АПЛИКАЦИЯ – ТЕХНИКА НА ИЗПЪЛНЕНИЕ.
ОСОБЕНОСТИ И РЕАЛИЗАЦИЯ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Изготвил: Здравка Сашева Ламбрева
Учител ДГ“ Калинка“ гр. Гоце Делчев Курс № 8460
Резюме:
Съвременният етап от развитието на обществото изисква всестранно развити творчески способности.
През последните години все повече се говори за творчеството на децата при изобразителните дейности, включително и при апликирането. Творчеството на децата е съзнателен, целенасочен процес, който се развива и възпитава в резултат на организирано въздействие. За децата изобразителната дейност е вид игрова дейност, посредством която те отразяват впечатленията си от околната действителност. Под влиянието на организираното педагогическо въздействие тази дейност започва да притежава необходимите компоненти на творческа дейност, като включва поставяне на замисъла, търсене на форми за конкретизацията му, извършване оценка на резултата. Оттук се явява и необходимостта да се изяснят въпросите за единство на обучение и творчество.
Необходимо е на първо място да се имат предвид мястото и ролята на сензорното и логичното при обучението по апликиране. Това дава възможност да се поставят в единство отразяващата и творческата страна на апликирането като художествена дейност.
В процеса на апликирането имаме различно взаимодействие на конкретно и абстрактно. Изменят се етапите в развитието на детското мислене и детето овладява различни форми на творческа дейност; овладява способи за изобразяване, чрез които апликира картини с динамично действие и художествена форма.
Различните етапи в развитието на детското творчество са свързани с видовете апликиране в детската градина: предметно, сюжетно-тематично и самостоятелно, без предварително поставяне на тема от учителката. Всички видове апликиране се застъпват в единство и паралелно с оглед на конкретните програмни задачи, които се осъществяват последователно.
МЕТОДИ И ПРИЙОМИ ПРИ АПЛИКАЦИЯТА
При започване на занятията учителката съобщава, че ще работят нещо ново, показва образеца, изработен от нея – килимче в два реда форми – с налепени по-големи форми от тези, които предлага на децата. Пита децата какво виждат, какви са тези фигури и какъв цвят имат. След това много прецизно показва пред децата как да постъпят, за да направят и те такива килимчета. Пред децата учителката извършва целия процес на нареждането и залепването, като точно и ясно обяснява лепенето: „С четката ще взема малко лепило, ще обърна фигурката от бялата страна и лекичко ще я намажа. След това ще я поставя на листа, като притисна ‘‘. Още от първото занятие децата трябва да да се приучат към чистота в работата. Образци учителката може да сложи на всяка масичка. Стимул за децата може да бъде: да украсят таблото, да направят покривка за куклената къща и др. Така постепенно учителката ще усложнява задачите, като дава на децата все по-сложни образци и поставя изисквания сами да украсяват покривки, килимчета. Към края на годината децата се научават да правят прост анализ на образеца: какво има в средата и по края на покривката, какви фигури и в какъв цвят. По този начин се обогатява и техният речник. С новите и по-неумели деца добре е учителката да работи индивидуално, като през време на игрите им оставя материалите на разположение.
За да бъде резултатна работата в апликацията, е необходимо образците, изработени от учителката, да бъдат много красиви, от хубава гланцова хартия, в наситени тонове. Образецът трябва да събужда у децата желание за работа. Материалите трябва да бъдат много добре подготвени: четки, листове и еднакви, добре подрязани . Фигурките за лепене могат да се поставят на всяка масичка в две кутии, за да могат децата по-лесно да търсят желаните форми, а не да се струпват в средата на масичката. Понякога е хубаво материалите за работа да се дават в плик на всяко дете. Когато обаче учителката преследва друга задача – ритмично да редуват форми и цветове – добре е децата сами да подбират от една обща кутия.
В края на годината децата от І група се научават:
1. да лепят чисто;
2. да познават кръг и квадрат, оцветени в шест различни цвята;
3. да налепват фигурите на листа, като украсяват, съчетават симетрично форми и цветове.
Апликация в първа група на детската градина.
Вниманието на детската учителка е насочено главно към нареждането и залепването на готовите части. Тя учи децата да съставят апликации от геометрични форми, като ги редуват по цвят и големина. За да проявяват децата интерес към поставената задача, може да им се предложи определено съдържание: да апликират фенерчета, мъниста, къщичка за кукличка, количка и др.
