Образователни дигитални приложения в профилирана подготовка
11. клас
Надежда Танева, старши учител, Втора Английска езикова гимназия “Томас Джеферсън”
Резюме: Настоящата статия представя педагогическа практика за изучаване на темата “Биогорива”, която е основна част от избираем модул в 11. клас профилирана подготовка профил ”Биология и химия”. Учениците обучаващи се в една от групите използват дигиталните приложенията Padlet и Canva за представяне на научна и научно-техническа информация свързана с производството и предимствата при употреба на биогорива в сравнение с изкопаемите горива. Учениците са разделени на четири екипа. Всеки екип разглежда темата през призмата на предметите химия, биология, физика и география. Учениците изготвят работни листове за самоконтрол и самооценка с помощта на приложението Diffit. Направени са обобщения и изводи от прилагането на технологиите в процеса на обучение в избираем модул на профилирана подготовка в 11. клас.
Ключови думи: биогорива, дигитални приложения, профилирана подготовка
Увод: Изучаването на темата “Биогорива” предоставя добра възможност за използване на дигитални образователни приложения в процеса на обучение.
В световен мащаб има голямо търсене на някакъв възобновяем източник на енергия, който трябва да бъде рентабилен и екологичен по природа. Биогоривата са чудесна алтернатива на изкопаемите горива (McCloy, 2019). Биогоривата са видове горива, които се произвеждат от биологични суровини. Те могат да бъдат течни, твърди или газообразни и се считат за по-екологични от изкопаемите горива като нефт, газ и въглища (Ravishankara, Kuylenstierna, Michalopoulou, 2021). Използването на биогорива може да помогне за намаляване на емисиите на парникови газове.
Учениците представят усвоените знания по темата “Биогорива” и се самооценяват с помощта на приложенията Padlet, Canva и Diffit.
Padlet се използва широко сред учителите. Използването му като педагогически инструмент е проучвано в различни академични списания и конференции, включително Конференцията на Асоциацията за компютърни машини за образователни технологии и компютри (Deni, Ann Rosnida Md; Zainal, Zainor Izat, 2018) и Международната конференция на IEEE за образователни иновации чрез технологии (Zhi, Qiao; Su, Mu, 2015). Padlet е дигитален ресурс, който позволява на ученици и учители да комуникират посредством виртуални стени за съобщения. Padlet е изключително лесен за използване и позволява публикуването на текст, картинки, снимки, линкове, видеа и документи на заключена или отворена стена, където всичките съобщения се визуализират. Основният замисъл на Padlet е да се използва за създаване на мисловни карти. Може да се създават мисловни карти по различни теми, твърдения, цитати, проекти или идеи.
Приложението Canva предлага безплатни, лесни за използване и ангажиращи инструменти за учители и ученици за създаване и споделяне на планове на уроци, презентации, инфографики, плакати, видеа и др.
Приложението Diffit дава възможност за изготвяне на дигитални работни листове и тестове. Нивото на трудност на въпросите може да се променя в зависимост от възрастта на учениците. Въпросите се създават върху предварително написан текст, избрано видео или изображение.
Педагогическото изследване
Педагогическото изследване е проведено във втори гимназиален етап профилирана подготовка в 11 клас във Втора английска езикова гимназия “Томас Джеферсън”, гр. София в периода януари – май 2024 година. С цел осъществяване на педагогическия експеримент е създадена авторска учебна програма и са проведени поредица от учебни дейности. Използван е следният изследователски инструментариум:
Организация на изследването
Педагогическият експеримент преминава през три етапа: подготвителен, основен и заключителен
II. Производство на биогорива
III. Приложение на биогоривата
IV. Предимства и на биогоривата
V. Проблеми (недостатъци) и предизвикателства
VI. Бъдеще на биогоривата:
21. Изследвания: Иновации в производството и приложението на биогорива
22. Политики: Подкрепа за развитието на биогорива от страна на правителства и международни организации
2. Основен етап – провеждане на изследването. В периода на обучението учениците използват активно дигитални приложения. Намерената информация се представя с помощта на избраните от учениците Padlet и Canva, в които те работят разделени в четири екипа. Приложението Padlet дава възможност за създаване на цифрово платно, което е лесно за споделяне и съвместна работа. Учениците добавят информация за биогоривата върху платното едновременно в реално време. Първоначално се създава празна страница – падлет – и учениците поставят върху нея изображения, графики, таблици, видеа и линкове към сайтове и статии. Информацията е организирана в секции, в които се добавят постове. Всеки екип разработва по една секция.
Всяка група изготвя презентация с приложението Canva. Презентациите включват представяне на основните биогорива – биоетанол, биогаз и биодизел; как се използват те в различни области от всекидневието – за отопление, в транспорта, енергетиката и химическата промишленост; какви са предимствата и недостатъците при използването на биогоривата.
Всяка група подготвя дигитален работен лист с въпроси към представената от тях информация. Всички ученици заедно подготвят още два работни листове на следните теми: “Биогоривата – предимства и недостатъци” и “Биогоривата: алтернатива и предизвикателства”. Въпросите включени в работните листове са формулирани с помощта на приложението Diffit. Въпросите са с избираем, свободен и изразяващ лично мнение отговор като тяхната трудност е съобразена с възрастта на учениците. Всички ученици попълват всички работни листове и така се осъществява текущ самоконтрол и самооценка.
Работен лист 1 Работен лист 2 Работен лист 3
Работен лист 4 Работен лист 5 Работен лист 6
Изследването приключва с тест,
3. Заключителен етап – анализ на резултатите от експерименталното изследване и извод
Обобщения и изводи от използването на дигитални приложения във втори гимназиален етап
В резултат на прилагането на представената педагогическа практика се оформят следните изводи:
Предимствата на използваната педагогическа практика са:
Заключение: Приложената практика съдържа елементи на самостоятелно учене и самооценка и може да се използва успешно в обучението по химия и ООС профилирана подготовка в часовете по избираем модул. Учителят наблюдава, насочва и подпомага извършваните от учениците дейности свързани с търсене на информация и нейното анализиране, систематизиране и представяне по достъпен и привлекателен за учениците начин.
Използвана литература: