СЪВРЕМЕННИ ПРЕДСТАВИ ЗА ОБУЧЕНИЕТО ПО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО В УЧИЛИЩЕ
Здравка Огнянова Ефремова
Месторабота СУ “Антим I“
гр. Златоград
e-mail:zdravkaefremova@abv.bg
Днес обучението по предприемачество е важна част от дейността на правителствата в цяла Европа. То има за цел да създаде предприемачески компетентности сред всички ученици и студенти, включително и възрастните. Училището е институцията, която има за цел да подготви младите хора, като изгради по-развита култура на предприемачество и „предприемаческо мислене“ и така те ще са по-добре подготвени да отговорят на нарастващата нужда от приспособимост на пазара на труда.
Участието на младите хора в живота на общините и регионите е от основно значение за здраво и демократично общество. То е особено важно днес, в условията на наблюдаваното през последните години все по-слабо ангажиране на младите хора в традиционните политически процеси. Интересът на младите хора към политиката ще бъде възобновен едва когато правителствените политики на национално, регионално или местно равнище започнат да отразяват младежките реалности и потребности. Те имат право да се включват в демократичните структури и процеси на нашите общества. Да заявяват публично позициите си и да вземат свои собствени решения по въпроси, които ще засягат самите тях и техния живот.
За тази цел, обаче, е необходимо младите хора да развият предприемаческо мислене, социално-отговорно поведение, финансова и дигитална грамотност, гражданска и демократична позиция. Училището не е просто институция, в която младите хора прекарват значителна част от живота си и следват официална програма за обучение; то също така е място, където се формират много от техните възгледи и перспективи за живота. От основна важност е обучението им по предприемачество да се извършва под различна форма – интердисциплинарно, като отделен предмет (задължителен или избираем) или да бъде интегрирано в други предмети. Очакваните специфични резултати от обучението са в три области:
Специалистите стигат до извода, че придобиването и развиването на предприемачески умения не може да бъде постигнато чрез традиционните педагогически методи. Акцент се поставя върху практическите измерения на обучението и участието на учениците в преподаването. Експертите посочват четири основни метода на преподаване и учене, които до голяма степен могат да бъдат асоциирани с обучението по предприемачество:
Под практически предприемачески опит се разбира образователен опит, по време на който учениците имат възможност да генерират собствени идеи, да отсеят перспективните от тях и да ги реализират на практика, работейки сами или в екип. Използва се методът учене чрез действие, а в края на процеса могат да се отчетат конкретни (материални) резултати. Целта е да се развият увереност и умения за откриване на възможности, намиране на решения и осъществяване на идеите.
Чрез работа по проекти учениците генерират идеи и създават конкретен краен продукт.
Чрез разрешаване на практически казус – разрешаването на реален проблем, поставен от бизнес или обществена организация учениците се учат да използват иновативни идеи, формират умения за ограничаване и оценяване на различните влияещи фактори (външни и персонални) върху предприемаческия процес.
Чрез проектнобазираното обучение и изучавайки опита на успешни предприемачи учениците се поставят в ситуация за участие в обществен казус – за разрешаване на местни или обществени проблеми. Външното участие допринася за постигане на по-добрата връзка между училищната среда и реалния свят.
Основната цел е насърчаване на ученическата изобретателност.
Днес обучението по предприемачество е важна част от дейността на правителствата в цяла Европа. То действително се счита за жизненоважен компонент на редица политики, разработени с цел подпомагане развитието на по-широка, по-стабилна и изпълнена с енергия основа за малките предприятия: то е неделима част от един от десетте принципа на Законодателния акт за малките предприятия за Европа и действа в подкрепа на много от останалите принципи.
Какъв по-точно обаче е ефектът, който следва да се постигне чрез него?
Насоката на политиката на ЕС показва, че обучението по предприемачество в сегашната си форма в политиката и практиката има потенциала да предизвика редица ефекти. За основен и най-пряк ефект се счита потенциалът му да подпомогне изграждането на предприемаческо мислене след младите граждани на Европа, да увеличи броя на стартиращите и успешно функциониращи предприятия, както и да допринесе за повишаване на растежа и иновациите в малките и средни предприятия и по този начин да повиши възможностите за осигуряване на заетост в средносрочен план.
