отстъпва място на активността на учениците и неговата задачата се свежда до създаването на условия за развитие на техните инициативи. Педагогът се отказва от ролята си на своеобразен филтър, който пропуска определена учебна информация, а изпълнява функцията на помощник в работата и е един от източниците на информация.
Използването на компетентностен подход в обучението включва развитието от всички ученици на умения, които ще им позволят да действат най-ефективно в бъдеще както в професионалната сфера, така и в обществения и личния живот.
В статията са представени резултатите от проведен тест сред учениците от 7 „а“ клас на училище ОУ ,, Панайот Волов “град ………………., както и от проведено наблюдение по време на учебните часове по български език.
Keywords: изследване, компетентностен подход, седми клас, обучение, български език
Въведение
В сравнение с традиционното обучение при интерактивното обучение се променя взаимодействието между педагога и ученика. Активността на педагога отстъпва място на активността на учениците и неговата задачата се свежда до създаването на условия за развитие на техните инициативи. Педагогът се отказва от ролята си на своеобразен филтър, който пропуска определена учебна информация, а изпълнява функцията на помощник в работата и е един от източниците на информация.
Използването на компетентностен подход в обучението включва развитието от всички ученици на умения, които ще им позволят да действат най-ефективно в бъдеще както в професионалната сфера, така и в обществения и личния живот.
Творческите и иновативните подходи изискват разработване на учебните задачи по начин, които стимулират:
Различното разбиране за същността на очакваните резултати и за целите на училищното образование отличава компетентностния подход от „традиционния“. В Таблица № 1 са представени разликите между традиционния подход и компетентностния подход. (За прехода от знания към умения книжка 2 , МОН стр. 7)
Таблица № 1
|
Традиционен подход |
Компетентностен подход |
Образователни цели |
Насочени към усвояване на определено учебно съдържание |
Практически насочени, развиват личността и способностите да се прави пряка връзка с дейностите |
Учебно съдържание |
Центрирано върху предметно структуриране на знания |
Заложеното за изучаване учебно съдържание е изцяло подчинено на придобиването на умения от ученика и прилагането им в практиката |
Учебни дейности |
Подчинени на усвояване предимно на знания и възпроизвеждане на основни понятия, факти, закони, правила, принципи и т.н |
Учебните дейности водят към самостоятелно решаване на учебни проблеми на основата на получените знания, в т.ч. чрез изследвания, проекти, реферати и т.н. |
Оценяване |
Насочено към заложеното учебно съдържание, като най- често методите са статистически |
Оценява се процесът, степента на участие и постигнатите очаквани резултати, като оценката е комплексна. |
Резултатите |
Обем от знания, усвоявани за целите на конкретно изпитване или изпит |
Готовност за решаване на различни по сложност проблеми, използвайки знанията. |
През учебната 2023/2024 година с учениците от 7 „а“ клас на училище…………….. град …………… се приложи модел на педагогическа работа по български език чрез компетентностния подход. В
Организация на изследването
Цел: Да се разработи и модел за обучение по български език в седми клас чрез кометентностния подход и да се докаже неговата ефективност.
За постигане на тази цел са поставени следните задачи.
Задачи:
1. Да се проследят и установят знанията, уменията и продуктивните умения по български език на учениците в 7 клас;
2. Да се разработи и апробира на обучаващия етап от експеримента модел за обучение по български език при учениците от седми клас. Методът се прилага на обучаващия етап на експеримента.
3. Да се докаже хипотезата на експерименталното изследване.
Предмет: Целесъобразност и ефективност на модела за обучение по български език чрез компетентностния подход.
Обект: знания и умения на учениците от 7 „а“ клас / от училище …………. град …………. по български език.
Бяха използвани следните методи за изследване: тестиране, анкетиране, наблюдение.
В настоящата статия са представени резултатите от теста и наблюдението от работата на учениците, чрез протокол за наблюдение по критерии и показатели наблюдавани са общо 6 урока :
Резултати от изследването
На следващите графики и таблици са представени резултатите от проведения модел за обучение.
Таблица № 1 Резултатит от проведеното наблюдение на
Критерии |
Показатели |
% В началото на годината |
% В средата на годината |
% В края на годината |
Проявява добронамереност и толерантност |
Да, винаги |
60% |
50% |
75% |
|
Понякога |
40% |
50% |
25% |
|
Не |
0% |
0% |
0% |
Изслушва мнението на съучениците си |
Да, винаги |
50% |
65% |
90% |
|
Понякога |
50% |
35% |
10% |
|
Не |
0% |
0% |
0% |
Умее да приема чуждо мнение |
Да, винаги |
40% |
60% |
85% |
|
Понякога |
50% |
40% |
15% |
|
Не |
10% |
10% |
10% |
Проявява активност при обсъждане на групова задача |
Да, винаги |
60% |
75% |
85% |
|
Понякога |
40% |
25% |
15% |
|
Не |
0% |
0% |
0% |
Проявява активност при работа в екип |
Да, винаги |
60% |
70% |
90% |
|
Понякога |
40% |
30% |
20% |
|
Не |
0% |
0% |
0% |
Проявява креативност |
Да, винаги |
65% |
75% |
80% |
|
Понякога |
35% |
25% |
20% |
|
Не |
0% |
0% |
0% |
Изразява позитивно отношение от проведения урок |
Да, винаги |
75% |
85% |
90% |
|
Понякога |
25% |
15% |
10% |
|
Не |
0% |
0% |
0% |
Влиза в спор със съучениците си при обсъждане а поставена задача |
Да, винаги |
30% |
20% |
0% |
|
Понякога |
20% |
20% |
5% |
|
Не |
50% |
60% |
95% |
Влиза в конфликти със съучениците си при обсъждане на поставена задача |
Да, винаги |
10% |
5% |
0% |
|
Понякога |
10% |
5% |
5% |
|
Не |
80% |
9% |
95% |
Наблюдението беше върху поведението на учениците по време на съвместно изпълнение на задачи. Добронамереност и толерантност в първите уроци показват 60% от ученици, а в края на учебната година броя им се увеличава на 75%, което показва, че изпълнението на съвместни задачи се отразява положително върху поведението на учениците.
Акцентира се върху умението да се слуша и приема чуждо мнението. В началото на година при изпълнение на групови задачи винаги 50% от седмокласниците изслушват и приемат мнението на своите съученици. Прави впечатление, е в края на година броя им се е увеличил на 90%.
Тъй като задачите са свързани с активно обсъждане 60% от изследваните ученици проявяват такова, а през месец май броя им сее увеличил на 85%.Това показва, че в резултат на съвместните дейности учениците са станали по- уверени по отношение на своите възможности.
Креативност са проявили 65% от учениците в началото на годината, а в края техния им брой е 80%.
Тъй като уроците се провеждат по нетрадиционен метод се наблюдаваше отношение към урока, което положително отношение са проявили в началото на годината 75%, а в края вече са 90%. Това е показател за това, че използваните методи по време на обучението са били подходящи за заинтригуване интереса на учениците към учебняи предмет.
В спор и конфликти при обсъждане на задача в винаги влизаха 30% от седмокласниците, в края на година само 5% /1 ученик/ понакога спори при обсъждане, но е не пречи на взиамнето на крайни решения и няма ученици, които да се сърдят и да провалят задачите.
Графика № 1 Резултати от проведения тест – изходно ниво – 7 „а“ клас
Графика № 2 Резултати от проведения тест – изходно ниво –
7 „а“ клас – по признак пол
Резултатите от теста на учениците от експерименталната група показват, че 70% от тях / 75% от момичетата и 62% от момчетата/ са получили отлична оценка. Те притежават нужните знания и умения по български език. Познават различните видове текст, могат да определят връзките в текста. Познават и определят думи синоними. Определят значението на думи употребени в текст. Могат да аргументират своите отговори, да редактират текст- откриват правиописни, граматически и пунктуационни грешки.
Много добра оценка са получили 15% от учениците, което са 17% от момичетата и 15% отмомчетата. При тях има минимални пропуски, които са свързани с редактиране на правописни, граматически и пунктуационни грешки в текст, както и с различаването на някои думи синоними.
Също 15% от седмокласниците са получилиоценка Добър 4. Техните грешки са свързани отново с редактиранеот на правописни, граматически и пунктуационни грешки, по – трудно аргументират своя отговор, различаването на синоними, както и с умението да определят правилната форма на думите.
Заключение
Компетентностният подход е необходимо условие за разработване на ефективна програма за обучение по български език, тъй като неговата методическа основа осигурява нужните възможности за подобряване на образователния процес с ценностно-смислово и личностно-ориентирано съдържание, да изгради учебен процес, който насърчава развитието на социално значими компетентности, прилагайки комуникативни ориентация на ученето, разкриване на творчески потенциала на учениците, развиване на умения за самостоятелна работа, възпитаване на толерантност в процеса на междукултурно взаимодействие.
Усвояването на знания и умения, формирането на умения не е крайната цел на обучението, а само средство за развитие на учениците. Ако обучението и образованието са структурирани правилно, те се развиват във всеки случай. Подходът за развитие обаче ще бъде по-ефективен, когато взаимодействието на учителя с учениците е насочено към цялостното развитие на индивида.
Необходимо е да се преразгледат съвременните подходи към образованието, като се наблегне на независимостта в придобиването на знания, способността за прилагане на тези знания на практика, свободното личностно развитие на учениците, както и способността да се намери изход от трудни ситуации.
Използвана литература
За прехода от знания към умения книжка 2 , МОН