Елементи от технология за проектно обучение на тема „Обмяна на веществата“
Автор: Катерина Илиева Стефанова
Резюме:
Съвременните ученици израстват в технологична среда, изискваща иновативни методи на преподаване като групова работа, проектно-базирано обучение, дискусии и решаване на казуси. Проектно-базираното обучение е особено ефективно, тъй като развива самостоятелността и познавателните интереси на учениците. Учителите са посредници, а учениците работят под тяхно ръководство, развивайки знания и социални умения. Екипната работа учи на отговорност, сътрудничество и толерантност. Проектите включват проучване, анализ, реализация, презентация и оценка. Технологиите като презентации, брошури, постери и други, повишават мотивацията и качеството на обучението.
Съвременните ученици растат в условията на информационни, мултимедийни и видеотехнологии и затова става все по-трудно да се привлича тяхното внимание и да се запази познавателната им активност само с обикновени нагледни средства.
Необходимо е да се прилагат иновативни методи на преподаване: групова работа, проектно-ориентирано обучение, дискусии, решаване на казуси, проектно учене, мозъчна атака и др.
Една от тези технологии е методът на проектите. В съвременното училище проблемът за повишаване на самостоятелността на обучаваните чрез развиване на техните познавателни интереси е изключително актуален.
Задачата на учителя е да насочи учениците как да прилагат и използват технологиите по най-правилния начин за тях, за да могат те да им помогнат да развият редица ценни умения, да разбират по-лесно учебния материал.
Основната идея на проектно-базираното обучение е, че реални проблеми провокират интереса на учениците, като се прилагат нови знания в процеса на решаването на проблема. При този тип обучение учителят става посредник, а учениците работят под неговото ръководство така, че: да се набележат значимите въпроси; да се структурират смислени задачи; да се постигне развитие на знанието; да се формират социални умения и накрая, да може внимателно да се оценява това, което учениците са научили от опита.
Проектно-базираното обучение е един творчески процес, който зависи от много фактори – учителят като мотиватор и медиатор; учениците и тяхната инициативност и желание да се включат в проекта, способността им да работят съвместно в екип.
Ролята на учителя основно е да организира и подпомага ученето и работата на учениците по проекта. Неговите функции могат да бъдат определени най-общо така:
Ролята на учениците при проектно-базираното обучение е много различна от ролята им в традиционната урочна форма на обучение. От пасивни наблюдатели в процеса на обучение те се превръщат в активно участващи чрез идеи, могат да проявяват инициативност, да са самостоятелни и развихрят способностите и въображението си. Дейността в работни групи им помага да се научат да работят в „екип“, да проявяват критичност и самокритичност, да поставят оценка на собствената си работа и тази на съучениците си, да бъдат толерантни, но да отстояват мнение и позиция.
Предимствата, които се очертават при използването на проектно-базираното обучение са:
Програма за реализиране на работата по учебен проект:
1. Проучвателен етап – изследване на проблемите и формулиране на темата и подтемите
Проучвателният етап е свързан с проучване на много и различни източници на информация по темата. Темата за обмяната на веществата в човешкия организъм е обобщителна. Включва четири теми. Темите на обобщителния урок са: „Храносмилателна система“; „Отделителна система“; „Дихателна система“; „Кръвоносна система“. Разделянето на обобщителния урок на четири теми е подходящо и от гледна точка на разпределението на учениците от класа в четири групи.
По време на този етап се създаде и модела за работа, по който да се осъществяват дейностите, както и дидактическите средства за работа. Определиха се критерии и показатели за оценяване работата на учениците.
2. Аналитичен – прави се анализ на ситуацията и се планират дейности
По време на втория етап учениците от класа се разделят в четири групи, като две от групите са по четирима ученици и две групи са по петима ученици. Сформирането на групите е предварително определено, като идеята е всяка група да има равномерно разпределени участници – лидер, който ще мотивира, обединява и насочва работата на екипа; научен изпълнител (който умее да търси и намира научна информация); творчески изпълнител (който умее да прави добри рисунки, постери, мултимедийни презентации); презентатор (който умее да говори без притеснения, да го прави убедително и вдъхновяващо). Пред класа е представена темата и групите, като всяка група имаше възможност да избере по коя подтема желае да работи. Този етап от работата по изготвянето на проекта е много важен с това, че преподавателят трябва да мотивира и насочи към подходящи източници на информация своите ученици. Те от своя страна трябва да проявят инициативност, да съумеят да създадат добър екип, да заработят в името на една обща цел.
