„. Същност на игровите подходи в обучението по Математика за Втори клас ”
Марияна Красимирова Минчева
I OУ „Св. Климент Охридски „ – гр.Пазарджик
Резюме: Прилагането на игровите методи се основава на пълното или частичното съблюдаване на няколко основни изисквания: целесъобразност или подчиненост на целите на обучението; проблемност, занимателност, интелектуална и практическа предизвикателност на предстоящата за изпълнение задача; интеграция между знанието и действието; изпълнение на определени социални роли. Играта е особен начин на отражение и усвояване на действителността чрез собствената дейност във въображаем план. Играта е особен начин на отражение и усвояване на действителността чрез собствената дейност във въображаем план. За процеса на обучение най-голямо значение имат дидактическите и симулативните игри.
Практически пример – използване на игрови подход в час по Математика за Втори клас. Как да научим таблицата за умножение за 5 дни.
Да се опитвате да смятате, без да знаете таблиците за умножение, е като да се опитвате да свирите на пиано, без да знаете кой клавиш на коя нота отговаря. Учениците ви няма да могат да виждат принципите в числовите редици и диаграмите, да решават пропорции, да откриват еквивалентни дробни числа, десетични дроби и проценти, да решават задачи и т.н., ако не знаят таблицата за умножение.
ДЕН 1: Отброяване кратните на 2, 3, 4 и 5
Ако сте взели урока за дробите, то трябва да сте научили как да броите и да умножавате по 2, 3, 4 и 5. Ако не знаете как се отброяват кратните на тези числа, припомнете си този метод с ръце:
Ако пък знаете как става това отброяване, то би трябвало да можете да умножавате всяка комбинация от числа с цифрите от 1 до 5. Така например, за да намерите произведението на 3х2, бройте кратните на двойката до третия пръст.
ДЕН 2: Таблица за умножение по 9
Числата, които отброяваме, когато броим произведенията на 9, се наричат кратни на 9 (нулата също е кратно на 9 число). Първите десет кратни на 9 (след нулата) са: 9, 18, 27, 36, 45, 54, 63, 72, 81, 90. Интересен факт е, че когато съберете цифрите от всяко число, което е кратно на 9, полученият сбор винаги ще бъде 9 (напр. 1+8, 3+6, 7+2, 5+3+1 и т.н.)!
Ето още един любопитен факт: умножете кое да е число от 1 до 10 по 9 и погледнете цифрата в десетиците на произведението – то е винаги с единица по-малко от числото, по което сте умножили:
9 х 4 = 36
3 е с единица по-малко от 4 |
9 х 8 = 72
7 е с единица по-малко от 8 |
9 х 2 = 18
1 е с единица по-малко от 2 |
Произведението на 9 с всяко едно число можете да намерите лесно, като използвате тези две особености. Например, за да намерим произведението на 9х7, работим така:
Стъпка 1:
9 X 7 = __ __ |
9 X 7 = 6 __ |
Извадете 1 от числото, по което умножавате 9: 7 – 1 = 6 |
Сега вече знаете коя е цифрата на десетиците в произведението. |
ЗА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ:
Стъпка 2:
9 х 7 = __ __ |
9 х 7 = _6_ _3_ |
Сборът на тези две цифри трябва да даде 9 |
Следователно липсващата цифра е 9 – 6 = 3 (Пресметнете на пръсти, ако се налага) |
Упражнете наученото с всички произведения на 9: 9х2, 9х3, 9х4 и т.н.
ДЕН 3: Таблица за умножение по 8.
В таблицата за умножение по 8 има два принципа. Ако ги знаете, те ще ви помогнат да запомните как да броите кратните на 8.
