ДИАГНОСТИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРЕДСТАВИ У ДЕЦА ЗА ВРЕМЕВИ ОТНОШЕНИЯ
Йълдъз Ремзи Осман, ДГ ,,Щастливо детство“, гр. Дулово
Резюме: Една от задачите на когнитивното развитие на предучилищна възраст е формиране на елементарни математически представи у децата.
Времевите представи са най-трудни за възприемане и разбиране от децата, което се дължи, на специфичните свойства на времето: необратимост, липса на визуални форми, относителност на словесните обозначения на времето. Те служат като основа за формирането на „ежедневни“ и „научни“ понятия в предучилищна възраст. Дете овладява детските дейности, прониква в смисъла на заобикалящата го реалност, въз основа на което се формира цялостна „картина на света“. Натрупаните идеи осигуряват подготовка за успешно овладяване на математиката и цялостно развитие на децата.
В настоящата статия са представени особеностите на формирането на времеви отношения при децата от предучилищна възраст.
Времето е основната категория в познанието на детето за света около него. Формирането на идеи за времето, проявяващо се в много от неговите специфични характеристики, възниква, от една страна въз основа на опита му за ориентация във времето от момента на раждането, докато се развиват неговите движения, реч и запознаване с външния свят и от друга страна въз основа на присвояването на културни модели на социално взаимодействие, усвояване на лексика и граматика на даден език, връзки между мерки и количества и т.н.
В предучилищна възраст е важно децата да се научат как да се ориентират във времето: да определят времеви интервали и тяхната последователност и правилно да ги обозначават в речта си, да усещат нейната продължителност, да променят темпото и ритъма на своите действия в зависимост от наличност на време. Способността за регулиране и планиране на дейностите във времето създава основата за развитието на такива качества на личността като организация, хладнокръвие, фокус, прецизност, които са необходими на детето, когато учи в училище и в ежедневието.
Особености при възприемането на времеви отношения от децата в предучилищна възраст
Независимо от възрастта, децата в предучилищна възраст развиват „чувство за време“, т.е. способността да се оценяват времеви интервали и да се ориентират във времето без помощни средства. В тази връзка е необходимо да се идентифицират характеристиките на възприемането на времето, които са характерни за определена възрастова група деца в предучилищна възраст.
Изследвания показват, че при децата в предучилищна възраст изработването на условни рефлекси за време е труден процес и се характеризира с неустойчивост, а причина за това е липсата на нагледност. Децата в тази възраст трудно разбират смисъла на думите, които означават времеви отношения.
Децата в предучилищна възраст „локализират събитията, притежаващи отличителни качествени признаци. Те започват да различават частите на деня, като ги свързват с привични за тях дейности, съотнасят към определено време от деня някои събития, добре познават и някои емоционално привлекателни дни в годината – Коледа, рожден ден, Великден и др.“ (Капитанова Д., 2018, стр. 194)
Развитието на способностите за точно локализиране и разбиране на последователността на събитията във времето „способства за осъзнаването на причинните зависимости между тези събития и най- важното – развиват се умения да се използват различни времеви еталони, което позволява да се изразяват времевите отношения чрез количествени отношения.“ (Капитанова Д., 2018, стр. 195)
Голяма роля за формирането на времевите представи има словото. Чрез него се абстрахират и обобщават периоди от време по тяхната продължителност. То1ното им използване от децата зависи от „ конкретното съдържание, което запълва всеки времеви еталон, какви основни признаци ще характеризира той.“ (Капитанова Д., 2018, стр. 195)
Времето от детето се възприема косвено, чрез конкретизиране на временни единици и отношения при постоянно повтаряне явления от живота и дейността. В тази връзка е необходимо разнообразие от дидактически средства за формирането му. Това са дидактични игри и упражнения, проблемно-игрови ситуации, проектни дейности и др., чрез които у децата се формират нужните времеви представи. Дидактическите средства са съвкупност от предмети, явления, знаци (модели), действия, както и думи, пряко участващи в образователен процес и осигуряване на придобиване на нови знания и развитие на умствените способности.