След края на 90-те години то във все по-голяма степен се свързва с голям кръг ефекти с по-широко действие, включително изграждането на по-творческа и иновационна нагласа сред населението на Европа и подпомагане на развитието на социално сближаване и гражданско самосъзнание вследствие на изграждането на увереност в собствените способности, независимост и приспособимост (поради което следва да играе важна роля и в политиката за младежта).
По начина, по който се развива в момента, обучението по предприемачество има за цел да създаде предприемачески компетентности сред всички ученици и студенти, включително и възрастните. Възможно е само част от този голям ресурс от предприемачески ориентирани хора да основат компании, но всички те ще са по-добре подготвени да отговорят на нарастващата нужда от приспособимост на пазара на труда. Обучението по предприемачество също така ще спомогне и за обща промяна към по-добро разбиране на бизнеса и предприемачите и за по-положително отношение на повече хора към предприемачеството. Най-общо хората ще имат възможност да са по-добре подготвени да дадат своя положителен принос в обществото чрез по-активна гражданска позиция. Очевидно това е една много широка програма, изискваща значителни усилия от страна на участниците във вземането на политически решения на всички равнища за нейното разбиране и превръщане в изпълнима политика и практика.
В основата си обучението по предприемачество цели превръщането на идеите в реалност, поради което то е свързано с творческите способности, иновациите и поемането на рискове. Изискват се обаче и способност за структуриране, планиране и управление на тези процеси.
Развитието и насърчаването на предприемачеството са стратегически цели на политиките както на ЕС, така и на държавите членки вече много години, и с времето тяхната важност продължава да расте, като Европейската комисия и отделните държави членки са предприели редица мерки във връзка с това. Най-важните сред тях са изграждането на по-развита култура на предприемачество и „предприемаческо мислене“ на европейските граждани и по-специално на младите хора. Образованието и обучението са основни движещи сили в този процес. Всички ученици и студенти следва да имат достъп до обучение по предприемачество, което следва да се предлага във всички форми и нива на образователния процес.
Стратегията „ЕС 2020“ посочва необходимостта от включване на творчеството, иновациите и предприемачеството в учебните програми и предлага редица действия за разгръщане на предприемаческите и иновационни способности на Европа чрез водещите инициативи „Младежта в действие“, „Програма за нови компетентности и работни места“ и „Съюз за иновации“.
Децата могат да се научат да ценят предприемачеството от началото на своето образование. Законодателният акт за малките предприятия посочва в първия си принцип необходимостта от „насърчаване на предприемаческия интерес и талант“ и по-специално приканва държавите членки:
•да насърчават иновативната и предприемаческа нагласа сред младите хора посредством включването на предприемачеството като основна компетентност в учебните програми, по-специално в общото средното образование, и да гарантират правилното му отразяване в учебния материал;
•да осигуряват правилното отражение на значението на предприемачеството при подготовката на учителски кадри;
•да засилват сътрудничеството с икономическите среди, за да разработят систематични стратегии за обучение по предприемачеството на всички равнища.
В европейската референтна рамка предприемчивостта и инициативността са едни от осемте основни компетентности, които се усвояват през целия живот и от които гражданите се нуждаят за своята личностна реализация, социално приобщаване, активна гражданска позиция и конкурентоспособност на пазара на труда в общество, основаващо се на знания. В посочената рамка, основната компетентност „инициативност и предприемчивост“ се дефинира като „способност на личността да превръща идеите в дела“. Това включва изобретателност, новаторство и поемане на рискове, както и способността да се планират и управляват проекти за постигането на определени цели. Това умение помага на всеки в личния и обществения му живот, позволява на хората да осъзнаят контекста на работата си и да се възползват от появилите се възможности; то е основа за по-специфични компетентности и знания, необходими на предприемачите за развиване на тяхната социална или търговска дейност.
Сегашното обучение по предприемачество в училищата е предимно под формата на допълнително добавен елемент към общия учебен план за нива до и по време на първата степен на средното образование, а за втората степен на средното образование се предлага допълнително и под формата на избираем предмет като част от отделна дисциплина. Липсва систематичен подход в учебните програми.
