Интеграция на авторски образователен сайт за обучение по информатика и информационни технологии в XII клас
Мария Йорданова Денишева-Илиева – старши учител по информатика и ИТ, ПГ „Пейо Крачолов Яворов“, гр. Петрич
Резюме. Тази статия разглежда структурата и предимствата на използването на авторски образователен сайт и как той допринася за постигането на по-високи резултати в обучението по информатика и информационни технологии в XII клас. Представени са етапите на експерименталното обучение на ученици от XII клас от ПГ „Пейо К. Яворов “, гр. Петрич.
Увод
В съвременната образователна система, интеграцията на иновативни технологии е ключов фактор за подобряване на качеството на обучението. Един от ефективните подходи е използването на авторски образователен сайт, който предоставя на учениците интерактивни и персонализирани учебни ресурси. Тази статия разглежда структурата и предимствата на използването на авторски образователен сайт и как той допринася за постигането на по-високи резултати в обучението по информатика и информационни технологии в XII клас [1].
Структура на образователния сайт
Линк към сайта: https://denisheva-ilieva-informatics-it12.alle.bg/
Структурата на сайта е организирана в няколко основни страници, които могат да се видят в навигацията на сайта:
• Страница „Начало“: Началната страница на сайта, където се представя целта и съдържанието на сайта, както и приветствено съобщение.
• Страница „Информатика“: Теоретични уроци и обяснения по информатика, подредени по теми. Разработени уроци: Подробни уроци по информатика и информационни технологии. Всеки урок съдържа:
◦ Теоретична част: Въведение и обяснение на основните понятия и концепции.
◦ Практическа част: Задачи с указания за тяхното решаване
◦ Примери: Конкретни примери за прилагане на теорията в практиката.
◦ Въпроси за самоконтрол: Въпроси и задачи за проверка на усвоените знания.
• Страница „Информационни технологии“: Теоретични уроци и обяснения по информационни технологии.
• Страница „Проекти на ученици“: Страница, където са представени проектите на учениците.
• Страница „Приложения“: Страница с различни приложения, които учениците могат да използват за своите учебни дейности.
• Страница „Ресурси“: Страница с допълнителни материали и връзки към полезни ресурси
Предимства на авторския образователен сайт
• Интерактивност и ангажираност: Сайтът предоставя възможност за интерактивно учене чрез мултимедийни ресурси като видео уроци, анимации и интерактивни упражнения. Това увеличава ангажираността на учениците и прави учебния процес по-интересен и ефективен.
• Индивидуален подход към обучението: Сайтът позволява на учениците да учат със собствено темпо, като предоставя възможност за самостоятелно изучаване на материала и повторение на трудните за тях теми. Това е особено полезно за ученици с различни нива на подготовка и стилове на учене. Индивидуалният подход в съвременното училище се изгражда върху основата на хуманизма и демократизма, на безграничната вяра в силите и възможностите на човека.
[1].
• Непрекъснат достъп до учебни ресурси: Сайтът осигурява непрекъснат достъп до учебните материали, независимо от времето и мястото, което улеснява подготовката на учениците и позволява гъвкавост в учебния процес. След като изберем най-добрите ресурси за учениците и дори още преди това, трябва да имаме план за организиране на споделеното съдържание и проследяване на разпространението му
[2].
• Лесна актуализация на учебния материал: Учителите могат бързо и лесно да актуализират учебния материал на сайта, за да включат нови теми или да коригират съществуващите. Това гарантира, че учебният материал е винаги актуален и съобразен с последните тенденции в областта на информатиката и информационните технологии.
• Възможности за колаборация и споделяне: Сайтът включва функции за съвместна работа, където учениците могат да работят по групови проекти, да споделят ресурси и да обсъждат идеи онлайн. Това стимулира развитието на умения за работа в екип и комуникация.
