МОДЕЛ НА ОБУЧЕНИЕ ПО ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В 6. КЛАС ЧРЕЗ ОБЛАЧНИ ТЕХНОЛОГИИ
Катя Георгиева Кръстева-Танева
Старши учител в СУ „Никола Й. Вапцаров” – гр. Приморско
Резюме: Облачните технологии в обучението по информационни технологии за 6. клас предоставят нови възможности за подобряване на качеството и ефективността на учебния процес. Те улесняват достъпа до учебни материали и ресурси по всяко време и място, което е от голяма полза за учениците и учителите. Основните предимства включват виртуални екскурзии, виртуална реалност, геймификация, споделени ресурси и мобилно обучение. Тези иновации стимулират интереса и мотивацията на учениците, като правят обучението по-интерактивно и ангажиращо. Внедряването на облачни технологии съдейства за развитието на критично мислене и технически умения у учениците, като осигурява гъвкава и персонализирана учебна среда. Тези технологии са изключително важни за оптимизиране на образователния процес и постигане на високи резултати.
Ключови думи: информационни технологии, модел, облачни технологии, обучение,
В днешния свят на бързо развиващи се технологии образованието е изправено пред предизвикателството да подготви младото поколение за бъдещето. Поради това е необходимо учителите непрекъснато да се стремят да обогатяват своята работна дейност, за да могат да провокират любознателността и интереса на учениците. Облачните технологии предоставят гъвкавост, разнообразие и иновативност, които са трудно достижими при традиционното обучение по информационни технологии. С помощта на облачните услуги учениците и учителите могат да имат достъп до учебни материали и ресурси по всяко време и от всяко място, като единственото условие е да имат интернет връзка.
Средите за електронно обучение съдържат набор от инструменти за обучение в интернет и компютър. Всяка една среда за електронно обучение се базира на следните основни принципи:
Съвременното образование е в процес на трансформация благодарение на интеграцията на облачни технологии, които предоставят новаторски подходи за учебен процес. Иновации като виртуални екскурзии, използване на виртуална реалност, геймификацията и изкуствен интелект не само обогатяват образователния опит, но и променят начините, по които учениците усвояват знанията си. Тези технологии предоставят нови възможности за интерактивно обучение, а заедно с това и улесняват достъпа до образователни материали и ресурси от всяко място и по всяко време.
Примери за иновации чрез облачни технологии в обучението на 6. клас:
Тези иновации демонстрират как облачните технологии могат да са ефективно интегрирани в учебния процес, за да се повиши качеството на обучението и да се стимулира интересът на учениците към информационните технологии.
В работата ми като преподавател по информационни технологии през учебната 2023/2024 година създадох и апробирах модел на обучение по информационни технологии в 6. клас чрез облачни технологии. За целта работих с ученици от СУ „Никола Й. Вапцаров”, гр. Приморско. За експериментална група се прие – 6„А” клас, който се състои от 19 ученици. Включих използването на различни иновативни технологии, за да обогатя учебния процес по информационни технологии. В часовете използвах виртуални екскурзии, обучение чрез виртуална реалност (VR), геймификация, споделени ресурси, изкуствен интелект (AI), мобилно обучение (mLearning), софтуер за управление на роботи, както и собствени и чужди ресурси като Eon XR и Python.
Включването на иновации чрез облачни технологии в обучението на 6. клас предлага многообразие от методи за ангажиране и мотивиране на учениците. Следващата таблица представя конкретни примери за използване на тези технологии, както и съответните учебни дейности и продукти, които те генерират:
Таблица № 1
Програма за експериментално обучение по информационни технологии в 6. клас чрез облачни технологии
Учебно съдържание |
Урок |
Водеща облачна технологии |
Основни дейности |
Продукти |
Виртуални екскурзии |
Google Expeditions, Eon XR |
Виртуални посещения на музеи, исторически обекти и IT компании. |
Виртуални обиколки и презентации |
Виртуални екскурзии |
Обучение чрез виртуална реалност (VR) |
Google Expeditions, Eon XR |
Изследване на триизмерни среди, симулации на физични явления и IT лаборатории. |
Интерактивни симулации и 3D преживявания. |
Обучение чрез виртуална реалност (VR) |
Геймифика-ция |
Kahoot!, Quizizz |
Образователни игри за затвърждаване на знанията, състезания по програмиране. |
Игрови резултати и състезателни таблици. |
Геймифика-ция |
Споделени ресурси |
Google Drive, OneDrive |
Съхранение и споделяне на учебни материали, съвместна работа върху документи. |
Споделени документи и ресурси |
Споделени ресурси |
Изкуствен интелект (AI) |
Century Tech, Teachable Machine |
Персонализирани учебни пътеки, модели за разпознаване на изображения. |
Индивидуали-зирани задачи и AI проекти. |
Изкуствен интелект (AI) |
Мобилно обучение (mLearning) |
Duolingo, Khan Academy |
Учебни материали и упражнения достъпни чрез мобилни устройства. |
Завършени мобилни уроци и тестове. |
Мобилно обучение (mLearning) |
Софтуер за управление на роботи |
VEXcode, LEGO Mindstorms |
Програмиране и контрол на роботизирани устройства, решаване на инженерни предизвикателства. |
Програмирани роботи и инженерни решения. |
Софтуер за управление на роботи |
Собствени ресурси и чужди такива |
Eon XR |
Създаване на интерактивни уроци и симулации. |
Интерактивни уроци и симулации. |
Собствени ресурси и чужди такива |
Програмира-не с Python |
Python |
Уроци по програмиране, създаване на код, разработка на AI проекти. |
Python програми и AI модели. |
Програми-ране с Python |
Въведох виртуални екскурзии и обучение чрез виртуална реалност, като използвах Google Expeditions и Eon XR. Учениците имаха възможност да изследват различни технологични лаборатории и IT компании виртуално. Тези технологии бяха включени в началото на обучителния етап, в средата на месец ноември 2023 година, за да провокират интереса на учениците към предмета. Шестокласниците бяха възхитени от възможността да видят реални приложения на информационните технологии и това повиши тяхната мотивация и интерес.
В часовете по програмиране и разработка на алгоритми използвах геймификация чрез различни образователни игри и платформи като Kahoot! и CodeCombat. Учениците решаваха предизвикателства и задачи, свързани с програмиране, като събираха точки и постижения. Това ги мотивира да участват активно и да се състезават помежду си, като същевременно усвояваха нови знания и умения.
За да улесня достъпа до учебни материали, използвах Google Drive и Google Classroom за споделяне на ресурси. Шестокласниците имаха достъп до всички необходими материали по всяко време, което улесни тяхната подготовка и работа по проекти. Освен това създадох собствени ресурси като видео уроци и интерактивни упражнения, които допълваха обучението.
Въвеждането на основите на изкуствения интелект беше направено чрез използване на платформи като Teachable Machine на Google, където учениците създаваха свои модели за разпознаване на изображения. В часовете по програмиране, Python беше основният език, който използвахме. Учениците разработваха прости AI проекти, като програми за разпознаване на лица и анализ на текст.
По време на съвместната ни работа шестокласниците използваха своите мобилни устройства за достъп до учебни материали и приложения като Quizlet и Duolingo за изучаване на основите на програмирането и информационните технологии. Това позволи по-гъвкаво обучение, като учениците можеха да учат в движение и извън класната стая.
Освен това в часовете по роботика използвахме софтуер за управление на роботи като VEXcode и LEGO Mindstorms. Учениците програмираха роботи, които изпълняваха различни задачи и предизвикателства. Това практически обучение им помогна да разберат принципите на роботиката и програмирането.
Учениците се справиха добре с използването на всички тези технологии, като някои от тях срещнаха трудности в началото с по-сложните концепции на AI и Python. Най-много им харесаха виртуалните екскурзии и работата с роботи, тъй като тези дейности бяха най-интерактивни и практически ориентирани. Геймификацията също допринесе значително за повишаване на тяхната мотивация и ангажираност.
Този обучителен експеримент показа, че интегрирането на разнообразни технологии в учебния процес по информационни технологии може значително да повиши интереса и резултатите на шестокласниците.
След проведения експеримент планирам да продължа да използвам виртуални екскурзии, обучение чрез виртуална реалност (VR), геймификация, споделени ресурси, изкуствен интелект (AI), мобилно обучение (mLearning), софтуер за управление на роботи, както и собствени и чужди ресурси като Eon XR и Python, защото тези технологии правят учебния процес по-интересен и ангажиращ за учениците. Освен това предоставят възможност за интерактивно и персонализирано обучение, което значително подобрява разбирането и усвояването на учебния материал. Същевременно тези методи развиват критичното мислене, креативността и техническите умения на учениците, които са ключови за тяхното бъдеще. Технологиите като AI и облачните услуги позволяват ефективно управление и анализ на данни, което съдейства за индивидуалното развитие на всеки ученик. Вярвам, че постоянното търсене на нови методи и решения в облачните технологии е от съществено значение за оптимизиране на образователния процес и постигане на високи резултати.
Използвана литература:
Драгоев, Н., Радев, Р. (2009) Интернет базирано обучение – същност, специфики и тенденции за бъдещо развитие// Knowledge Society Institute, Volume II, Number 1.