Голямо значение по време на занятията по апликация има демонстрирането на начините на действие, последователността на действията с четката, с лепилото. В първите занятия е особено необходимо да се следи децата да спазват тази последователност. Въпросите към децата ги активизират: „Сега какво трябва да се направи?”, „Как може да се направи това?”, „Какво липсва, какво още трябва да се залепи?”. Всяко действие с формите се демонстрира нагледно от учителката пред всички деца. Децата се учат да изпълняват самостоятелно правилата за работа с лепилото, четката, да се ориентират на лист хартия. Учителката подчертава особеностите на формата, назовава цветовете, като учи и децата на това.
Постепенно активна роля започва да играе не демонстрацията на действията и образецът, а предметът, играчката, предметната ситуация, които се изобразяват в апликацията. Например учителката казва: „Погледнете колко много балони! Те летят високо в небето. И вие можете да си налепите такива балончета. Какво трябва да се направи най-напред, как да се подредят балончетата на листа?”. Учителката дава на децата свобода да ги разположат както си искат, насърчава ги, помага на тези, които се затрудняват.
Създадените от децата апликации могат да се използват за украса на занималнята. Децата разглеждат с интерес своите работи, като забелязват особеностите във формата, цветовете, композицията.
Апликации във втора група.
Децата се учат да съставят предмети от няколко части, да подреждат в орнамент голямо количество форми (декоративна апликация), да различават формите по големина, запознават се с формата на овала и на триъгълника, усвояват умението да режат с ножица по права и по закръглена линия.
Детската учителка показва на децата похватите за рязане с ножица. Не всички получават изведнъж права линия. Учителката търпеливо поставя ножицата в ръцете на детето и заедно с него прави първия разрез. След това детето действа вече по-уверено и самостоятелно.
Ако учителката даде на децата ленти с различни цветове, в резултат на рязането ще се получат парченца хартия с неправилна форма. От тях децата могат да създадат орнаменти за килимче, ленти за отбелязване на страниците в книга. Такива орнаменти са много прости по композиция, но са красиви по цвят. За да се научат децата да подбират най-хармоничното за даден фон съчетание, учителката им показва различни орнаменти, като обръща внимание на цветосъчетанията.
Апликация в трета група.
Когато обучава децата на основните похвати на изрязване, детската учителка се стреми да формира обобщена представа за начина на изрязване на всякакви предмети. При обясняване на задачата трябва повече да се активизират децата, да се иска от тях да правят словесна характеристика на движенията на учителката, която показва начина на изрязване.
При изрязването на отделните части и съставянето на апликация от тях трябва да се обръща особено внимание на умението правилно да се съпоставят частите, особено при предмети с конструктивен характер (здания, автомобили). Учителката може да демонстрира и да обясни в каква последователност се разполагат частите и как могат да се свържат една с друга.
Детската учителка учи децата при прости сюжетни апликации да разполагат изображението на целия лист (а не само в долния край на листа), да обръщат внимание на относителната големина на предметите, да подбират цвета за фона и парченцата хартия според изобразявания сезон, атмосферните условия и т.н.
Ще посочим някои теми с творчески характер: „Рибки в аквариум”, „Цветя на полянката”, „Хвърчат пеперуди”, „Затрупани със сняг къща и дърво”, „Влак”, „Украсена елха”.
Равнището на възприемането на художествени произведения се проверява в беседа върху някоя картина (поотделно с всяко дете). Най-добре е да се вземе жанрова картина (репродукция). Детската учителка констатира как детето разкрива съдържанието на картината, може ли да отдели главното, да установи взаимовръзката между персонажите, по цветовата гама да определи годишното време.
За проверка на навиците и уменията по рисуване, моделиране и апликация учителката използва задачи за предаване на отделни изразителни образи (на човек, на животно). Изяснява се как е предаден характерът на образа в рисунката (поза, жест, подбор на съответните детайли, цветово оформление), в пластиката (пропорционалност, предаване на движението), в апликацията (композиция, цветови ритъм, изразителност на силуета).
Апликацията в трета група може да има както предметен, така и тематичен характер. Предаването на сюжет със средствата на апликацията е много сложен процес, затова детската учителка може да се ограничи с изрязването на малък брой детайли (5-6) от децата, от които може да се състави проста картинка.
Понякога по време на занятията детската учителка използва предмети с различна форма, за да могат децата да съставят и налепят същите форми от предварително приготвени елементи. Всяко дете съставя по едно изображение. В началото на занятието тя се съветва с децата какво биха могли да подарят на по-малките от тях, назовава няколко играчки, поощрява стремежа на децата да направят подаръци, раздава на всяко дете плик с елементи на някаква играчка (автобус, къщичка, птички, количка). Децата разглеждат елементите, нареждат ги така, че да се получи играчката. Желателно е фонът, върху който се лепи, да бъде цветен: изобразеното ще се откроява по-ярко и ще привлича вниманието на детето. Готовите работи трябва да се подредят в табло, за да могат всички да видят колко много играчки са се получили, колко различни и красиви са те и колко интересно ще бъде на малките да получат такива подаръци.
Разглеждането трябва да се съпровожда с голяма активност от страна на децата. Учителката насочва тяхното внимание върху съчетанията на цветовете, разположението на формите, предлага им да оценят своите работи и работите на другарчетата си, да покажат кои от тях им харесват най-много. Активна роля играе и самата учителка.
В края на годината учителката показва на децата илюстрации и картинки за сравняване и избор, за да провери как възприемат съчетанията от контрастни цветове. Например тя пита на коя картинка е изобразен слънчев ден, а на коя – вечер. Подобни картинки дават възможност да се обърне внимание на децата върху изразителността на образа и да се установи дали забелязват разликата в цветовото решение.
Използвайки придобития в процеса на обучението художествен опит, в свободното време децата се занимават по желание с любимия си вид изобразителна дейност. Учителката има предвид, че възможностите на четиригодишните деца са все още малки и затова, създавайки необходимите условия, тя насочва усилията на децата, помага им да осъществят набелязания замисъл. Детските работи трябва да се запазват, за да могат децата да се връщат отново към тях.
Апликация в подготвителната група
В подготвителната група значително място заема изрязването на силуети. При този вид апликация изразителността на контурите придобива първостепенно значение. Детската учителка подбира такива илюстрации, чрез които по-лесно може да изпъкне силуетът, изразителността на контурната линия, красотата на цветосъчетанията. С успех може да се използва похватът за очертаване контурите на предмета във въздуха. За развиване на умението да се „вижда” предметът във въздуха спомагат системно провежданите игри (децата или учителката очертават във въздуха измисления предмет, другите отгатват какъв е той).
Преди да пристъпи към изрязването на силуета, детето трябва да помисли откъде, от кой ъгъл и в каква посока на листа да насочи ножицата, т.е. то се учи да планира предстоящото му действие.
Подборът на предметите за силуетна апликация зависи както от кръга от впечатления, които децата получават, така и от техните технически умения. Като усвоят умението да изрязват предмети със закръглена или правоъгълна форма, децата получават възможност да изобразяват доста широк кръг от различни предмети, фигури на хора, на някои животни и птици, здания, автомобили, цветя, гъби, плодове.
Изобразяването на сюжет е главното съдържание на творческата работа на децата по апликация. Учителката им възлага задачи на теми, които отразяват обществени събития, всекидневния живот, природни явления, приказни сюжети.
В подготвителната група се използват нашироко колективните форми на работа: две деца работят съвместно върху един лист хартия; децата от цялата група създават обща апликация. Например, през есента учителката предлага на децата да направят апликация „Есенен явор”. Всяко дете изрязва листа за явора на хартията, която му е дала учителката (жълта, червена, оранжева, зелена), след това ги залепва на едно и също дърво. Интересни са колективните композиции „Влак”, „Улиците на града”, „Децата танцуват на празника”. Може да се предложи на децата да създадат и едроформатни апликации. Обикновено те са посветени на някой празник и де използват за украсяване на салона или занималнята.
Децата овладяват усет към ритъм и симетрия и заедно с това се усъвършенстват техническите им умения и навици.
Конкретизират се задачите с оглед на тяхното значение за развитието на децата от различните възрастови групи.
Апликирането като вид изкуство е специфична форма за отразяване на действителността. За да овладяват децата това декоративно изкуство, те трябва да придобият впечатления от околната действителност и конкретни умения.
Използвана литература: