Живка Димова Георгиева
ЗДУД СУ „Неофит Рилски“, град Харманли
Ключови думи: мултидисциплинарен проект, ПБО (проетно-базирано обучение), резултати, мисловна карта, информационни технологии, екип, презентиране, оценка
Мултидисциплинарен проект по ИТ в 6 клас
Резюме:
Преподаването на дигитални знания в прогимназиален етап на образование през XXI-ви век определено е предизвикателство пред съвременния учител. Учениците са склонни да започнат решаването на задача или познавателен проблем, да проявят постоянство и воля до крайния резултат, ако познавателната дейност е достатъчно интересна за тях.
В тази статия е представен мултидисциплинарен проект по ИТ. Описан е модел на проект по ИТ в 6 клас, ангажирането на учителя с планирането и подготовката на проектните дейности. В статията е разгледана актуалността на проектите, целта която си поставя учителят, какви ще са ползите за учениците, включени в проектните дейности и резултатите. Какви основни знания и умения трябва да притежават. Описан е самия проес на осъществяване на проекта, както и етапите на работа. Разглежда се оценяването и критериите за оценка на проектите.
Увод
ПБО е насочено към промяна на мотивацията на учениците и повишаване ефективността при овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с учебния предмет, с изграждането на дигитални компетентности на ученика и с приложението им в различни предметни области при приложение на проектно-базираното обучение по информационни технологии в 6 клас .
От психологията е известно, че човек може да постигне успех в дадена насока само когато е мотивиран за това постижение.
Проектно-базираното обучение притежава силен мотивационен заряд за участие на учениците в учебния процес. Лекционният стил на преподаване е вече отживелица, докато проектно-базираното обучение е забавен начин учителите да направят ученето достъпно и учениците активни и отговорни към процеса на собственото си обучение.
Съвременното разбиране за обучение е получаването на нови знания и умения да ерезултат от социални взаимодействия и практическото решаване на конкретни проблеми и задачи, като учениците взаимодействат с обекти от реалността, формулират свои твърдения и хипотези, които се стремят да обосноват и докажат или отхвърлят.
Едно от най-широко познатите заключения на педагогикаta е, че интегрирането на ново знание също изисква новата информация да се възприема от учениците като полезна. Учениците стават активни участници в ученетo ако работят в по-малки групи. Индивидуалното мислене, както и комуникацията между равни – играе много важна роля в този процес. Дискусиите и дебатите по групи, както и споделените опит и знания също допринасят за изграждане на умения за успешно разрешаване на проблеми. Предметът ИТ е базиран на овладяване на технологии, които подпомагат всички сфери на човешката дейност, като при това непрекъснато се променят.В този смисъл максимаално ефективно обучение може да се постигне при създаване на среда на взаимна подкрепа и добро сътрудничество.
Фокусът на обучението по ИТ е върху практическата работа и създаването на завършени продукти.
За всеки урок учителят трябва да определя ясно образователните цели, общообразователния минимум от знания и умения, както и методите и средствата за тяхното осъществяване. Привлекателността на дейностите по ИТ до голяма степен се определя от творческите компоненти в нея, от разкриването на новото чрез проблемни ситуации и решаване на практико-приложни задачи.
Учебното съдържание по информационни технологии 6. клас предоставя отлични възможности на учителя за избор на теми за прилагане на проектно-базираното обучение.
Преставям модел за проект на тема „Пътуване до страната на науките и изкуствата” (раздел Интегриране на дейности и интернет), разработен с – ученици от 6 клас.
Подготвянето на проект предизвиква голямо познавателно, психическо и емоционално натоварване, но в същото време е и невероятно предизвикателство. Учителят е ангажиран с немалко планиране и подготовка на проектните дейности, но трудът напълно си заслужава, поради ползите, които учителят у ученици ще придобият в процеса на учене и преподаване.
Проектите, които учениците разработиха са избрани от тях по различни учебни дисциплини, изучавани в 6 клас – математика, география, изобразително изкуство, ИТ. Проектите са индивидуални или екипни и имат практическо приложения – финансови, демографски, екологични, социологически и др. аспекти на нашия живот. Учениците вземат решения за:
Разширяване знанията и практическите умения на учениците, свързани с дигиталните компетентности. Създаване на условия за формиране на социални, мотивационни и функционални компетентности на учениците.
Повишаване мотивацията им за учене по информационни технологии, развитие на познавателната активност на учениците, самостоятелност, умения за общуване, развитие на речта, работа в екип (разбиране необходимостта от взаимодействие с други деца, за да се постигне крайната цел) и др.
Способността на базата на получената информация и теоретични знания да създадат нови продукти в ясна визуална форма (умения за намиране, анализиране и обработване на информация)
Проектът насърчава саморазвитието и индивидуалността.
Учениците са въвлечени в процес чрез:
Създаване на мултимедийни презентации от екипите, използвайки програмата MS PowerPoint.
Работата по проекта се извършва в рамките на часовете по информационни технологии и часовете за консултация по информационни технологии и другите предмети в продължение на 6 учебни часа. Предложената продължителност включва 5 учебни часа за подготовка на презентацията и един час за самото представяне.
Препоръчителни уеб-сайтове, които са подбрани според изискванията за качество на уеб-сайтове, учебници и допълнителна литература;
– проучване историята на произхода на термини по предмета;
– поднасяне на интересни факти по избраната тема;
– провеждане на самостоятелни проучвания на учениците и на базата на събраната информация и теоретични знания да представят резултатите в различни форми (таблици, диаграми);
– показване прилагането на придобитите знания в реални примери.
Ръководител на проекта е учителят по информационни технологии, той оказва съдействие на учениците за безопасния им престой в компютърния кабинет и евентуални въпроси, свързани с търсенето на информация и изготвянето на презентацията.
Реализацията на процеса се осъществява чрез следните стъпки:
1. Учителят по информационни технологии мотивира учениците си чрез въпроси, за да ги предизвика да размишляват и разговарят по избраната тема на проекта си;
2. Представя целите на проекта и предизвикателството през учениците.
3. Разделя ги на екипи според интереса им към поставените задачи, свързани с темата на проекта.
4. Конкретизират се източниците на информация за изпълнението на проекта.
5. Етапи от работата на екипите:
– Подготовка на материалите и устно изложение като етап от реализирането на задачите. През този етап учениците усърдно събират материали за изготвяне на мултимедийни презентации. Обсъждане на всички събрани материали и подбор на най-подходящите.
– Работа по екипи. В часовете по информационни технологии и най-вече в часовете за консултации по информационни технологии и ИТ учениците извършват поредица екипни дейности по поставените задачи, свързани с темата на проекта, като използват и прилагат знания и умения придобити в часовете по информационни технологии, български език, математика и изобразително изкуство. Учениците използват работни листове, които ги подпомагат при събиране, анализиране и систематизиране на информацията, а на по-късен етап работните листове са част от портфолиото на проекта.
– Представяне на екипите и продуктите от тяхната дейност – презентация на MS PowerPoint. Изискването е презентацията да съдържа до 10 слайда и представянето да бъде в рамките на 10 минути като предимство при представянето е използване на психодрама. След което могат да отговорят на въпроси или те да поставят въпроси и задачи към другите групи.
Презентирането развива умения за публично говорене и развиване на индивидуален стил, структуриране на успешно представяне спрямо мястото, целта, аудиторията, подходи, визуализация и много други.
Учителят запознава предварително учениците с критериите за оценяване на презентацията.
Помощта от учителя и родителя е дискретна и на преден план е мотивацията на учениците. Учителят от източник на информация се превръща в медиатор, модератор и консултант, вдъхновител и фасилитатор на учебния процес.. Негова е отговорността да синхронизира дейностите между екипите с цел оформяне на крайния продукт.
Разнообразието на задачите, които се поставят дава възможност на учениците да участват в работата по различни начини. Всеки ученик прецени реално възможностите си по отношение на предлаганите задачи и подбра онези от тях, с които би се справил най-добре. Те избират своя дял от работата, на базата на своя предишен опит, способности и амбиции, без каквото и да е специално методическо усилие от учителя. Учениците имат възможност за избор, контрол, сътрудничество със съучениците им, както и да влияят върху учебния процес, което ги мотивира допълнително.
Работата на учениците е улеснена, тъй като използват ИКТ, работят в новооткрития STEM център в училище (дизайн студиото) и представят проектите си в презантационната зала (включително и използвайки технологията зелен екран)
– презентация, която включва част от крайните продукти на екипите
I екип – „Математиците” ; II екип – „Художниците”, III екип – „ИТ специалистите”, и IVекип-„Географите“.
Оценяване на резултатите от проектно-базираното обучение
Оценяването на резултатите от проектната дейност се осъществява чрез две групи обобщени критерии.
А. Критерии за оценяване на крайния резултат
Критерий 1. Съответствие с изискванията относно съдържание, обем и структура.
Критерий 2. Съдържателност на работата – пълнота и логичност на изложението, познаване на теорията, задълбоченост, оригиналност.
Критерий 3. Техническо оформление – стил и език, правопис, печатни грешки и др. на текста и оформление на графичната част (чертежи, схеми, диаграми и т.н.).
Б. Критерии за оценяване на представянето
Критерий 1. Логическа последователност и стил на изложението.
Критерий 2. Яснота, стегнатост и увереност при представяне на резултатите от изпълнение на проекта.
Критерий 3. Показване на познаване на проблема и методите за решаването му.
Критерий 4. Правилен отговор на поставените въпроси.
(Василева-Иванова, 2014)
Методът на проектите е „такъв подход към обучението, който обогатява традиционните методи и който може да бъде използван практически на всички нива, възрасти и способности на обучаваните” (Haines,1989,с.1).
Оценяването е процес на събиране на данни за това, което учениците са научили по време на работата си по проекта чрез задаване на въпроси, наблюдаване и оценяване на крайния продукт.
Изработените критерии за оценка на презентацията (крайния продукт) включват съдържателни, технологични и презентационни аспекти, като се дава количествена стойност на дадения показател от 1 до 5 точки.
Литература:
1. Василева-Иванова, Р. (2014). Модел на проектно-базираното обучение по информационни технологии. Педагогически новости, бр.1
2.Haines, S.(1989). Projects for the EFL Class room: Resource Materials for Teachers. Walton on-Thames, UK: Nelson.