Ролята на семейството за социализацията на детето
Надя Филипова Влайкова- Старши учител в детска градина „Елена Шомова“с.Сатовча
Резюме: Динамичното и бързо променящо се ежедневие поставя сериозни задачи за решаване пред съвременното семейство и детската градина. Очертава се тенденция за засилено присъствие на родители в образователният процес. Но през последните години доверието в отношенията между семейството и детската градина става все по-несигурно. В масовата практика двете институции по скоро контактуват, но не винаги си сътрудничат.
Днес актуален е въпросът за взаимодействието между детска градина и семейство , защото пред тези две възпитателни институции стои една обща цел- формиране на личността на детето. Детската градина е заинтересована от педагогически компетентно сътрудничество със семейството. От съвременната детска градина се очаква не само да признае и приеме приоритета на семейството за възпитанието на децата, но и реално да го подкрепи и при реализацията на своите цели да използва помощта на родителите.
Педагозите и родителите трябва да работят заедно , да развиват и обогатяват сътрудничеството по между си , като в общуването, уважението и приемането на различията да стават на основата на добрите взаимоотношения.
Детска градина „Елена Шомова“ е институцията , която дава пространство за реализиране на така желаното и необходимо сътрудничество между педагози, родители в „името на детето“. Затова и педагогическите ситуации са насочени към търсене и намиране на оптимални възможности за диалог с родители и общественост.
От наблюденията в тази връзка е видно, че родителските позиции могат да се разделят на три типа:
-готовност за сътрудничество и подкрепа за участие;
-неутралност, пасивност и равнодушие;
-поставяне по съмнение правилността на детската градина и нежелание за сътрудничество.
Въпреки, че някои практики на детската градина и семейството се провеждат отделно, има важни отговорности ,които трябва да поемат съвместно и взаимодействието им достига своя максимум, когато функционират като истински партньори в рамките на цялостната програма, която включва определен брой общи дейности. Партнирането е съвременен модел на сътрудничество между заинтересованите страни, които носят своята отговорност за създаването на условия за най-доброто развитие на подрастващите.
Отварянето на детската градина към проблемите ,които срещат родителите в процеса на възпитание на децата, към търсенето на общи решения между родители и учители е ключът към намирането на най-добрите подходи за справяне с предизвикателствата във взаимоотношенията между различните видове възрастни и децата.
При разработка ми си поставихме следната Хипотеза:
Ако семейството участва като партньор в изпълнението на даден проект на детската градина, то резултати от него ще са по-добри.
За да остане детската градина естествената среда , обуславяща развитието на детето на духовните потребности и интереси на детето , е необходимо утвърждаване тенденцията за тясно сътрудничество между семейството и детска градина. Отношенията между родители и учители трябва да се изграждат на основата на разбирателство, единомислие, непрекъснато общуване и взаимодействие в името на детето.
Цел на педагогическото изследване :Осигуряване на единен подход и целенасочена съвместна дейност между детска градина и семейството за цялостното развитие на детето.
Задачи:
С оглед целите и задачите , който стоят пред отделните дейности , в които се реализира това сътрудничество, могат да се разграничат няколко основни функции:
-Информационна, която има за предмет взаимно осведомяване и опознаване на двете страни ;
-Конструктивна, която има за предмет формирането, обогатяването и развитието на педагогически мироглед на семейството;
-Социална, която отразява взаимодействието Семейство- Детска градина и поп този начин двете институции да легитимират дейността си чрез даване на публичност на получените резултати от обучението и възпитанието на детската личност.
Когато семейството бъде включено в детската градина на своето дете, то формира нови партньорски умения с децата и други родители. За да бъде това партньорство успешно , то трябва да се гради на определени отношения и поведение. За да може семейството д а приеме педагогическата общност е необходимо то да повярва , че ангажирането им ще е в полза ,както на децата, така и на самите тях.
Във връзка с поставената цел в това експериментално изследване стана ясно:
-Проучих различните модели на семейни отношения и тяхното влияние върху поведението на детето, чрез наблюдения на игри, анализирах детски рисунки , проведох беседи и анкети с родители…..
От анкетното проучване с родителите които са на възраст от 30-50 г. става ясно, че повечето от тях се стараят да дават добър пример на децата си, мислят ,че децата възпитават родителите си . Предимно възпитанието определя да голяма степен характера на човека. Детето общува повече с майка си и тя е доминираща в семейството. В забързаното ежедневие родителите отделят внимание на детето само когато е необходимо . Нямат свободно време и не играят заедно с децата си.
-Изпробвах и оцених ефективността на различните модели за общуване с деца и родители с оглед на доминиращия емоционален тон( доброжелателност и уважение, разбиране и съпричастност, лична ангажираност в обръщенията ,изисквания.
Има много начини за общуване със семейството и за осигуряване на неговото по активно участие във възпитанието на детето. Съществуват разнообразни форми , средства ,подходи , стратегии, които отговарят на потребностите на различните семейства. Изпробвах и някой от тях:
-Преки контакти , или това е времето когато родители водят или вземат детето от градина;
-Съобщения – размяната на съобщения е резултатно средство за осигуряване на непрекъснато общуване;
Табла за съобщения са друг начин за размяна на информация;
-Консултации- те са с продължителност 30-40 мин. В удобно за родителите време;
-Родителски срещи са утвърдена форма на общуване ;
-открити моменти от живота на детето в детската градина(открити занимания; празници; съвместни дейности)
-Практикуми- интерактивна форма не само за даване на информация, но и за практически занимания с родителите. Особено полезни за младите родители, които нямат достатъчно умения и практически опит за взаимодействие с детето си.
Организирането и стимулирането на взаимодействието между детска градина и семейството е изключително значение, защото:
-Семейните отношения и семейното възпитание са част от обществения живот и се влияят от социално-икономически промени;
-Семейството се явява важен възпитателен институт , а майката и бащата естествени учители на своите деца. Родителите въздействат върху развитието на детската личност със своите знания , система от ценности и модели на поведение. В семейството се осъществява първоначално практическо овладяване на морала и правилата на групата, регулиращи човечеството.
-Огромно е значението на родителската любов и на емоционалната връзка между родители и деца. Семейната атмосфера в най-голяма степен благоприятства интелектуалното и духовното обогатяване на личността , съдейства за развитието на самосъзнанието и самовъзприятието на малко дете , създава условия за емоционално благополучие на детето.
Във тази връзка могат да бъдат направени следните изводи:
-Участието на семейството във живота на детската градина е фактор за споделяне на общи каузи и намерения.
-Участието на семейството има съществено влияние върху постиженията на децата през целия процес на обучение и възпитание
-Партньорство между семейството и детската градина създават подкрепа на детето , осигуряват непрекъснато въздействие , повишават компетенциите му и затвърждават вярата в ДГ като институция.
Отварянето на детската градина към проблемите , които срещат родителите в процеса на възпитание на децата, към търсенето на общи решения между специалисти, родители и учители е ключът към намирането на най-добрите подходи за справяне с предизвикателствата във взаимоотношенията между различните видове възрастни и деца.
Използвана литература:
1. Дафчева. Мариана . Емоционалното благополучие в семейството- основа за пълноценното развитието на детската личност.1996
2.Калева. Бойка. Стратегии на общуване между детска градина и семейство. Предуч. възп.,1997,ном-5-6
3.Родителите и педагозите- заедно в името на детето.-Преуч.възп.,2002,ном.-4,21-26
4.Списание „Дом дете „Детска градина „1/2019