Времето за подготовка се определя предварително, прави се план за срещи и обсъждане на проблемите към дадения момент.
3. Практически – реализиране на проектния замисъл
Практическият етап е свързан с работа във всяка от групите по зададената тема, обсъждане на различни идеи и вземане на решения как да се представи съдържанието на темата. През този етап учителят наблюдава, насочва, коригира или поощрява работата на всяка група с цел постигане на добър краен продукт. По време на този етап е необходимо да се определи място и време за работа на всяка група, както и възможност на преподавателя да консултира и наблюдава работата на участниците в групата. Етапът е най-продължителен и творчески.
4. Презентативен – представяне на продуктите на проекта
Мястото и времето за представяне на ученическите проекти се определя предварително, целта е да се създадат подходящи условия за представянето на всяка от групите. Много подходящо е представянето да се направи в кабинет, който е оборудван с техническите и лабораторни средства, необходими за презентирането на темата.
Учениците представят своя продукт, който е: постер; презентация; изготвяне на брошура; мисловна карта, след което могат да отговорят на въпроси или те да поставят въпроси и задачи към другите групи.
5. Оценъчен – оценяване продуктите на проекта
Учениците анализират представените проекти, отбелязват успехите и несполуките, преподавателят насочва процеса на анализ, изслушва, наблюдава, дава препоръки.
6. Обратна връзка след прилагане на технологията за активно учене чрез проектни задачи
Създаването на технология за активно учене чрез проектното обучение на тема „Обмяна на веществата” е много удачно за овладяване на учебния материал по темата.
Началото на проекта започна с координаторска среща на екипите, уточняване на темите за всяка страна и дейностите, по които ще се работи. Веднага след срещата, преминахме към разясняване на идеята и дейностите сред учениците от 9. клас, с които избрах да работя.
С учениците набелязахме план за работа по темите. Обсъдихме възможността да представим темата „Обмяна на веществата” чрез организиран в училището „Ден на здравето”, по време на който те ще са разделени на четири групи, като всяка група ще работи по своя тема, свързана с основната „Обмяна на веществата”. Всяка група сама избра темата от раздела, по която да работи. Предложените теми бяха: „Дихателна система – устройство и здравни познания”; „Отделителна система – устройство и здравни познания”; „Кръвоносна система – устройство и здравни познания”; „Храносмилателна система – устройство и здравни познания”. На учениците се предоставиха източници на информация, литература и се определи времето за подготовка. Мястото за обсъждане работата на всяка група бе кабинета по биология в училище. Обясних , че ролята на всеки от тях в груповата работа е различна и така ще се допълват за една по-всеобхватна картина на темата, която ще представят. Всяка група има равномерно разпределени участници с лидер, който ще мотивира, обединява и насочва работата на екипа; научен изпълнител (който умее да търси и намира научна информация); творчески изпълнител (който умее да прави добри рисунки, постери, мултимедийни презентации); презентатор (който умее да говори без притеснения, да го прави убедително и вдъхновяващо).
Следващ етап от подготовката бе самостоятелната работа, търсенето и подбирането на подходяща информация. Тук ролята на учителя е много важна, той трябва да представи подходящите източници на информация и да мотивира учениците да работят с тези източници. По темата има много и различни източници, като:
От момента на определяне на групите до изработването на проектните задачи, се определи достатъчно време за подготовка, обсъждане и докладване на всеки член от групата за изпълнението на индивидуалната задача, споделянето на проблеми, трудности и търсене на съдействие от останалите членове на групата или учителя. Учениците, които работиха по проектните задачи, посетиха местната клинична лаборатория.
В статията ще се спра на две от четирите технологии и два от четирите проектни продукта, разработени от ученици, включени в Екип 1 и Екип 2.
1. Дефиниране на целите за създаване на брошура
Определяне на целта – да се предоставят основни познания за функциите на дихателната система, да се обърне внимание за честите здравни проблеми и да се предоставят съвети за поддържане на здрава дихателна система.
Определяне на целевата аудитория
2. Избор на информация и източници
Използват се научни статии, учебници по биология и здравно образование, интернет ресурси и други източници, за да се събере актуална и надеждна информация.
Избира се само тази информация, която е релевантна за целите и целевата аудитория на брошурата.
3. Организиране на съдържанието
Разделяне на съдържанието на лесно разбираеми раздели и подраздели, като: „Структура на дихателната система“, „Функции на дихателната система“, „Често срещани заболявания“, „Превенция и грижи за дихателната система“.
В логичен ред да се представи информацията, започвайки от основните понятия към по-детайлни.
4. Избор на графични елементи и дизайн
Избиране на подходящи графични елементи, като илюстрации, диаграми и снимки, които да допълнят текста и да направят брошурата по-привлекателна.
Използва се прост, чист и професионален дизайн, който да бъде лесен за разбиране и приятен за окото.
5. Създаване на текст и графични елементи
Написва се ясен и разбираем текст за всеки раздел на брошурата. Използва се разбираем език, избягват се медицински термини, ако е необходимо.
Добавят се графични елементи, които да подпомогнат визуалното разбиране на информацията, като илюстрация на дихателна система, графика на функциите ѝ и др.
6. Проверка на информацията
Преглежда се внимателно текста за грешки в правописа и граматиката.
Проверява се информацията да е точна и актуална.
7. Изработване на финалния продукт
8. Разпространение на брошурата
Публикуване на брошурата на подходящи места, в кабинета по биология и здравно образование, на табло в коридора на училището.
Разгласяване и раздаване на брошурата на ученици
Учениците от тази група влязоха в ролята на графични дизайнери. Те създадоха образа на постера. Вдъхнаха му живот и емоция, за да може учениците да възприемат посланията и знанията, които излъчва.
Какво е постер?
По своята същност постерите представляват изображения, отпечатани в голям размер, на широкоформатен печат.
Етапи на процеса на създаване на постера:
Да говори и въздейства като най-добрия оратор!
Презентация на проектите
Екип 1. Представителите на този екип представи изготвена брошура, която раздаде на учениците от класа, на тема „Дихателна система”.
Брошурата, която е изготвена от екипа, показва знания на екипа както за устройство и функции на дихателната система, така и за знания по информационни технологии, свързани с изготвяне на брошура.
Брошурата е цветна и онагледена с много илюстрации. Включва следните рубрики, които учениците са наименували като:
Брошурата е изготвена с възможност да се прегъва.
Екип 2. Учениците от този екип представиха пред класа изработен постер на тема „Кръвоносна система – устройство и здравни познания”.
Екипът е представил с изображение устройство на сърце, като на човешка фигура са отбелязани частите на сърцето. Онагледил е състава на кръвта, посочени са заболявания, свързани с кръвоносните съдове и сърцето.
Онагледени с фигури са и видовете кръвоносни съдове – артерии, вени и капиляри, с кратка информация и устройството им.
Представена е схема за видовете кръвни групи и правилото за кръвопреливане. На постера има информация за най-често срещаните заболявания на кръвоносната система – атеросклероза инфаркт на миокарда, както и лекарства, които се използват за лечение на отклонения в сърдечно-съдовата система. Екипът е отделил и място за любопитни факти, които учениците могат да запомнят.
Извод:
Прилагането на технологията за активно учене чрез работа по проектни задачи допринесе за:
1. Цялата група е заинтересована от постигането на резултата.
2. Отделните членове не се състезават помежду си.
3. Въвеждат се групови правила и норми: откритост, доброжелателност, зачитане на личното достойнство, взаимно изслушване без да се прекъсва говорещия, всяка идея е ценна.
4. Особено внимание се отделя на груповата цел и на груповия успех.
5. Всеки член от групата постоянно си взаимодейства с останалите членове при работа по поставената проектна задача.
Предлагам две от четирите проектни задачи, изпълнени от учениците в Екип 1(Брошура) и Екип 2(Постер).
Брошура