• Повишена мотивация и удовлетвореност: Използването на интерактивни и иновативни методи на обучение повишава мотивацията и удовлетвореността на учениците. Мотивацията на учениците стимулира и поддържа интереса и ефикасността при усвояване на нова информация и не на последно място – тя е един от основните градивни елементи на саморегулираното учене и постигането на добри успехи в училище
[3]. Анкетите показват, че учениците, използващи авторския образователен сайт, са по-удовлетворени от учебния процес и по-мотивирани да постигат високи резултати.
Етапи на дидактическия експеримент
Констатиращ етап
На този етап се провеждат входни тестове за оценка на началното ниво на знания и умения на учениците. Резултатите от тези тестове служат като база за сравнение с резултатите от следващите етапи:
• Входен тест по MS Access (контролна група, 12г клас): Средна оценка от 60% с висока вариативност.
• Входен тест по MS Access (експериментална група, 12а клас): Средна оценка от 62%, с малко по-ниска вариативност.
• Входен тест по уеб дизайн (експериментална група, 12а клас): Средна оценка от 58%, което показва необходимостта от допълнителна работа в тази област.
Формиращ етап
През този етап учениците от експерименталната група използват образователния сайт, докато контролната група учи по традиционните методи. Провеждат се междинни тестове и анкети за оценка на напредъка и удовлетвореността на учениците:
• Описание на сайта: Включва учебни материали по MS Access и уеб дизайн, съобразени с учебната програма. Има интерактивни упражнения и тестове за самопроверка. (изображение за учебни материали по MS Access) (изображение за учебни материали по уеб дизайн) [1]
• Анкетиране на учениците: Показва висока удовлетвореност и мотивация сред учениците от експерименталната група [1].
Контролен етап
На този етап се провеждат крайни тестове и анкети за сравнение на резултатите на експерименталната и контролната група:
• Краен тест по MS Access (контролна група): Средна оценка от 65%, с малко подобрение.
• Краен тест по MS Access (експериментална група): Средна оценка от 75%, значително подобрение [1].
• Краен тест по уеб дизайн (експериментална група): Средна оценка от 70%, също значително подобрение [1].
Анализ на резултатите
Анализът на събраните данни показва, че учениците, използващи авторския образователен сайт, постигат по-високи резултати в сравнение с тези, които учат по традиционните методи. Средните стойности на резултатите от тестовете са значително по-високи, а стандартните отклонения са по-малки, което показва по-добра усвояемост на учебния материал. Анкетите показват повишена удовлетвореност и мотивация на учениците от експерименталната група, което е ключов фактор за успешното учене. Процесът на учене на нови неща е свързан с когнитивно натоварване върху работната памет.[4]
Заключение
Авторският образователен сайт представлява мощен инструмент за подобряване на обучението по информатика и информационни технологии в XII клас. Интерактивността, индивидуалният подход, непрекъснатият достъп до учебни ресурси и възможностите за лесна актуализация и колаборация са само част от предимствата, които този иновативен подход предоставя. Дидактическият експеримент потвърждава, че използването на авторски образователен сайт води до значително по-високи учебни резултати и повишена мотивация на учениците. Тези резултати подчертават необходимостта от интегриране на дигитални технологии в учебния процес, за да се подобри качеството на образованието и да се подготвят учениците за бъдещите предизвикателства.
Използвана литература
1.Денишева-Илиева, М. Й. (2024). Технология на обучение по информатика и информационни технологии в XII клас чрез авторски образователен сайт. Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
.
-
Принцип за индивидуален подход https://pedagogy-bg.blogspot.com/2019/03/individualen-podhod.html ↑
-
Как да изберем ресурси за учениците си в 6 стъпки https://prepodavame.bg/kak-da-izberem-resursi-za-uchenitsite-si-v-6-stapki/ ↑
-
Какво всъщност представлява мотивацията? https://prepodavame.bg/kakvo-predstavlyava-motivatsiata-i-zashto-e-vazhna-za-ucheneto/ ↑
-
Какво е когнитивно натоварване и защо е важно да знаем за него. https://prepodavame.bg/kakvo-e-kognitivno-natovarvane-i-zashto-e-vazhno-da-znaem-za-nego/ ↑