Стъпка 1: Единиците на първите пет произведения на 8 можете да откриете, като броите от 8 назад през 2:
8 6 4 2 0
Стъпка 2: Десетиците на първите пет произведения на 8 можете да откриете, като броите от 0 и увеличавате с 1 (0, 1, 2, 3…):
08 16 24 32 40
(Разбира се, в произведението на 1х8 не трябва да пишете 0 отпред.) |
Стъпка 3: Единиците на следващите пет произведения на 8 можете да откриете, както в стъпка 1:
8 6 4 2 0
Стъпка 4: Десетиците в останалите случаи ще откриете, като започнете с отброяване от 4 и увеличавате с 1:
48 56 64 72 80 |
Упражнявайте се, като пишете произведенията на 8 (до 80), докато запомните всичките. Запомнянето ще е лесно, щом знаете трика за откриване на цифрите в произведенията. Така ще можете да умножавате по 8:
8 х 6 = 48
Бройте произведенията на 8 до шестия пръст на ръката: 8, 16, 24, 32, 40, 48
5. Практически пример – използване на игрови подход за научаване таблицата за умножение за Втори клас.[1]
Цели:
Образователни цели:
1. Усвояване на таблицата за умножение с 5.
2. Затвърдяване уменията за решаване на текстови задачи.
Възпитателни цели:
Възпитаване на положително отношение за изучаване на математика.
Развиващи цели:
Развиване на памет, внимание, бързина, въображение, съобразителност, мислене.
Задачи:
1. Да се решават подходящи задачи, с които се формират уменията за съставяне на таблицата за умножение с 5.
2. Да се затвърдяват уменията за умножение с числата до 5.
3. Да се затвърдят уменията за решаване на текстови задачи.
4. Да се използват интердисциплинарни връзки за обвързване на математическите знания с живота.
5. Да се създаде учебна среда, която да провокира интереса на учениците за учебна дейност.
6. Да се използват съвременни информационни технологии за актуализиране на знания, мотивиране за работа, уточняване на понятия.
7. Да се формират умения за работа в екип, толерантност и взаимопомощ.
8. Да се формира интерес и мотивация за изучаване на математика у учениците.
Ход на урока:
За хода на урока е разработена мултимедийна презентация, с която учениците се въвеждат в темата и се актуализират необходимите знания. Използва се и презентация с Microsoft Mischief. Последователно се реализират следните дейности:
• Предлагат се три редици числа. Учениците трябва да открият зависимостта между числата и да зачеркнат излишните. Редиците числа са записани в слайд от презентация, а зачеркването става с молива в режим на слайд шоу. Стига се до извода, че редиците от числа са произведенията от таблиците за умножение с 2, 3 и 4.
• Работа с учебник – стр. 82. Коментира се рисунката и се изисква от учениците да представят с помощта на действие умножение всяка от групите – крушите, пастите, цветята. Поставя се темата.
• Представя се таблицата за умножение с 5. Първите четири произведения от таблицата са записани с различен цвят, защото са изучени в предходните уроци. Прави се извода, че всяко следващо произведение нараства с 5.
• Въвежда се герой – жабче. Поставя се задача: Жабчо е поканен на празник, но за да стигне до жабуняка, трябва да скача само върху плочките, на които са записани произведенията от таблицата за умножение с 5 (слайд 5). Учениците се приканват да му помогнат.
• Екипна работа – класът се разделя на екипи. Поставя се задача – За да се включи в жабешкия празник, жабчето трябва да спука спука балоните в играта. Горе в десния ъгъл на слайда е пресметнатото произведение, а учениците трябва да спукат този балон, в който е записано непресметнатото произведение. При допусната грешка се отваря слайд „Грешка! Върни се назад!“ При спукване на балон се продължава напред. Жабчето скача в жабуняка, след като и последният екип отвори слайд „БРАВО“. Играта е инсталирана на наяколко компютъра и всеки екип работи самостоятелно.[2]
• Работа с учебник – тематично обвързана с урока. Празнуват не само жабите, но и децата. Учениците решават зад. 4 от учебника, за да разберат колко деца празнуват. След като решат задачата, поставят допълнителен въпрос и извършват необходимото пресмятане.
• Работа с учебник – логическа задача. Дискутира се колективно и се стига до верния отговор.
• Работа с Mouse Mischief – задачи от таблицата за умножение с 5, ред на действията, текстови и логически задачи.
• Преценка на работата
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА