ИНОВАТИВНИ МЕТОДИ НА ПРЕПОДАВАНЕ НА НЕМСКИ ЕЗИК
Автор: Надя Стоянова
Старши учител по немски език
в ЕГ „Иван Вазов” гр. Смолян
Електронен адрес : st_86@abv.bg
Резюме
В епоха на технологичен напредък и неограничени източници на информация, се увеличава нуждата от по-ефективни методи на обучение, които да отговарят на модерното време и развити технологии. Учителят е изправен пред задачата да използва нови методи на преподаване с цел оптимизация на учебния процес. Той винаги трябва да бъде в крак с изискванията на времето, да търси и да намира допирателната точка с учениците си, да преподава знанията наред с изпитаните традиционни методи и иновативно, за да се стимулира обучението по езика и да се постигат реални резултати.
Ключови думи: обучение, чужд език, ученици, методика, казус, симулация, игра
Увод
Основните мотиви за предложената тема са свързани със съвременния технологичен свят. Учениците трудно задържат вниманието при обучение чрез традиционни похвати, затова често се използват механизми за увеличаване на интереса на младите хора чрез включването на игротеката в учебния процес. Като форми на уроци се включват екскурзионни и тематични уроци, дидактически игри, групова работа. Важно място заемат активните методи за преподаване на чужд език, които стават все по-популярни. Урок, в който се използват активни и иновативни методи на преподаване, насърчава учениците да мислят и практикуват в процеса на усвояване на нормите и правилата на езика.
Изложение
Ученето и преподаването на чужди езици като част от образователния процес са дейности, които са взаимосвързани и най-активно се случват в класната стая. В научната литература се обръща сериозно внимание на образователната среда, а в последните години – на иновативната образователна среда. Поради засиленият интерес към нестандартните форми на обучение по чужд език в класната стая, много от езиковите училища в страната стават част от групата на иновативните училища, които прилагат интересни и нови методи на преподаване на съответния чужд език.
Важно е да се отбележи, че спецификата на преподаване на чужд език е коренно различна от спецификата на преподаване на други учебни предмети. Чуждият език какъвто е немският е едновременно цел и средство за преподаване.[3]
Овладяването на немски език най-често е придружено от задоволяване на познавателна потребност или от необходимостта да се разбере формата на изразяване на собствената мисъл.[4] При използването на иновативните методи на обучение, ученикът е поставен в активна познавателна позиция спрямо усвояването на учебното съдържание. Тези методи дават възможност за индивидуална изява на ученика, за изява на комуникативната му компетентност. Като част от обучението по немски език, използваните игрови ситуации и ролеви игри са методите, при които овладяването на езика в системата от игрови ситуации се обуславя от структурната взаимовръзка на индивидуалните показатели и параметрите на игрово взаимодействие като фактори за усъвършенстването им [2].
Видове иновативни методи, съобразени с учебното съдържание и програма:
Три са групите иновативни методи: ситуационни, дискусионни и опитни (емпирични) методи. Те се разглеждат с оглед на възможностите им за използване в обучението по чужд език, какъвто е немският. Ситуационните методи заемат важно място в учебния процес – за илюстрация, за получаване на обратна връзка, за формиране на умения и навици, за тренинг, за затвърдяване на знанията и уменията, за проверка и оценка. Нетрадиционна е ролята на учителя – откритост, сътрудничество, подпомагане; насочване, а не управление. Наблюдава се единство на съдържателни и процесуални цели на обучението.[1] Едни от най-използваните ситуационни методи в часовете по немски език са:
Казус
Казусът е възможно най-близко до действителността описание на реална ситуация за вземане на решение. Описват се възможно най-много факти, а не само тези, които са нужни на задачата за анализ и вземане на решение. Ученикът трябва да разграничава важна от не важна информация, да анализира ситуацията и да разработва предложения за решения, съответно в някои случаи даже първо да разбере в какво се състои проблемът. Няма едно правилно решение, а различни алтернативни възможности, които имат различни предимства и недостатъци.
Симулация
При симулацията участниците извършват определена дейност в условия възможно най-близки до условията на реалната ситуация. Методът е полезен, когато за изпълнението на някои задачи се изисква практика, а не е възможно да се упражнява съответната дейност. Методът позволява на участниците да приложат пряко усвоеното. Симулацията може да е само на част от дейността. Необходимо е симулацията да се доближава възможно най-много до действителните условия, така че да позволява на участника да пренесе пряко усвоеното в реалността.
