РЕЗУЛТАТИ ОТ ИЗСЛЕДВАНЕ НА ВРЕМЕВИТЕ ОТНОШЕНИЯ ПРИ ДЕЦА ОТ ЧЕТВЪРТА ВЪЗРАСТОВА ГРУПА
Йълдъз Ремзи Осман, ДГ,,Щастливо детство“, гр. Дулово
Резюме: Възприемането на времето е отражение на обективната продължителност, скорост и последователност на явленията от действителността. Усвояването на времеви понятия при деца в предучилищна възраст става чрез собствените им дейности, дейностите на възрастните в различни части на деня. Ето защо децата от предучилищна възраст е необходимо да бъдат въведени в такива интервали от време, които могат да се използват за определяне на продължителността, последователността и ритъма на действията им в различни дейности.
В статията са представени резултатите от проведено изследване на децата от четвърта възрастова група от детската градина на формираните у тях времеви отношения.
В ежедневието у дома и в детската градина децата рано развиват повече или по-малко определени представи за реалната продължителност на такива периоди от време като сутрин, следобед, вечер, нощ. Следователно учителят има възможност да изясни и конкретизира знанията на децата за частите от деня, да развие умения за разпознаване и способността да назовава тези части от деня още в по-младата група.
Времето и пространството са най-трудните категории за разбиране от децата в предучилищна възраст. Те стават достъпни, когато в педагогическия процес се използват съвременни технологии за развитие на пространствено-времеви представи у децата. Една от основните задачи на познаването на времевите отношения още в предучилищна възраст е да се даде възможност на детето да открие взаимовръзките на определени обекти и явления от околния свят, по-специално последователността от действия (събития) във времето.
През учебната 2023г. година с децата от детска градина ,,Щастливо детство“ град Дулово и бяха провеждани игри ,а през месец май 2024г. година беше проведен тест за оценка на формираните времеви отношения.
Организация на изследването
Цел на изследването – да се изследват формираните времеви отношения у децата от четвърта възрастова група..
Задачи на модела на обучението са:
Обект на изследването са постиженията при 22 деца от четвърта възрастова група на детска градина ,,Щастливо детство“ град Дулово за времевите отношения.
Предмет на изследването са условията за формиране на времеви отношения.
Метод за изследване: тестиране
Инструментариум: тест – „система от задачи със специфична форма, специфично съдържание и нарастваща трудност, създадена с цел обективна оценка на структурата и качествено измерване на нивото на подготовка на децата“. (Овсянникова С. 2011)
Резултати от изследването
За да бъдат изследвани формираните времеви отношения у децата в четвърта група беше изготвен тест и критерии и показатели за оценка. Резултатите от него са представени в следващите графики.
графика № 1 Резултати от теста
Резултатите получени от проведения тест с децата показват, че 45% са получили отлична оценка, 36% имат добра оценка, а 18% задоволителна.
графика № 2 Критерий № 1 Познава всички видове часовници
Всички видове часовници познават 45% от изследваните деца, минимални грешки са допуснали 24%, а 9% не са се справили с поставената задача.
графика № 3 Критерий № 2 Свързва часовници, които показват еднакъв час
50% от децата умеят да свързват правилно часовници, които показват еднакъв час, 32% са свързали грешно мястото на два от три часовника.
графика № 4 Критерий № 3 Познава годишните сезони
По отношение знанията за сезоните 50% определят и отбелязват правилно всички сезони, а 9% отбелязват грешно мястото на един от сезоните. 41% от децата определя и отбелязва правилно само един сезон.
графика № 5 Критерий № 4 Познава броя на месеците във всеки сезон
По отношение определяне броя на месеците във всички сезони 45% от изследваните деца са показали отлични знания и умения. 14% от децата обаче са определили правилно месеците само на два от сезоните, а 41% на един от сезоните.
графика № 6 Критерий № 5 Познава месеците на съответния сезон
Тъй като от децата се очаква да познават наименованието на месеците на съответния сезон отлично са се справили 32% от децата, а 18% за назовали само част от месеците. От 1 до 3 месеца правилно са определили спрямо сезона 50% от децата
По отношение на тази задача децата са срещнали трудности, което показва, че е необходимо допълнителни игри за формиране на нужните знания и умения по отношение на годишните сезони и месеците в тях.
графика № 7 Критерий № 6 Брои дните от седмицата. Определя й ден е днес, вчера и утре
Последната задача също затруднява децата от четвърта възрастова група, само 23% правилно определят броя на дните от седмицата, както и кой ден е днес, вчера и утре. минимални грешки- не умение да се определи кой ден е вчера и кой утре са констатирани при 27% от децата. 41% умеят да определят само броя на дните от седмицата, а 9% са отказали изпълнението на задачата.
Заключение
Ориентацията във времето е жизненоважна за детето като бъдещ член на обществото. Способността да се ориентирате във времето позволява детето се развива успешно, овладява различни дейности, разберете средата и по този начин се подгответе за училище. Нивото на развитие на понятията за време при децата може да се отдаде на един от важните показатели за интелектуалната готовност на детето за училище.
Много положителни качества се развиват чрез планирането на дейностите на детето във времето, например, целенасоченост, спокойствие, организираност. В игрите, домакинството, познавателна дейност, детето се научава да регулира темпото, ритъма на своя действия, отчитайки фактора време.
Използвана литература
Овсянникова С. (2011) Педагогическа диагностика и коррекция в воспитанельном процессе М.