Приложение на образователен софтуер при формиране на граматичните конструкции по английски език в трети клас
Име: Магдалена Владимирова Гочева – старши учител по АЕ в НЕ в ОУ „Иван Вазов“, гр. Харманли
Резюме
Учениците на 21-ви век са цифрово ориентирани и изискват умения, които да отговарят на нуждите на новата епоха. Но усвояването им не е единственото решение тъй като в действителност е нужна нова педагогика със специфични функции, които ще покрият всеки аспект на обучението. Все повече изследователи насочват усилията си към търсене на успешен модел на обучение чрез информационните технологии, позволяващ по-висока степен на индивидуализация и социализация на обучаваните, на по-високи учебни постижения. Това прави актуален въпроса за системното изучаване на теоретичните и емпиричните търсения в тази сфера и по отношение на приложението им в ранното обучение по английски език в начален етап.
В настоящата статия се разглеждат ползите от приложението на образователния софтуер „Classbuddy“ и се доказва как може да бъде ефективно използван за овладяване на граматичните конструкции по английски език в трети клас.
Ключови думи : английски език, образователен софтуер, „Classbuddy“, граматика, граматични конструкции, трети клас
УВОД
Новите реалности в Европа и света изискват от учениците да притежават знания и умения, чрез които да могат да се развиват самостоятелно, да ги прилагат в мултикултурна среда, както и да работят ефективно в екип, съобразно с установените международни стандарти. Реализацията на младите хора през новия век е свързана с владеенето на чужди езици. Не случайно въвеждането на обучение по чужди езици в ранна възраст е приоритет в световен мащаб. В динамиката на нашето ежедневие, когато сме заобиколени от технологии и информация, от особено значение за учителя е да съумее да поднесе нужната информация с максимално задържане вниманието на учениците, което да доведе до усвояване и успешно прилагане на преподавания материал. Отдавна отмина времето, когато учителят застава пред черната дъска и изнася лекция на своите ученици. Съвременният учител е поставен пред задачата не само да представи пред учениците учебния материал, но и да подбере методи за преподаването му, чрез които те да успеят максимално да усвоят преподаваното и след това да прилагат изученото. Необходимо е полагането на ежедневни усилия за справянето с тази нелека задача. За целта ще представя иновативно практика „Приложение на образователен софтуер при формиране на граматичните конструкции по английски език в трети клас“. Смятам, че поднесени по този начин, новите знания ще провокират у учениците засилен интерес, което ще повиши и тяхната познавателна активност.
ПРЕДМЕТ
Предмет на изследването е преподаването на английския език на семантико- функционална основа чрез използването на образователния софтуер „ Classbuddy“.
ОБЕКТ
Обект на изследването е учебно-познавателната дейност и активност на учениците от начален етап в процеса на обучение по английски език.
ЦЕЛ
В съответствие с темата, предмета и обекта формулирам и целта на изследването: Да се установи как преподаваната индуктивно граматика чрез използването на образователния софтуер „Classbuddy“ създава умения и стабилни знания за основните граматични структури в английския език.
ЗАДАЧИ
За изпълнение на поставената цел е необходимо да се реализират последователно следните задачи:
1. Анализ на литературата по проблема за разкриване съдържанието на основните понятия и дидактическите и психологическите особености на учебно-познавателния процес по английски език в начален етап
2. Анализ на учебната документация и учебното съдържание в съответствие с ДОИ за установяване възможностите на учебната програма за включване на образователния софтуер „ Classbuddy“ при изучаване на английската граматика в трети клас.
3. Разработване набор от задачи с практическа насоченост и подходяща методика за включването им в процеса на обучение по английски език при изучаване на основните структури в чуждия език.
4. Да се извърши педагогически експеримент за установяване резултатността на разработената методика и набора от задачи с практическа насоченост.
5. Да се представят и анализират установените резултати.
6. Да се направят съответните изводи и заключения.
ХИПОТЕЗА
В съответствие с поставените цел и задачи формулирам хипотезата на педагогическото изследване: Ако в процеса на изучаване на граматиката в английския език се използва образователния софтуер „Classbuddy“, то очаквам от учениците по- висока степен на усвояване знанията и уменията им.
МЕТОДИ
В хода на своето изследване използвах следните методи:
1. Наблюдение – за установяване на психофизиологичното състояние на учениците, тяхната наблюдателност и внимание, настъпване на умора, изпълнението за поставените задачи, активността им.
2. Тест – за установяване на постигнатите резултати.
3. Математико-статистически анализ – за установяване резултатността на разработената методика и средства.
ИНСТРУМЕНТАРИУМ
За изпълнение на поставените цели и задачи и доказване на хипотезата разработих следния инструментариум:
1. Тест – за входно и крайно отчитане на постиженията на учениците
2. Работни листи – за работа на учениците.
3. Разработки на задачи с практическа насоченост с посочения образователен софтуер.
Направеното изследване е проведено с 20 ученици от трети клас в периода октомври- май на учебната 2023/2024 година, като ежемесечно учениците прилагаха новите знания работейки върху задачи с практическа насоченост чрез „Classbuddy“. Беше направен и математико-статистически анализ на резултатите, който отхвърли нулевата хипотеза и доказа, че повишението на резултатите на учениците от изследваната група се дължи на приложената иновация, а именно използването на образователен софтуер „Classbuddy“.
Проведената диагностика и анализираните резултати ми дават основание да твърдя, че за да бъде обучението успешно, работата в учебните часове трябва да бъде ангажираща, мотивираща и интересна, и не на последно място съобразена с бързото развитие на дигиталните технологии и съвремието на обществото. Процесът на обучение трябва да дава възможност на учениците сами да откриват силните си страни и смея да твърдя, че именно това постигнах с използването на „Classbuddy“.
Освен изложеното до тук, образователният софтуер „Classbuddy“ разнообрази и обогати обучението по английски език в следните насоки:
В заключение, използването на образователен софтуер като „Classbuddy“ може да бъде изключително полезно за овладяването на граматичните конструкции по английски език в трети клас. Софтуерът предлага интерактивни уроци, персонализирани учебни планове, визуални помощни средства и възможност за оценяване и обратна връзка, което помага на учениците да развият своите езикови умения, а учителят от своя страна да определи напредъка или пропуските на всеки ученик. Не на последно място мотивира учениците, променя отношението им към изучаването на английския език в положителна посока, което е важен елемент за постигане на езикова компетентност.
Литература:
Brown, K., & Williams, L. (2020). „Interactive Learning: Using Educational Software to Improve English Grammar Skills in Primary Education“. International Journal of Educational Technology, 15(2), 78-92.
Garcia, M., & Martinez, S. (2019). „Engaging Elementary Students in English Grammar: A Case Study on the Impact of Educational Software“. Journal of Language Learning, 25(4), 112-125.
Jones, R., & Lee, C. (2017). „Enhancing Grammar Instruction with Educational Software: A Meta-Analysis of Research Studies“. Journal of Educational Research, 39(1), 56-68.
Smith, J., & Johnson, A. (2018). „The Effectiveness of Educational Software in Teaching English Grammar to Elementary School Students“.
Електронен адрес: megy_gocheva@abv.bg