ПРОЕКТНО-БАЗИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ
В ЧАСОВЕТЕ ПО БЕЛ В VІІ КЛАС
Автор:
Златка Костадинова Коджебашева
Заместник-директор УД
и ст. учител по БЕЛ и НЕ
в СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ -гр. Смолян
тел.: 0879568661
E-mail: zlatka_kodz@abv.bg
РЕЗЮМЕ
Образователната система в България, както и в много други страни по света, е изправена пред необходимостта да адаптира методите на преподаване към нуждите на съвременното общество и неговите изисквания. Една от новите и иновативни методологии, която навлиза все по-успешно в учебните заведения, е проектно-базираното обучение (ПБО). Тази статия има за цел да изследва как ПБО може да бъде приложен в часовете по български език и литература в VІІ клас, както и да обсъди ползите и предизвикателствата, свързани с този подход.
Ключови думи: проектно-базирано обучение, интердисциплинарност, комуникативни компетенции, иновативност, критическо мислене, креативност
ВЪВЕДЕНИЕ
Проектно-базираният подход представлява педагогически метод, при който учениците работят върху дългосрочни или не чак толкова дългосрочни проекти, насочени към решаване на реални проблеми или създаване на конкретни продукти. Този метод е фокусиран върху учениците, стимулирайки ги да използват придобитите знания и умения в практически ситуации. ПБО се характеризира със следните ключови елементи:
1. Центриране върху ученика: Учениците са активно ангажирани в процеса на учене, като играят централна роля в проектирането и изпълнението на проектите.
2. Интердисциплинарност: Проектите често изискват знания и умения от различни учебни предмети, което насърчава междупредметните връзки.
3. Реални проблеми и задачи: Учениците работят върху проблеми и задачи, които имат реално значение и приложение извън учебната среда.
4. Продължителен период на работа: Проектите обикновено се изпълняват в рамките на по-дълъг период от време /повече от един учебен час/, което позволява задълбочено изследване и развитие на идеите.
Приложение на проектно-базираното обучение в часовете по български език и литература
В часовете по български език и литература в VІІ клас проектно-базираният подход може да бъде интегриран много успешно чрез различни форми и дейности, които съответстват на учебното съдържание и най-вече на интересите на учениците. Проектно-базираното обучение по същество представлява даването на учениците проект, върху който да работят. Независимо какъв е неговият формат, децата се обединяват и работят заедно, споделяйки и разменяйки идеи, ресурси и знания. ПБО се основава на някои от следните елементи: разиграване на реални сценарии, ролеви игри, уроци за изследване, проекти за поведение на роботи, оценяване, методи на комуникация и най-вече – опит от реалния свят, пренесен в обучителния час.
След като децата работят по проекта и стигнат до някакви решения, наблюдения или предположения, те го представят пред останалите и казусът се обсъжда отново. При проектното обучение по-важен е начинът, по който се преминава през всеки проект, отколкото самия финален резултат. Именно това насърчава креативността в децата, подобрява тяхната комуникация и оказва значително влияние върху работата им в екип. Ето някои възможности за прилагане на проектно-базирания подход в часовете по БЕЛ:
Литературни проекти
1. Анализ и интерпретация на литературни произведения: Учениците могат да създават проекти, в които анализират и интерпретират определено литературно произведение. Те могат да изследват различни аспекти като тематика, мотиви, персонажи, стил и контекст. Например, проект върху произведението „Под игото“ от Иван Вазов може да включва изследване на историческия контекст, анализ на главните герои и тяхната мотивация, както и създаване на визуални материали като карти на описаните събития и места.
2. Създаване на продължения или адаптации: Учениците могат да напишат продължение на дадено литературно произведение / творческо писане/ или да го адаптират в различен жанр. Това ще ги стимулира да се вглъбят в стила и идеите на оригиналния текст, като същевременно развиват своето творческо и критическо мислене. Например, те могат да адаптират приказка в съвременен контекст или да създадат сценарий за театрална постановка по произведението.
Изследователски проекти
1. Исторически и културни изследвания: Учениците могат да изследват историческите и културни условия, при които са създадени определени литературни произведения. Например, проект върху епохата на Възраждането може да включва изследване на социалните и политическите промени, които са повлияли на даден автор и на литературното му творчество през този период.
