Формиране на представи за числовата редица в подготвителна група
чрез моделиране и конструиране на обемни цифри от разнообразни материали
Катя Добрева Ганчева, старши учител в ДГ „Слънце”, гр. Левски
Резюме: След обстойно проучване на литературни източници за математическата подготовка на детето от предучилищна възраст и готовността за училище, се провокира провеждане на научно изследване и разработване на иновативна програма за осъществяване на дейности по конструиране и моделиране за формиране на представи за цифрите на числата от 1 до 10 в четвърта група на детската градина.
Ключови думи: предучилищна възраст, готовност за училище, математически представи, числова редица, моделиране, конструиране, количество, цифри.
След направения анализ на специализираните източници и във връзка с актуалността на темата за математическата подготовка на детето от предучилищна възраст в началото на експерименталното изследване се оформи хипотезата, че ако се разработи и апробира подходяща дидактическа технология за усвояване на знания за числовата редица, цифрите от 1 до 10 и количествените зависимости между тях чрез моделиране и конструиране на обемни цифри от разнообразни материали, може да се очаква да се изградят трайни математическите представи у 6-7 годишните деца и стимулиране интелектуално-познавателнатата им активност.
Подборът на методите, тяхното подреждане в система и използването им в изследването зависят от проблемите, които се разглеждат. Експерименталното изследване се осъществи с помощта на следните методи: теоретично проучване на проблема, анкетно проучване, наблюдение, беседа, дидактически тест за проследяване на постиженията на децата по математика, математико-статистически методи.2
Занимателните конструктивни дейности, моделиране, дидактични задачи и игри по математика в единство с други методи в прекия учебен процес, осигуряват възможности за успешно овладяване на елементарни математически представи, изграждане на ново отношение към математическото съдържание, провокира у децата интерес и повишава тяхното внимание, активизира мисленето и усъвършенства паметовите процеси. Усвояването на основни математически понятия от децата става леко и неусетно чрез иновативните и атрактивни практически занимания. Предложените в работна програма на експерименталното изследване дидактични игри и практически занимания стимулират развитието на нагледно-образната и логическата форма на мисловния процес като познавателна функция на детето. Те дават възможност децата достъпно и лесно да усвоят количествената и поредната функция на числото, да изградят умения за количествено и поредно броене до десет, да изградят умения за определяне реда на обект в редица, да подреждат цифрите на числата до десет, да определят броя на обекти и да ги свързват със съответната цифра на числото, да сравняват броя на обекти от две множества, да възприемат оперативната функция на числото – събиране и изваждане.
В констатиращия етап на експеримента се проведе анонимна анкета с родителите на 24 деца от четвърта група, ДГ „Слънце”, град Левски. Целта и е да проучи мнението и отношението на родителската общност за подготовката на децата за училище по образователно направление математика в ежедневието и в обучението в детската градина. Важно беше да се установи дали родителите смятат, че подготовката по математика в детската градина е напълно достатъчна за постъпване на детето ви в първи клас, дали занимават допълнително детето си вкъщи с игри и задачи по математика, какви са заниманията – словесни задачи за определяне на количества, занимателни книжки по математика, броене, писане на цифрите на числата, смятане. Отдели се внимание на проучване на въпроса по колко време на ден детето прекарва в подобни занимания Даде се възможност на родителите да споделят какви са предпочитаните от детето занимания и игри в ежедневието и да изразят личното си мнение за обучението по математика в детската градина.
С децата се приложи методът наблюдение, чрез който непосредствено се установиха и регистрираха нагласи, знания и умения, процеси, прояви и състояния на децата по време на математическите ситуации от началото на учебната 2023-2024 година. Чрез беседата като метод се установи до каква степен децата проявяват интерес и любознателност към предлаганото му за усвояване учебно съдържание по математика, ядро количествени отношения.
Основен момент в констатиращия етап на експерименталното изследване беше провеждането на дидактически тест по математика с цел установяване нивото, до което са достигнали децата по образователно направление математика, ядро количествени представи четвърта възрастова група в детската градина. Тестът съдържа 5 основни задачи с графични изображения по критерии за измерване на количествените представи – броене, сравняване, групиране, назоваване цифрите на числата от едно до десет, броене в прав и обратен ред, откриване на пропусната цифра в числовата редица. С дидактичния тест се отчитат постиженията на децата по образователно направление Математика, ядро Количествени отношения. Дава се възможност да бъдат изследвани вниманието и интереса на децата към математическото съдържание, основните математически понятия и математическите дейности.
През формиращия етап на експеримента се апробира система от форми на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина – моделиране и конструиране на обемни цифри от разнообразни материали, дидактични игри и практически занимания с цифрите на числата от едно до десет. На децата от групата са подсигурени разнообразни материали за практическа работа, усвоили са техники за обработването и съединяването им. В рамките на шест месеца през учебната година в допълнителни дейности се реализират заложените в работната програма практически занимания и дидактични игри за затвърдяване на знанията и усъвършенстване на уменията на децата по математика.
Форми и дейности на педагогическо взаимодействие в експерименталното изследване:
– Ателие „Палави цифри“ – организиране на образователната среда. Създаване на кът в занималнята, оборудван с разнообразни материали и инструменти за изработване на обемни цифри.
– „Цифри пластилинчета“ – практическа дейност. Моделиране на обемни цифри от пластичен материал чрез овалване, разточване и прищипване. Подреждане редицата на числата до 10.
– „Колко са кубчетата?“ – дидактична игра. Съотнасяне на количество към цифра, броене и групиране по признак цвят и големина.
– „Цифри-царевички“ – практическа дейност. Моделиране с пластичен материал върху капачка чрез овалване и притискане, вгнездяване на царевични зрънца.
– „Цифри от конструктор“ – конструктивна дейност. Конструиране на цифрите на числата от 1 до 10 с дребен пластмасов и едър дървен конструктор.
– „Преброй и постави“ – дидактична игра. Групиране на предмети по общ признак и съотнасяне към цифра.
– „Плюшени цифри гъсенички“ – практическа дейност. Изработване на обемни цифри от плюшени телчета чрез огъване, усукване и завъртане.
– „Дама от 1 до 10“ – подвижна игра. Скачане на килимче дама и броене в прав и обратен ред, налагане на цифрите от плюшени телчета към цифрите на дамата.
– „Да засеем цифри“ – практическа дейност. Засяване на житни семена под формата на цифрите на числата едно и четири. Грижа за растенията, наблюдение на растежа и развитието им.
– „Палави цифри“ – практическа дейност с родители. Изработване на цифри от фибран с помощ от родителите /изрязване и оцветяване/.
– „От 1 до 10“ – дидактична игра. Подреждане на числовата редица от 1 до 10.
– Дидактични игри с „Палави цифри“ – Съотнасяне на количество към цифра, определяне броя на обектите в дадено множество, сравняване броя на обектите в две множества.
– Цифри от природата“ – практическа дейност. Конструиране на цифри с природни материали – камъчета, клончета, миди, шишарки и др.
– „Гъвкави въженца“ – практическа дейност. Пресукване на въженце около пинчета, забодени във формата на цифрите на числата от 1 до 10.
– „Цифри от капачки в пясъка“ – практическа дейност. Подреждане в пясъка на двора на пластмасови капачки във формата на цифрите по предварителна очертана линия.
– „Цифри курабийки“ – практическа дейност и дидактична игра. Изрязване на форми цифри от тесто и изпичане на курабии. Групиране по брой според цифрата.
– „Балонени цифри“ – практическа дейност. Надуване и извиване на дълги балони до необходимата форма за образуване на цифрите на числата.
– „Цифрова забава“ –организиране на изложение на модели на цифрите, които децата са изработили в ателието през учебната година.
Методиката за осъществяване на работната програма бе съобразена с педагогическите принципи за спираловидност, последователност, научност, достъпност, индивидуален подход. В практическите дейности за овладяване на елементарни математически представи съобразно конкретните цел и задачи на експерименталното изследване бяха използвани познати на децата природни, отпадъчни и материали от бита. Техниките за съединяване и обработването им бяха познати, атрактивни и предизвикателни.
В последния контролен етап от изследването се проведе отново дидактическия тест по математика за проверка на нивото на овладяване на математическите представи у децата по образователно ядро количествени представи. Установи се продуктивността на приложените методически инструменти, анализира се и се направи обобщаване на получените резултати след обучаващия етап на експеримента. Проведеният тест по математика след формиращия етап на експерименталното изследване позволи да се установи нивото, до което са достигнали децата по математика в края на учебната година след прилагане на моделирането и конструирането на обемни цифри, като форми на взаимодействие в обучаващия етап на експеримента. Отчитането на резултатите след проведения дидактически тест с децата отново се осъществи на база на следните критерии по ядро количествени отношения:
От направения обстоен математико-статистически анализ на резултатите от проведения в контролния етап на експерименталното изследване дидактически тест, ясно се отчитат високи постижения по образователно ядро Количествени отношения, образователно направление Математика. 83% от децата са постигнали висок резултат, което показва отлична подготовка в края на учебната година.
Експерименталното изследване проследи и установи знанията и уменията по математика, ядро количествени отношения на децата от четвърта възрастова група на констатиращия и на контролния етап от експеримента чрез дидактичен текст за проследяване постиженията им. Чрез разработването и апробирането в обучаващия етап от експеримента на дидактична технология за стимулиране на математическите представи при деца от четвърта възрастова група децата чрез моделиране и конструиране на обемни цифри от разнообразни материали, се формираха трайни знания за числовата редица. Направи се обстоен анализ и се установи, че обследването на обема, формата и елементите на цифрите на числата, моделирането и конструирането предоставят възможност да се провокира мисленето на децата и да се формира трайна представа за числовата редица и графичните белези за записване на цифрите на числата. Установи се висока степен на усвоеност на знанията и уменията, повиши се вниманието и интереса на децата към математическото съдържание, основни математически понятия и математически дейности при осъществяване на практически занимания, моделиране и конструиране с разнообразни материали.
Литература:
ел.адрес: katusha_22@abv.bg