Възможности за използване на изкуствен интелект в образователния процес
(Златинка Николова Джаджарова – ст. учител по английски език, в СЕУ „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Дупница)
Резюме: Изкуственият интелект (ИИ) бързо трансформира различни сфери на икономиката, включително и образованието. ИИ се използва в образованието за подобряване на учебния процес, повишаване на резултатите на учениците и оптимизиране на административните задачи.
Фокусът в настоящата статия е насочен към предимствата, предизвикателствата, етичните норми и бъдещото място на ИИ във всички етапи на образователния процес.
Въпреки множеството ползи, които ИИ може да подобри в образователния процес, има и някои предизвикателства и недостатъци, които трябва да бъдат взети предвид. Една от важните стъпки е подготовката на учителите за използване на тази технология. Внимателно трябва да се оцени риска от неравен достъп от страна на учениците в технологично отношение, като това може да създаде различия в образователните възможности между учениците и да подчертае цифровото неравенство.
Ключови думи: изкуствен интелект (ИИ), образование, предимства на ИИ, предизвикателства пред ИИ, етични норми
През последните години изкуственият интелект (ИИ) премина от футуристична концепция до реалност, която оформя нашия свят. ИИ алгоритмите вече са вградени в много от устройствата и приложенията, които използваме ежедневно, от смартфоните ни до автомобилите ни.
ИИ е широк термин, който обхваща различни технологии, които позволяват на машините да симулират човешка интелигентност. Това може да включва задачи като разпознаване на образи, естествен език, машинно обучение и роботика.
ИИ се използва за персонализиране на обучението, предоставяне на обратна връзка в реално време и автоматизиране на административни задачи.
Предимства на ИИ в образованието
ИИ платформите могат да персонализират учебните материали и задачи, съобразени с индивидуалните нужди и интереси на всеки ученик. Те могат да анализират данни за представянето на учениците, за да идентифицират техните силни и слаби страни, и да препоръчат подходящи ресурси и упражнения.
Някои от предимствата на изкуствения интелект в образователния процес включват:
ИИ може да анализира данни за учениците и да предоставя индивидуални учебни планове, които са адаптирани към техните нужди и умения. Това персонализирано обучение помага на учениците да постигнат по-добри резултати и да развият своите знания и умения.
Освен това, ИИ помага за автоматизиране на рутинни административни задачи в учебните заведения. Това включва оценяване на тестове, управление на учебни програми и други административни процеси. Автоматизацията на тези задачи освобождава време за учителите и учениците, което може да се използва за по-ефективно обучение.
ИИ също така предоставя подобрена обратна връзка. Анализирайки отговорите на учениците, ИИ може да идентифицира техните слаби и силни страни. Това помага на учителите да предоставят по-целенасочена подкрепа и насоки за учениците.
Прогнозирането на успеха на учениците също е възможно благодарение на ИИ. Системата може да предвиди вероятността за успех на учениците в различни области и да предостави предложения за подобрения.
Интерактивните учебни материали, създадени с помощта на ИИ, ангажират учениците и ги подкрепят в процеса на учене. Тези материали могат да бъдат персонализирани според нуждите на всеки ученик.
Предизвикателства пред ИИ в образованието
Използването на изкуствен интелект (ИИ) в образованието представлява важна тема, която се разглежда все по-често. В този контекст, етичните въпроси са от съществено значение. Въпреки безспорните предимства на използването на тази технология, същите провокират и въпроси, свързани с прилагането на етични норми, които са важен елемент при обучението на деца и ученици.
Така например, персонализирането на обучението с ИИ може да бъде етично предизвикателство. Въпросът е как точно системите адаптират учебните планове към нуждите и уменията на учениците. Трябва да се гарантира, че тези решения са прозрачни и справедливи.
При автоматизацията на административни задачи с ИИ може да доведе до въпроси относно сигурността на личните данни на учениците. Как се съхраняват и обработват тези данни? Кой има достъп до тях? В ЕС има ясно разписан регламент за защита на личните данни, но той не може да регулира използването на тази технология. В тази връзка се очаква да бъде приет и регламент за защита на личните данни при използване на различни видове изкуствен интелект.
Подобрената обратна връзка от ИИ може да бъде полезна, но също така може да създаде етични дилеми. Как се използва тази информация? Какви са правилата за учителите и учениците?
Прогнозирането на успеха на учениците може да бъде полезно, но също така може да създаде натиск и стереотипи. Как се избягва дискриминацията и как се гарантира справедливостта?
И накрая, интерактивните учебни материали, създадени с помощта на ИИ, трябва да бъдат разглеждани в контекста на равенството на достъпа до технологии. Как се гарантира, че всички ученици имат равни възможности?
В тази връзка е издадено ръководство за разработване на политики, при използване на изкуствен интелект от UNESCO, през 2021г.[1]
Аспект |
Описание |
ИИ и бъдещето на обучението |
Този проект изследва как ИИ може да подобри образователния процес и да подкрепи учители и ученици. |
Наставления за генеративния ИИ в образованието и научните изследвания |
Този аспект се занимава с регулирането на генеративния ИИ и компетентностите, необходими за използването му. |
Компетентностни рамки за ученици и учители |
Проектът разработва рамки за компетентности, свързани с ИИ, които са приложими както за ученици, така и за учители. |
Изкуственият интелект (ИИ) има потенциал да промени образованието и да ускори напредъка към Цел 4 на ООН и разработената програма на Европейската комисия за устойчиво развитие 2030. В България, както и в други страни, модернизирането на образованието следва да бъде приоритет.
Източници:
-
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000376709
Published in 2021 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization ↑