2. Проучване на литературни течения и автори: Учениците могат да изготвят проекти, свързани с различни литературни течения и стилове, както и с биографиите и творчеството на значими български автори. Например, проект върху символизма в българската литература може да включва анализ на произведения на автори като Пенчо Славейков и/или Пейо Яворов.
Проекти за творческо писане
1. Създаване на собствени литературни произведения: Учениците могат да бъдат насърчавани да пишат свои собствени разкази, стихотворения, есета или дори романи. Тези проекти не само развиват техните умения за писане, но и стимулират тяхната креативност и изразителност. Те могат да бъдат организирани като литературни конкурси по определен повод или като част от учебния процес.
2. Критически рецензии и ревюта: Учениците могат да пишат критически рецензии на прочетени книги или гледани театрални постановки и филми, което представлява голям интерес за тях. Това развива техните аналитични умения и способността да изразяват мнение, да се аргументират.
Ползи от проектно-базираното обучение
Проектно-базираният подход предлага множество ползи за учениците, които го прилагат.
1. Активно участие и ангажираност: Учениците са по-ангажирани и мотивирани, когато работят върху проекти, които имат практическа значимост и са интересни за тях.
2. Развитие на умения: ПБО подпомага развиването на различни умения, като критично мислене, решаване на проблеми, комуникация и работа в екип.
3. Самостоятелност и отговорност: Учениците се научават да управляват времето си и да поемат отговорност за своето учене и участие в проекта, тъй като от индивидуалната работа на всеки участник в групата, зависят крайният продукт и представянето.
4. Междупредметни връзки: ПБО насърчава учениците да използват и да свързват знания и умения от различни учебни предмети, което прави обучението по-цялостно и интегрирано. Интердисциплинарността е неизбежна в работата по проект.
5. Реални житейски умения: Работата върху реални проекти развива умения, които ще бъдат полезни на учениците в бъдещите им професионални и лични начинания. Те ще усъвършенстват със сигурност още повече своите комуникативни компетентности /четене, слушане, писане, говорене/.
Предизвикателства при проектно-базираното обучение и решения
Въпреки множеството ползи, прилагането на проектно-базирания подход не е без предизвикателства. Определено по-дългосрочната работа по проекти е свързана и с някои трудности:
1. Нужда от ресурси: ПБО изисква допълнителни ресурси като време, материали и подкрепа от страна на учителите. Решението може да бъде в осигуряването на специализирани обучения за учителите и планиране на проектите в съответствие с наличните ресурси.
2. Оценяване: Традиционните методи за оценяване не винаги са подходящи за ПБО. Необходимо е разработване на нови критерии и инструменти за оценяване, които да отразяват процеса и резултатите от проекта, тъй като дейностите са твърде разнообразни и не винаги може да видим краен продукт при тяхното изпълнение.
3. Разнообразие в уменията и интересите на учениците: Учениците имат различни интереси и нива на подготовка, което може да затрудни изпълнението на проектите. Учителите трябва да бъдат гъвкави и да адаптират проектите към индивидуалните нужди на всеки ученик, съобразявайки се с неговата строга индивидуалност.
Заключение
Проектно-базираният подход представлява иновативен и ефективен метод за преподаване на български език и литература не само в VІІ клас, но и във всички класове и етапи от училищното образование. Той предоставя възможност за по-задълбочено и ангажирано учене, развивайки ключови умения като критическо мислене, ангажираност, отговорност, комуникативни компетентности, необходими за успеха на учениците и в бъдеще.
Проектно-базираното обучение е начин успешно да се използва една по-нетрадиционна технология за обучение в класната стая и възможност училището да се превърне в желана територия за работа на младите хора. Проектните дейности подпомагат развитието на ключовите компетенции у учениците, като работа в екип, критично мислене, умения за вземане на решения, подобряване на езиковите, дигиталните и комуникативните умения.
Внедряването на ПБО в учебната програма със сигурност значително ще подобри качеството на образованието и ще подготви учениците ни за предизвикателствата на съвременния свят. Въпреки затрудненията, които съпътстват прилагането му, ползите от проектно-базираното обучение оправдават усилията и инвестициите, необходими за успешното му внедряване.
ЛИТЕРАТУРА: