РОЛЯ И МЯСТО НА ТЕХНОЛОГИЯТА ЗА РАЗВИВАНЕ НА ЛЕКСИКАЛНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА УЧЕНИЦИТЕ ЧРЕЗ ЧЕТЕНЕ С РАЗБИРАНЕ НА НЕПОЗНАТ ТЕКСТ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК
Мая Миткова Бакърджиева
ОУ„ИванВазов”-град Смолян
Телефон: 0899598437
email:mayabakardjieva@abv.bg
Резюме:
България е важна част от Европа, не само териториално, но и културно и исторически. Присъединяването към ЕС обогати многообразието на Обединена Европа, която се стреми към личностно развитие и просперитет. ЕС се характеризира с качество на образованието, достъпност и обучение през целия живот. В България чуждите езици се изучават от ранна възраст, като учениците учат поне три езика до завършването си.
Изследването е фокусирано върху процеса на чуждоезиково обучение в седми клас, по-специално върху развиването на лексикалните компетентности чрез четене на непознат текст на английски език. Учебно-познавателната дейност в ОУ „Иван Вазов“ в Смолян е подложена на педагогически експеримент, който включва анализ на нова технология за четене с разбиране и нейното практическо приложение. Целта е да се провери ефективността на тази нова технология и да се направят изводи за нейното разпространение. Участието в международни eTwinning проекти също играе важна роля в мотивацията и развитието на учениците.
България принадлежи към Европа не само териториално, но и със своята история и култура, имайки своя неоспорим дял в развитието на европейската цивилизация. Многоликият образ на Обединена Европа се обогати с присъединяването на България към Европейския съюз.
Има ли нещо общо между испанци, датчани, ирландци, германци и французи? Те се различават по традициите, самобитните им характери, националните ценности. Но се обединяват с идеята за стремеж към лично развитие и просперитет.
Обединена Европа е Европа на знанието и свободния обмен на информация. ЕС няма задължителен стандарт или модел за образование. Страните – членки обединяват усилията си за изграждане на общо Европейско образователно пространство, подчинено на три основни принципа:
Качество на образованието
Достъп до образование за всички
Обучение през целия живот
България е част от европейското образователно пространство. Изучаването на чужди езици в ранна детска възраст помага по-лесно да общуваме с европейски страни, да пътуваме, да учим и да работим в Европа.
В училища в България задължително се изучава чужд език от първи клас. След пети клас се учи втори чужд език, а след осми клас – по избор на ученика и трети. Въвеждането на 12-годишно обучение изравни срока за получаване на средно образование в България с европейските страни. Въвеждането на задължителна матура като вход за висшите учебни заведения спомогна за признаване на дипломите в страните на ЕС.
Всеки завършил средното си образование в България може да кандидатства в европейско висше учебно заведение. Това е един от основните мотиви за избора на тази тема.
Обект на изследването е процесът на чуждоезиково обучение на ученици от седми клас по английски език ,свързан с работа с непознат текст на английски език.
Предвид конкретната образователна среда, формулирам следния обект на изследване-това е процеса на обучение, свързан с четене с разбиране на непознат текст по английски език или по-точно:
Технология за развиване на лексикалните компетентности на учениците от 7 клас чрез четене с разбиране на непознат текст по английски език
Учебно – познавателната дейност на учениците от седми клас на ОУ – “Иван Вазов” – гр. Смолян; дейностите на преподавателя по английски език- създаването, прилагането и оценяването на качествата на разработените средства са включени в този педагогически експеримент.
Предмет на изследването са резултатите от обучението с новата технология и приложението на изследователски методи/ теоретичен анализ; педагогическо наблюдение, анкетиране, тестиране/.Основният метод е педагогическият експеримент ,като се включва и статистическият метод.
Обхват на изследването са учениците от ОУ „Иван Вазов“ като той се организира чрез контролна и експериментална група.
Основна цел е да се създаде система и да се провери ефективността и чрез педагогически експеримент.-основното средство е четене с разбиране на непознат текст.
Целта се осъществява чрез следните задачи:
– да се анализира научната литература за използване на интерактивните методи в съвременното обучение
– да се анализира учебната практика
-да се създаде нова технология за развиване на лексикалните компетентности на учениците чрез четене с разбиране на непознат текст в 7 клас по английски език
-да се провери в практиката ефективността на новата технология
-да се съберат емпирични данни и да се обработят статистически
– да се докаже ефективността на обучението в експерименталната група
-да се направят изводи и препоръки за мултиплициране на опита
Изследването е базирано на следните критерии и показатели:
Критерии |
Показатели |
умения |
четене с разбиране интерпретация на страноведски текст |
знания |
обем и трайност |
Хипотеза: Мога да допусна, че ако се приложи новата технология за развиване на лексикалните компетентности на учениците чрез четене с разбиране на непознат текст ,ще се постигнат по-високи резултатите от обучението по английски език в 7 клас .Това ще допринесе за по-точно установяване на резултатите на обучението и ще даде възможност за установяване на най-характерните грешки ,както и да се разработят адекватни и ефективни коригиращи въздействия.
В изследването са използвани различни изследователски методи като:
– тест и четене на непознат текст-теоретичен анализ
Най-значими за чуждоезиковото обучение (ЧЕО) са следните методи :
– педагогическо наблюдение –Нагледността подпомага да се усвои чуждия език и да се даде мотивацията за учене.
– педагогически експеримент –основният метод
„Иновацията не е просто промяна. Тя е промяна – нововъведение. Това означава, че не е достатъчно да премахнеш нещо, за да има иновация. Необходимо е да приложиш нов способ, нов метод, нови правила, или ново техническо средство, за да може да се каже, че е налице иновация.”От особено значение за мотивацията на учениците в учебно – възпитателния процес е участието им в международни eTwinning проекти,чрез които учениците обогатяват речниковия запас от думи,формират умения за четене и слушане с разбиране и създаване на текст по зададена тема.Това е нов иновативен подход при изучаване на чужд език. Освен това учениците все- повече си служат с нови дигитални инструменти и платформи.Формират умения за работа в екип.Повишават емпатията и културната осведоменост.Учениците се научават да работят по групи. Да се контролират и самоконтролират. Тези проекти допринасят за по-лесното прилагане на проектно-базираното обучение в образователно- възпитателния процес.Ученици и учители учат, работят и се наслаждават заедно.
Използвана литература: Бижков Г. “ Методология и методи на педагогическото изследване”,изд. “Аскони-издат”,София , (1995 г.)/ Банков К.,”Увод в тестологията”,изд.Изкуство,София (2012 г.)