РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОВЕДЕНО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ИНТЕГРИРАНИ УРОЦИ ПО МАТЕМАТИКА В ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП –
5-6 КЛАС
Елена Георгиева Маврова-Ненкова
Спортно училище град Пазарджик
e-mail:elenanenkova77@gmail.com
Резюме
При проектирането на съвременните уроци все по- често се използват различни форми и методи за организация на обучението. Една от посоките за постигането на интересни и мотивиращи учебни часове е провеждането на бинарни уроци. Това е нетрадиционен тип урок, който се провежда от двама или повече учители по предмети. Чрез такива уроци се дава възможност за интегриране на знания от различни области за решаване на един проблем и предоставят възможност да се приложат придобитите знания на практика.
В статията са представени резултатите от проведено изследване на учениците при провеждане на интегрирани уроци по математика в прогимназиален етап 5-6 клас
Keywords: инегрирани уроци, математика, изследване, 5 клас, 6 клас, ученици
Въведение
През последните години прилагането интегрираните уроци в процеса на обучение става все по- популярно. Този тип уроци са нестандартна форма за обучение за осъществяване на междупредметни връзки, която едновременно организира познавателна дейност и формиране на практически умения. Основно предимство на този тип уроци е възможността да се създаде система от знания у учениците и да им се помогне да си представят взаимовръзката на обектите. Интегрираните уроци се основават на интеграцията на предмети и включва използването на комбинация от различни педагогически технологии, като по този начин се развива мисленето у учениците.
Целта на интегрирания урок е създаване на условия за мотивирано практическо приложение на знанията, уменията и способностите, като по този начин се дава възможност на учениците да видят резултатите от своята работа и да се развие умението за самообразование, аналитичните умения и изобретателност.
През учебните 2022/2023 г и 2023/2024 година учениците от 5 клас и 6 клас на Спортно училище град Пазарджик бяха провеждани интегрирани уроци по математика с други изучавани дисциплини. В настоящата статия е представен резултати от проведено наблюдение на работата на учениците при провежданите интегрирани уроци по математика по критерии и показатели, които са представени в Таблица № 1.
Може би най-съвършеното определение на наблюдението е направил Л.С.Рубинщейн: „осмислящо, интерпретиращо и целенасочено възприемане на явлението чрез собствените сетивни органи или косвено чрез описанието на други наблюдавали го лица.” (Иванов И. 2006, стр. 192)
Таблица № 1 Критерии и показатели за наблюдение
|
Критерии |
1 |
Интерес към изучаваната тема |
2 |
Желание за участие в екипна работа |
3 |
Показва творческо отношение в процеса на работа |
4 |
Проявява активност по време на урока |
5 |
Умее да планира изпълнението на поставена задача |
6 |
Използва знания от други учебни предмети при изпълнение на поставена задача |
7 |
Прилага методи за извличане на информация, включително използване на компютърни средства |
8 |
Осъществява проактивно сътрудничество в процеса на съвместна екипна работа |
9 |
Умее да преодолява възникнали спорове /конфликти при съвместна работа |
10 |
Способност да бъде организатор при съвместна екипна работа |
11 |
Способност за самоконтрол |
12 |
Проявява толерантност |
13 |
Проявява напрегнатост. раздразнителност |
14 |
Саботира работата на екипа, действа формално |
|
Показатели |
|
липсва слабо добро много добро отлично |
Организация на изследването
Цел на изследването – да се изследва ефективността на създадените интегрирани уроци по математика в прогимназиален етап 5-6 клас.
Задачи на проведеното изследване са:
Обект на настоящото педагогическото изследване е процесът на обучение по математика в прогимназиален етап 5-6 клас.
Предмет на изследването е разработената и приложена технология на обучение чрез интегрирани уроци по математика в 5-6 клас
Изследването се проведе през учебните 2022/2023 и 2023/2024 година. Учениците, чиито умения са обект на настоящото изследване са общо 24 на брой, в 1 паралелка. 10 момичета и 14 момчета.
Резултати от изследването
На следващите графики са представени резултатите от проведеното наблюдение по критерии и показатели.
Графика № 1 Критерий 1,2 и 3
Графика № 2 Критерий 4,5,6, и 7
Графика № 3 Критерий 8,9,10 и 11
Графика № 4 Критерий 12,13 и 14
Резултатите показват, че над 90% от учениците проявяват интерес към провежданите интегрираните уроци по математика. Висок е процента на изследваните ученици, които проявяват желание за участие при провеждането на екипни задачи. 54% от шестокласниците показват творческо отношение в процеса на съвместната работа и активност по време на урока.
Отлично по отношение умението да планират изпълнението на поставена им индивидуална или групова задача са се представили 42% от учениците, 21% са показали много добри умения, но в избрани от тях задачи.
Впечатление прави, че 54% от ученици умеят да използват отлично знанията си от другите изучавани предмети при изпълнението на задачите. Висок е процента на шестокласниците, които прилагат различни методи за извличане на информация, както и дигитални средства.
По отношение на процеса на съвместна екипна работа проактивно сътрудничество проявяват 50% от учениците. 71% при възникнал спор или конфликт в съвместната работа умеят да прилагат различни техники за тяхното преодоляване. Организационни и лидерски качества се наблюдават при 42% от шестокласниците.
Способността за самоконтрол се наблюдава при 46% от изследваните ученици, а 55% проявяват толерантност при екипна работа.
Учениците не проявяват напрегнатост, раздразнителност и не саботират работата, която им е възложена.
Заключение
Изучаването на математика трябва да допринесе за придобиването на умения и способности, необходими в живота и в бъдещата професионална дейност.
Формата на провеждане на интегриран урок е вълнуваща и нестандартна. Използването на различни видове дейности в урока позволява на учениците да поддържат вниманието на високо ниво, което ни позволява да говорим за ефекта от обучението за развитие. Интегрираните уроци повишават потенциала на учениците, насърчават ги активно да изследват света, да разбират и откриват причинно-следствени връзки, да развиват логиката, мисленето и комуникативните способности. Тези уроци допринасят за развитието на речта, формират способността за сравняване, обобщаване и правене на изводи;
Разширяват се възможностите за самореализация на учителя в творческия процес, отварят се нови възможности за него, принуждавайки го да действа като експериментатор, разширява се неговите методически умения.
Създават се условия за практическо приложение на знанията, систематизират знанията, развиват умения за самообучение, тъй като учениците се подготвят за урока самостоятелно, търсят информация, факти, аргументи, необходими за провеждане на изследвания и представяне на резултатите. Всичко това развива техните аналитични способности, изобретателност и активизира умствената дейност;
Използвана литература
Иванов. И (2006) Педагогическа диагностика, УИ Епископ Константин Преславски, Шумен