Работните листове като компонент от технология за активно учене на темата „Обмяна на веществата“
Автор: Катерина Илиева Стефанова
Резюме:
Образователната система се стреми да подобрява качеството на учебния процес чрез иновативни методи като активното учене. Това включва учениците в дейности, които стимулират мисленето и участието им. Работните листове са ефективен инструмент в този контекст, предлагайки разнообразни практически задачи, които улесняват разбирането на учебния материал и насърчават самостоятелността. Те подпомагат развитието на умения като логично мислене, анализ и творчество. Учителите могат да използват работните листове, за да спестят време и да прилагат индивидуален подход при преподаването. Родителите също могат да проследяват напредъка на децата си. Работните листове допринасят значително за академичното и личностното развитие на учениците чрез систематизирано усвояване на знания и практическа подготовка.
Съвременното общество, със своето динамично развитие, провокира образователната система да търси пътища към повишаване на качеството и ефективността на образователния процес. Създаването на възможности и условия за иновативно обучение се подкрепя от потребността на образованието да отговори на предизвикателствата на новото време.
Методите на преподаване са важна част от процеса на обучение. Те заедно с учебния материал определят облика на учебния процес. Няма универсален метод, който да се прилага винаги. Какъвто и метод да се използва, винаги в центъра е ученикът – неговите възможности, интереси и потребности.
“Какво е активно учене? Полезно ли е активното учене за учениците?”
Активното учене е един от най-популярните и ефективни подходи за преподаване, използвани в образованието днес.
Учене със забавление, практически дейности, групово сътрудничество и др.
Концепцията за активно учене е широко дефинирана от Bonwell и Eison като „всичко, което включва учениците да правят неща и да мислят за нещата, които правят“ (1991). При активното учене учениците участват в своето учене чрез процес на наблюдение, изследване, откриване и създаване.
Методите за активно учене са:
Предимства на самостоятелната работа в учебния процес са:
Резултати при прилагане на работните листове, като добра практика в учебния процес:
При изучаване на темата „Обмяна на веществата“, като обобщителен урок използвах 4 работни листа от четирите теми („Дихателна система“, „Отделителна система““, Кръвоносна система““ и Храносмилателна система“).
Задачите от работните листове имат в по-голямата си част практическа насоченост. Имат за цел да спомогнат при овладяване на знания за хигиена и болести на разглежданите четири теми. Изпълнението на поставените задачи от екипите и самостоятелната работа по работните листове спомогна за обогатяване и затвърждаване на знанията от обобщаващата тема „Обмяна на веществата“
Екипите работиха в група при обсъждане и изпълнение на задачите от работните листове. Говорителят на групата съобщаваше пред всички отговора и изпълнението на задачата. Всички ученици слушаха и при допуснати грешки – коригираха съучениците си.
Предлагам модел за оценяване на задачите от работните листове
Критерии |
Максимален брой точки по критерии |
Точки, които екипите поставят |
1. Изчерпателно описано изпълнение на задачите |
5 |
|
2. Точно и вярно изпълнение на задачите |
5 |
|
3. Прецизно изпълнение на задачите |
5 |
|
4. Представяне на изпълнението на задачите |
5 |
|
Превръщане на точките в оценка
Брой точки |
До 4 т. |
5-8 т. |
9-12 т. |
13-16 т. |
17-20 т. |
Оценка |
Слаб 2 |
Среден 3 |
Добър 4 |
Мн.добър 5 |
Отличен 6 |
В края на часа на всеки екип се поставя оценка.
Работата по работните листове, самостоятелно от учениците даде възможност да затвърдят знанията си за устройство и функции на четирите системи, както и да получат знания за хигиена и здраве по тези теми. Насърчена е и самостоятелността в изпълнение на Работните листове.
Предимства в работата по възложените работни листове на тема „Хигиена и здравни познания на дихателна, отделителна, кръвоносна и храносмилателна система“
За учителите са надежден педагогически инструмент, който:
За учениците са индивидуално пространство за:
За родителите са съвременно средство за:
Предлагам два от четирите варианта на работни листове, които съм използвала в учебния процес на тема „Обмяна на веществата“.