ИЗСЛЕДВАНЕ НА ЕФЕКТИВНОСТТА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА В 5. КЛАС ЧРЕЗ ПРИЛАГАНЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ МОДЕЛ С ВИДЕО УРОЦИ, СВЪРЗАНИ СЪС ЗДРАВОСЛОВНИ ТЕМИ
МИЛЕНА ПОПОВА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА
ОУ „Любен Каравелов“, гр. Хаково
Резюме:Училището е отговорно не само за опазване на здравето на децата и младите хора, но и за изграждане на система от знания, умения и позитивни нагласи за здравословно поведение у всеки ученик. Здравното образование трябва да станe част от задължителната подготовка на учениците.
В статията е изследван ефектът от прилагането на учебна технология чрез видео уроци по Човекът и природата за придобиване на знания и умения по здравословен начин на живот в 5 клас. Основните задачи, които са поставени, са:
– да се планира, разработи и приложи на практика педагогически модел със здравни теми в 5. клас по Човекът и природата;
– да се разработят критерии и показатели за оценка ефективността на отделните елементи на технологията;
– да се анализират и обобщят резултатите, постигнати с представената технология;
Постигнатите емпирични данни показват ефективност на приложената технология. За учениците е интересно да получат знания чрез видео уроци, да изработят и качат в интернет свои презентации, които заедно със своите съученици са направили.
Проведеният експеримент е чрез разделяне на класа на 2 групи: контролна и експериментална. В контролната група материалът се преподава чрез разговор, онагледяване, следване на учебния материал. Използват се стандартни методи на преподаване и материалът е според програмата на ДОС.
За Експерименталната група се прилагат видеоуроци и мултимедийни филми. Учителят представя и визуализира материала с направени презентационни материали.
Използват се тематичните области в Човекът и природата в 5. клас, свързани със здравословния начин на живот. Това са: „Нашата храна”, „Храносмилателна система на човека”, „Как дишаме”, „Газова обмяна”. „Състав на кръвта” : „Отделяне и здраве”. Възлагат се задачи на учениците и изработка на презентации.
Педагогическият експеримент е проведен в три етапа: констатиращ, обучаващ, контролен. За оценка на знанията се прилага тестиране, работа с видео ресурси, провеждане на дискусии по темите и статистическа обработка и анализ на събраните данни.
Контингент на изследване са ученици от 5. клас при ОУ „Любен Каравелов” в град Хасково. Експериментът е проведен през месец май 2024 година. Обхватът на изследването са 26 ученици – 12 момичета и 14 момчета от 5. клас . Не е правен специален подбор на изследваните лица. Децата са с нормално психо-физическо развитие. Първият етап е за получаване на начална обективна информация за общото състояние на знанията и уменията на учениците да познават здравните понятия и присъщите им характеристики.
Основната цел на изследването е да се покажат възможностите на видео ресурсите за повишаване на ефективността при обучението по „Човекът и природата”. Изследването разглежда образователния потенциал на видеофилмите, свързани със здравословни теми.
Видео материалите са средство да възбуди у обучавания реакции, главно в провокиране на интереса и търсене на отговори по здравословни теми, и имат за цел:
– да накарат обучавания да наблюдава, оценява, критикува, дава оценка на това, което вижда;
– обучаваният да се научи да декодира изображенията, звуците, културните ситуации във видео документи;
– да развива въображението на обучавания, да си представя, да предвижда, да формулира хипотези;
– да се подготви да създава устна и писмена презентация, да формулира, резюмира, синтетизира;
– обучаваният да изгради познания за собствения си начин на живот.
Проверяват се знанията и компетентността на учениците в 5 клас, да се научат да осмислят видяното на видеоресурсите, да анализират и дискутират с практически примери от своя живот. Компетентностите на обучаващите се оценя по интегрални критерии:
-Съдържание и логическа последователност на изложението – от 0т.до 4т.
– Спазване на зададените правила и обем – от 0 до 3т.
– Съответствие на съдържанието и темата – от 0 до 9т.
– Правилна и точна употреба на конкретната здравословна тема– от 0 до 6т.
– Богатство на изразните понятия– от 0 до 3т.
– Презентационни умения – от 0 от 5т .
Чрез Тест 2 се оценява нивото на усвоените знания и умения след приложената педагогическа технология по критериите:
Първият етап от организацията на експерименталната работа обхваща: планиране и организация на изследването; определяне на обект и предмет на опитната работа; провеждане на изследването; представяне и анализ на резултатите; внедряване в практиката и интеграция в теорията.
С контролната група работим традиционно, а с експерименталната прилагаме новия модел според съдържанието на учебника за 5. клас по Човекът и природата. Тематиките са: „Нашата храна”, „Как дишане” „Газова обмяна. Състав на кръвта”, „Дишане и здраве”. За Експерименталната група се използват видеоматериали и изработка на презентации. В края на експеримента след теста и участието в работата по различните здравословни теми, учителят поставя оценки на всеки индивидуално.
Тест № 2 е за изследване на когнитивното развитие на децата с отворени въпроси по темите: „Храна и здраве, дишане и здраве, здравословен начин на живот“. Задачите са с изборен невербален отговор и гарантират висока степен на обективност в изследването.Оценката е от учителя по поставените критерии. Целта на този етап от експеримента е да се установи нивото на наличните знания на учениците от контролната и експерименталната група.
На графика 1 е налице значителна разлика в нивото на постиженията при експерименталната група. Анализирайки резултатите преди и след обучаващия етап, наблюдаваме, че се повишава броят на много добър/6-8/ и на отличните/1-2/,съответно се намалява при оценките среден/2-0/ и добър /4-3/.
Сравнението на двете групи показва, че след обучаващия етап експерименталната група е показала по-добър успех. Завишени е броят на оценките „много добър“ и има отлични оценки. След обучаващия етап с видео уроци няма ученици със слаб и среден успех, а така също намалява броят на учениците с оценка „добър“.
Корелационна зависимост и доказване на алтернативната хипотеза
Корелационната зависимост на крайната оценка от двата етапа спрямо точките от констатиращ етап показват:
CORREL = 0,81336, което е силна зависимост на влиянието на новата технология от нивото, показано в констатиращия етап за експерименталната група.
CORREL = 0,9358 – силна зависимост на получените крайни точки от резултатите в експерименталната група след въведената нова технология с упражнения за създаване на свързан текст чрез видео уроци.
Статистическият анализ на резултатите от презентационните материали недвусмислено потвърждава хипотезата, че мотивацията за работа при учениците, работили с предложените видео материали, е по-силна и води до по-високи резултати в сравнение с учениците от контролната група.
Задаване на нулева (Н0) и алтернативна (Н1) хипотеза.
Позитивните изменения на постиженията на учениците в експерименталната паралелка се дължат: Н0 – на случайни фактори, Н1 – на експерименталното въздействие.
Проверяване достоверността на поставената хипотеза с помощта на статистически критерий. Изчислявам дисперсията по формулата за непретеглен статистически ред:
Ϭ1 = 0.18, Ϭ2 = 0.21
За основа на доказване на хипотезата използвам t-критерия на Стюдънт (при независими извадки степените на свобода са равни на √n 1 + n 2 – 2), където n1 = броят ученици в експерименталната паралелка =13
n2 = броят ученици в контролната паралелка = 13
x1 – средният успех на експерименталната паралелка 4,56
x2 – средният успех на експерименталната паралелка 4,92
t=(−Х1−−Х2)√n1+ n2−2√(σ21n1+σ22n2)*1n1+1n2
−Х1−−Х2 = (4,92-4.41)√24
√ (0.182 * 13 + 0.212 * 13)*1/13+1/13 =0,48
Като използвам таблицата за Критични стойности на t-критерия на Стюдънт, изчислен с Excel, се вижда:
=TTEST(A103:A115;B103:B115;2;1) = 0,0272
Проверявам верността на нулевата хипотеза по условието:
– ако temp < ta (a >0,05) е вярна нулевата хипотеза.
– при temp ≥ ta (a ≤ 0,05) е вярна алтернативната хипотеза.
TTEST= 0,0272 е ≤ 0,05
Това означава, че нулевата хипотеза (Н0) се отхвърля в полза на алтернативната (Н1).