Игра
Играта е вид симулация, изискваща активно участие, което позволява приложение на усвоените знания. Имитира се реална дейност в една или друга изкуствено създадена ситуация. Участниците или изпълняват определени роли, или са активни зрители (жури). Предназначението й е да формира умения и навици за реални действия. Ефективността (време) е 4-5 пъти по-висока в сравнение с традиционните методи. Играта разнообразява често задавани упражнения. Тя не притеснява участниците и е забавна и привлекателна. Чрез забавните моменти много лесно се постига сплотеност в групата и се осигурява по-отворена атмосфера на взаимно внимание. Тя спомага за ефективното насърчаване на комуникацията, поради това е особено подходящ метод за по-свити ученици или за участници, които не се познават. Изисква се време за обясняване на процедурата и правилата, както и за снабдяването с необходимите материали. Играта увеличава интереса към обучението, развива самостоятелност у учениците, запознава ги с ролевата структура на дейността. Тя служи за трансфер на знания и формира базисни социални умения. Учителят най-често е арбитър.
Най – често в моята практика като учител използвам този иновативен метод. Игровата дейност за учебни цели се основава на следните принципи: активност, динамичност, занимателност, изпълнение на роли, колективен характер (работа в екип), моделиране на дейността, обратна връзка, проблемност, съревнование, резултативност, самостоятелност, системност. При ролевата игра учениците са склонни да сливат в съзнанието си хипотетичното и реалното по отношение на някаква дейност или функция и в резултат играейки, я изучават. Участниците симулират определена ситуация за разиграване на това, което са усвоили или правят това с цел развиване на нови способности.
Целта нa уроците, при които е приложен иновативен модел на преподаване е да се организират удобни условия за обучение, при които всички ученици активно да взаимодействат помежду си, а това се случва именно чрез играта. Играта носи възможност за значително емоционално и лично въздействие, за формирането на комуникативни умения и навици и др. Следователно, използването на образователни игри допринася за развитието на личността и личните качества на ученика. Структурата на интерактивен урок се различава значително от структурата на обичаен и изисква опит и професионализъм от страна на учителя. Структурата на урока се основава на елементите на интерактивен учебен модел – интерактивни технологии, които правят урока интересен, разнообразен.
Основни задачи, които да се изпълнят за осигуряването на успешно обучение чрез иновативните технологии, са:
Иновативните методи, които се използват в обучението по немски език, се характеризират със следните общи белези: ориентирани са към интересите и индивидуалните способности по чужд език на учениците; активират учениците за самостоятелна дейност и проява на отговорност; предлагат възможност усвояването на нови знания да се осъществява с помощта на всички сетива; свързват в една цялост „мисъл“ и „дейност“; стимулират асоциативното мислене и концентрацията; поощряват процеса на размисъл относно собствените действия; развиват желанието за творческа работа и комуникация.
От всичко казано дотук, може да се направи следният извод: нагледността играе много важна роля в обучението по немски език. С нейна помощ се осъществява тренировка и усвояване на лексикалния материал. С помощта на картинки се решават речеви проблемни задачи при свободното говорене. Но като най-важно е, че при изпълнение на упражненията с цел нагледност, учениците говорят и слушат не само защото трябва непременно да го правят, а защото им е интересно да решават подобни речеви задачи. Не е без значение, че този метод е и психологически един от най-подходящите за гимназиална възраст.
Заключение
Играта носи възможност за значително емоционално и лично въздействие, за формирането на комуникативни умения и навици у подрастващите. Следователно, използването на образователни игри допринася за развитието на личността и личните качества на ученика. Следователно структурата на един иновативен урок се различава значително от структурата на един обичаен урок и изисква опит и професионализъм от страна на учителя. Структурата на урока се основава на елементите на интерактивен учебен модел – интерактивни технологии, които правят урока интересен, разнообразен, което води до улесняване на учебния процес.
Използвана литература
1. Иванов, Ив. Педагогическа диагностика, Университетско издателство Шумен (2006 г.)
2. Христова Л., (2004). Игровите ситуации и немският език в предучилищна възраст,
Обучение и възпитание в началните училища детските градини и специализираните
училищни заведения, Изд. Веда Словена – ЖГ, С.
3. Стефанова П., Й.Симеонова, Р.Цанева (1987): Интегративни тенденции в обучението по чужд език. Сп. Чуждоезиково обучение, кн. 6
4. Stefanova P.(1996), Deutschlehrerausbildung fur die Primarstufe, in: Germanistentreffen. Sprache – Kommunikation – Verständigung – die Sprache, die uns verbindet, Universitatsverlag „Hll. Kyrill und Method“, Veliko Tarnovo