ДИДАКТИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ ПО Гражданското образование в ДЕТСКАТА ГРАДИНА /практическа насоченост/
Мариaна Георгиева Василева– обучение за придобиване на I ПКС, 8460
Входящ номер 053161 в ДИУУ;
Директор на детска градина „Детелина“, село Паталеница, община Пазарджик
Резюме: Гражданското образование е специфичен вид образование. Неговото призвание е да развива индивида и да дава обосновани отговори на въпросите за мястото и ролята на човека в обществото, за неговите права, свободи и отговорности като гражданин на определена държава и общество, като член на определена политическа и социална общност.
Днес повече от всякога образователната ни система е изправена пред новите изисквания и предизвикателства на демократичното общество и необходимостта от изграждане на гражданска култура у децата.
Конвенцията на ООН за правата на детето предоставя една одобрена от международната общност система от минимум необходими за доброто съществуване на детето стандарти, на които всяко дете има право.
Динамичните промени, настъпили в последното десетилетие, европеизацията на обществото, „отварянето“ към света са причина все по-често да се говори за социализация. Считам, че новите условия предполагат различни от досегашните подходи към социализация на детето, тъй като то е свидетел и потърпевш от кризата у нас.
Темата „Гражданското образование в детската градина“, ме вълнува, защото съм уверена, че учители, директори и семейството – като уникална възпитателна среда, детската градина – като специфичен възпитателен феномен, и обществото – като природно и социално обкръжение, не трябва да се противопоставят, а чрез равнопоставеност, взаимодействие и сътрудничество да спомагат за личностно социално развитие на детето. Съвременното българско образование е призвано да подготви младото поколение за свят, в който човечеството като цяло и отделният индивид ще живеят по законите на взаимното хармонично вписване в цялото, изградено върху вътрешната взаимозависимост.
Като директор на ДГ „Детелина“ с Паталеница, създадох Програма по гражданско образование, за учебната 2023/2024 година, с която на констатиращ и контролен етап, искам да докажа своята хипотеза, а именно Авторската програма по гражданско образование на ДГ „Детелина“ с. Паталеница, подпомага и развива обществените и граждански компетентности на детето в детската градина, защото създаването на благоприятна и подкрепяща среда както в детската градина, така и у дома, е ключът към успешното прилагане на гражданското образование и изграждането на бъдещи отговорни и активни граждани.
Ключови думи: детска градина, гражданско образование, права на детето, умения, знания, умения, възпитание, предучилищно образование, авторска програма, учебно-възпитателния процес, анкетен метод, иновация, изследване.
ЦЕЛ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО: Иновационните процеси в обществото ме мотивираха като директор на ДГ „Детелина” с. Паталеница с изнесени групи в с. Дебръщица и в с. Црънча, общ. Пазарджик целта на изследването да е: Да се конструира дидактическа технология за развиване на обществените и граждански компетентности на детето в детската градина, чрез изследване на степента на информираност и мнение на родителите, относно авторската програма по гражданско образование на детската градина.
Формулираната изследователска цел се конкретизира в следните основни изследователски задачи:
1. Да се направи анализ на теоретичните източници, свързани с гражданското образование, неговата специфика в детската градина.
2. Да се направи анализ на образователните направления съобразно ДОС.
3. Да се разработи и апробира Програма за работа по гражданско образование в детската градина.
4. Да се осъществи анкетно проучване към родителите, свързано с Програмата на ДГ „Детелина“ с. Паталеница и изнесените групи в с. Дебръщица и в с. Црънча, по гражданското образование.
Обект на изследването е – Нивото на информираност на родителите относно програмата по гражданско образование и нейните цели.
Предмет — Да се разработи апробира ефектът от програмата по гражданско образование върху социалното и емоционалното развитие на децата в детската градина, оценен чрез мненията и наблюденията на родителите.
Обхват – двадесет и пет семейства на деца от 3 гр. и 4 гр. група „Пчеличка“ с. Паталеница, или общо 50 родителя.
Изследването се проведе от месец октомври 2023 г. до месец май 2024 г. включително. Организация на провеждане – анкетите с родителите се провеждаха индивидуално с всеки родител .
Поради естеството на работа в детската градина, съобразено с педагогическите цели и възрастовите особености на децата, учебното съдържание по гражданско образование би следвало да включва знания, умения, ценности, отношения, които въвеждат и ориентират децата в социалната среда, в която живеят: показват им и обясняват правилата на съвместен живот с другите, както и предоставят възможности за тяхното практикуване.
Програмата, която изготвих за предоставяне на равни възможности за гражданско образование на децата е базирана на тематичните ядра, които цитирах в първа глава и е моята дидактическа технология на писмената ми разработка. Тя се намира в информационния кът на детската градина.
КРИТЕРИИ И ПОКАЗАТЕЛИ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО: Проведените анкетни проучвания с родителите през периода, обхващат наблюдението върху промяната в поведението и уменията на децата по гражданско образование. Акцентирах върху наблюдения на родителите за промени в социалните умения и емоционалната интелигентност на децата през цялото време на участието им в програмата. Критериите и показателите на изследването, са съобразени с ДОС в ПУВ, Наредба 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование и Авторската програма по гражданско образование на ДГ „Детелина“ с. Паталеница.
ХИПОТЕЗА НА ИЗСЛЕДВАНЕТО:
Нулева хипотеза- Авторската програма по гражданско образование на ДГ „Детелина“ с. Паталеница, не подпомага и не развива обществените и граждански компетентности на детето в детската градина.
Алтернативна хипотеза – Авторската програма по гражданско образование на ДГ „Детелина“ с. Паталеница, подпомага и развива обществените и граждански компетентности на детето в детската градина .
ЕТАПИ НА ИЗСЛЕДВАНЕТО :
Първи етап: Констатиращ – установяване на нивото на информираност на родителите, чрез анкетно проучване, относно програмата по гражданско образование и нейните цели.
Втори етап: Формиращ – да се апробира дидактична технология, чрез авторската Програма за работа по гражданско образование в детската градина.
Трети етап: Контролен – установяване продуктивността на приложената дидактична технология, анализ и обобщаване на получените резултати след анкетното проучване на експеримента.
Анкетата към родителите е основен инструмент за събиране на данни относно въздействието на програмата по гражданско образование върху децата в детската градина. Този анализ ще обобщи резултатите от анкетата, ще идентифицира ключовите тенденции и ще предостави препоръки за подобряване на програмата.
Анкетата е съставена от няколко секции, обхващащи различни аспекти на програмата и нейните ефекти върху децата:
ИЗВОДИ:
Използването на дидактическа технология в гражданското образование в детската градина може значително да допринесе за формирането на бъдещи отговорни и активни граждани, които разбират и ценят принципите на гражданското общество.
На базата на проведеното изследване чрез анкета към родителите, се формулират следните изводи:
Повишена Информираност и Ангажираност на Родителите:
Повечето родители са запознати с програмата по гражданско образование и я смятат за важна за развитието на децата си.
Родителите показват висока степен на ангажираност и желание да участват в инициативи, свързани с гражданското образование.
Положителни Промени в Социалните Умения на Децата:
Родителите отчитат значителни подобрения в уменията за комуникация и сътрудничество на децата.
Наблюдава се повишена способност за работа в екип и разрешаване на конфликти.
Развитие на Емоционална Интелигентност:
Според родителите децата показват по-добро управление на емоциите си и по-голяма съпричастност към другите.
Програмата по гражданско образование е допринесла за по-добро разпознаване и изразяване на емоциите.
Разбиране и Прилагане на Граждански Концепции:
Децата демонстрират по-добро разбиране на основни понятия като права и отговорности, правила и норми.
Родителите отчитат, че децата започват да прилагат тези концепции в ежедневието си.
Ефективна Комуникация между Детската Градина и Родителите:
Родителите са доволни от комуникацията и сътрудничеството с детската градина по отношение на гражданското образование.
Те оценяват високо усилията на детската градина за включване на семействата в образователния процес.
Положително Влияние върху Поведението в Дома:
Родителите отчитат, че положителните промени, наблюдавани в детската градина, се пренасят и в домашната среда.
Децата проявяват по-добри маниери, следват правила и показват по-голяма отговорност вкъщи.
Усилване на Семейните Връзки:
Участието на родителите в гражданското образование засилва връзката между детската градина и семейството.
Семейните проекти и инициативи, свързани с програмата, водят до по-голяма ангажираност и подкрепа от страна на родителите.
ЛИТЕРАТУРА
Борисова, С., Гражданското образование в началното училище и новата учебна документация. (2017 г.)
ЗАКОН за предучилищното и училищното образование Обн. ДВ. бр.79 от 13 Октомври 2015 г., изм. и доп. ДВ. бр.27 от 29 Март 2024г.
Конвенция за правата на детето Приета от ОС на ООН на 20.11.1989 г.
Наредба 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образованиe
Павлов, Д. Образователни информационни технологии.2001 г.