Разликата в резултатите на експерименталната паралелка не е случайна, а е значима и се дължи на експерименталното въздействие с новата образователна технология.
Ако се приложи настоящата педагогическа технология за изучаване на теми, свързани със здравословен начин на живот в обучението по „Човекът и природата” в 5. клас чрез видео упражнения, то ще се повиши мотивацията за изучаване на темите и ще доведе и до повишаване знанията на учениците.
Ще се повиши мотивацията за изучаване на здравословната тематика, ще се подпомогне самостоятелната подготовка и ще се постигне повишаване на успеха на учениците. Технологията ще мотивира учениците не просто да участват по-активно в учебния процес, а да станат активни в търсенето на отговори на много от здравословните теми в техния живот.
Данните, систематизирани в графика 5, ясно показват, че знанията и уменията на учениците в експерименталната група са се повишили по всички критерии. По критерия “Правилна и точна употреба на конкретната здравословна тема” и употреба на понятията наблюдаваме значителна разлика след проведения експеримент. Надграждане има също по стълбовете за “Съответствие на съдържанието и темата” От проведеното сравнение мога да направя извода, че предложената практика има силно мотивиращо въздействие върху учениците, работили по иновативния метод.
Изводи:
Направеното експериментално изследване на нивото на знанията и уменията по темата: „Педагогически модел на обучението по здравословен начин на живот в 5. клас по Човекът и природата чрез видео упражнениямогат да се направят следните изводи и препоръки.
1. От изложените резултати на проведеното експериментално изследване се установява, че целта е постигната и задачите са изпълнени.
2. Подбраните критерии и показатели се оказват подходящи. Те помагат обективно да се измерят и оценят знанията по здравословните теми в учебния материал в 5. клас.
3. Изготвените тестове и използването на мултимедийни устройства за изследване на умения в 5. клас са надежден инструментариум за преподаване на здравословни материали в 5. клас по Човекът и природата.
4. Обобщените резултати дават основание да се твърди, че целта е постигната, задачите са изпълнени и експериментът показа реалното ниво на знанията на учениците от 5.клас по Човекът и природата.
5. Получените резултати от експерименталното изследване показват, че учениците прилагат знания и умения по Човекът и природата според стандартите на ДОИ. Нивото на изследвания клас е средно, но има и голям процент показали високо ниво на знания.
При направеното изследване се потвърдиха успешните резултати от поставените задачи в обучението по Човекът и прииродата в 5. клас на средната образователна степен Учебната програма позволява гъвкаво прилагане на изискванията за постигане на знания и умения по Човекът и природата в съответствие с училищния учебен план.
В обучението в ОУ „Любен Каравелов” в град Хасково използваме интересни и взети от практиката тематични области, мултимедийни средства, съобразени с възрастовите особености на учениците. Направеното експериментално изследване за усвояване на здравословната тематика по Човекът и природата показа средно и високо ниво на възможностите за прилагането му. Ще продължим да им предлагаме по-атрактивни методи на обучение и да изискваме повече от тях за постигане на по-високо ниво на знания по здравословните теми, изучавани по Човекът и природата за 5. клас, спрямо реалните резултати от експерименталното изследване.
Получените резултати дават основание да се смята, че проведеното педагогическо изследване е успешно и може да бъде използвано в бъдещата ми практика. Освен образователни и възпитателни, то има и развиващи функции, защото ученикът се учи да как да се храни и какви са хигиенните правила, как растейки, да следва здравословния начин на живот.
Здравното образование е важен и съществен компонент от всяка ефективна училищна здравна политика, развиваща училището като особено подходяща среда за промоция на здраве сред младите хора.
Използвана литература
Асенова, А. & К. Йотовска (2014). Електронните учебници в системата на
училищното образование в България – реалности и перспективи. Софийски университет за образователни изследвания. С. Св. Климент Охридски.
Кръстева (2016) Кръстева., А. Иновации в училищното образование. Учебник по Човекът и природата, за 5. клас изд.Просвета,
Проданов, Г. (2000). Някои възможности за здравно възпитание в началното училище. – В: Здравно възпитание. Велико Търново.