Преподавателите и училищата са основните фактори: индивидуалните шансовете за получаване на качествено обучение по предприемачество досега са зависели основно от ентусиазма на преподавателския екип и способността им да осигурят подходящите ресурси. Частните предприятия и организации с нестопанска цел, като например Junior-Achievement – Young Enterprise, също играят ключова роля: като осигуряват на преподавателите ресурси и истински, практически опит в реални условия. Ролята на регионалните и местни власти може да бъде в различна степен, но те могат да играят ключова роля като фактори, които насърчават и улесняват процеса.
Превръщането на обучението по предприемачество от допълнителните занимания, които са извън учебната програма, в неразделна част от учебната програма включва:
• промени в методите на преподаване: по-широко използване на експерименталното обучение;
• промени в условията за обучение, с цел извеждане на учениците от класната стая и въвеждането им в реалните предприятия;
• ключова роля за органите на властта: единствено те могат да извършат необходимите стъпки за промяна в разпространението и в качеството на обучението по предприемачество.
Развитието на предприемаческите компетентности изисква адаптиране на преподавателските практики и създаването на подходящи условия в сферата на образованието, които са алтернатива на традиционно използваните системи. Това, което се преподава, е по-малко важно от това: как се преподава материалът – особено във връзка с обучението, свързано с опита и разрушаването на по-традиционните йерархични отношения между преподаватели и ученици, така че преподавателят да изпълнява функциите на наставник и/или модератор. Подходи като този позволяват на учениците да станат по-независими и да поемат инициативата, когато се обучават, да засилят своята способност да развият тези основни компетентности в областта на предприемачеството и контекста, в който се извършва обучението – особено чрез извеждане на учениците извън традиционните класни стаи с цел израждане на връзки с местната общественост и натрупване на опит от реалните фирми, а също така чрез осигуряване на условия в учебните заведения за по-малко йерархични отношения. Затова е необходимо вниманието да бъде насочено върху: осигуряване на правилната комбинация от теоретични и практически компоненти и отстраняване на пречките между сферата на образованието и света на бизнеса.
Необходимо е акцентът да се премести от традиционните подходи към подходи, които позволяват на учениците да експериментират и да научават повече за себе си. Процесът се осъществява чрез използване на различни подходи и ресурси от преподавателите за подпомагане на своята дейност, които много често са разработени и предоставени от частния бизнес и/или организации с нестопанска цел.
Съвкупността от подходи, методи и инструменти включва използването на виртуални симулации на ситуации от бизнеса, практически опит за работа в предприятия и „Дни/седмици на предприемачеството“, срещи с успешни предприемачи по време на които учениците разработват идеи, извършват определени дейности, например проучване на пазара и развитие на идеята и превръщат своите идеи в опитни продукти или услуги. Във всички тези случаи обучението по предприемачество предлага методи, които са алтернативни на обичайната практика на преподаване.
Литература:
1.Кашлев, С. (2006). Интерактивные методы обучения педагогике, Минск (2006)
2. Иванов, Ив., (2005) , Интерактивни методи на обучение.// Юбилейна научна конференция с международно участие 50 години ДИПКУ – Варна на тема: «Образование и квалификация на педагогическите кадри – развитие и проекции през ХХІ век».
3. Делинова, И. (2010), Определяне на екипи при работа по проекти. //Synergetics and Reflection in Mathematics Education.
4. Николова, М. 2011, Създаване на умения за работа в екип и развитие на творческото мислене при създаване на проекти в училище. Национална конференция „Образованието в информационното общество”.
5. Стефанова, М. (2005), Педагогическата иновация, София.
6. Как да развиваме умения на 21 – ви век в час ?, (2016), От учители за учители , София , „Фондация Заедно в час”
7. Бизнес обучение Предприемачество, (1999), Програма на ООН за развитие, проект BUL/98/005
8.Детмър ,Д. 2020, 15-те ангажимента на осъзнатото лидерство, София, ВАКОН ООД
9. Илиев, Й. 2005, Управление на човешките ресурси, Велико Търново, Абагар