НАРЕДБА № 5 от 30.11.2015 г. на Министерството на образованието и науката определя държавният образователен стандарт по образователно направление “Математика“.
Основната цел на математическата подготовка е „стимулиране на детското развитие чрез насочване на познавателните интереси на детето към математическите характеристики на околния свят и тяхното диференциране чрез овладяване на обобщени способи при възприемането и оценяването им.“ (Наредба № 5 от 3 юни 2016 г. за предучилищното образование В сила от 01.08.2016 г. Издадена от МОН)
Очаквани резултати от обучението по математика по образователно ядро „Времеви представи в 4 възрастова група:
През учебната 2024г. година с децата от група ,,Щурче,, детска градина ,,Щастливо детство“ град Дулово по време на педагогическите ситуации по математика, образователно ядро Времеви отношения бяха провеждани серия от игри. В статия са представени част от игрите, които бяха използвани по време на педагогическото взаимодействие с децата.
Игра „Назовете липсващата дума“
Цел: Да се научим да се ориентираме във времето, да знаем какво се случва в определен период от време.
Ход на играта: Децата образуват полукръг.
Учителят хвърля топка на едно от децата и задава въпрос:
– Закусваме ………, вечеряме ………., и обядваме ………
– Днес рисувахме, а вчера………
– днес имаме математика , а утре ……….
*Играта може да се играе и на открито.
Играта „Какво се случи“
Цел: Децата да се научат да използват правилно думите „днес“, „утре“, „вчера“.
Ход на играта: Децата имат карти, които изобразяват картини от живота, свързани с определено време от деня.
Учителят кани децата да разгледат картите, след което да назоват определено време от деня, например вечер. Децата, които имат съответната картинка, трябва да вдигнат картата и да кажат защо смятат, че е вечер.
Игра „Какво правим?“
Цел: Да се консолидират имената на частите от деня – сутрин, следобед, вечер, нощ.
Ход на играта: Децата стоят в кръг. Избира се едно от децата, което застава в средата на кръга. Учителят кани децата да покажат какво правят сутрин, а детето в кръга да го назове. Играчите изобразяват различни действия, но не ги назовават. След като детето в кръга назове действието, играта продължава, но въпросът се задава за други части на деня.
Игра „Назови го бързо“
Цел: Да се консолидира способността за последователно назоваване на дните от седмицата.
Ход на играта: Децата образуват кръг. Учителят хвърля топката на едно от децата и казва:
„Кой ден от седмицата е днес?“
Детето, хванало топката, отговаря: „Вторник“, хвърля топката на друго дете и задава въпрос като: „Кой ден от седмицата беше вчера?“
Игра „Сезони“. Игра с топка.
Цел: развитие на времеви концепции при деца в предучилищна възраст.
Ход на играта: Учителят хвърля топката и задава въпрос, детето трябва да отговори и да върне топката обратно на учителя.
– Кои сезони познавате?
– Каква зима си представяте?
– Какво се случва с водата в реките, езерата и езерата през зимата?
– Как се адаптират животните към зимата?
– Кое време на годината ще дойде след зимата?
– Какви признаци на пролетта познавате?
– Кое време на годината ще дойде след пролетта?
Заключение
Най-важният период в живота на човека е предучилищната възраст. тъй като именно в тази възраст се поставят основите на хармоничното формират се личностно развитие, естетически и интелектуални качества. Развитие на времевите отношения при децата в предучилищна възраст е една от основните задачи за когнитивното им развитие в неговия математически аспект. Процесът на развитие на представите за времето в предучилищна възраст има свои специфики и трудности в организацията, но след като усвои необходимите психологически и педагогически знания, възрастният може да повлияе на детето и целенасочено да формира неговите идеи за времето.
Използвана литература
Капитанова Д., (2018) Методика на формиране на математически представи в детската градина, УИ Паисий хилендарски, Пловдив
Наредба № 5 от 3 юни 2016 г. за предучилищното образование В сила от 01.08.2016 г. Издадена от МОН