Изводи от използването на иновационни методи за усвояване на знания чрез неформално образование
Недялка Дараджанова
Старши учител по Музика
ОбУ „Доктор Петър Берон“, град Ямбол
neli_stanimir@abv.bg
Резюме: В настоящата статия се представя изводи от използването на интерактивните методи в неформална среда в системата на съвременното образование. Представени са и някои основни техники във връзка с разширяването и обогатяването на знания за български музикален фолклор.
Научно-техническият и социалният прогрес са дело на човека и зависят от неговите знания, опит и развитие. Знание е това което се знае, което е известно, което е установено в резултат на познавателната дейност. В по-общ смисъл това е науката изобщо.
В Оксфордският английски речник знанието е дефинирано като: факти, информация, умения, придобивани чрез преживяване или образование. Философските дебати започват с формулировката на Платон за знанието като „обоснована истинска вяра”. Разбира се днес няма категорична дефиниция за знанието, но знанията отразяват постиженията на човечеството в разкриване на тайните на природата и на обществото. Знанията позволяват на всяко идващо поколение да овладява постиженията на предшестващите без да изминава сложния и труден път на техните търсения.
Hякои педагози смятат, че в урока по музика не бива да се дават конкретни знания, а само да се слуша и изпълнява музика, но всъщност знанията в урока по музика не са цел, а средство, с помощта на което учителят по музика по-успешно изпълнява своите функции.
Според „Пирамидата на ученето” на Робърт Кийосаки, в зависимост от начините на учене, ние сме склонни да запомним определен процент информация и по-конкретно:
Най-напред, моделът ясно показва разликата между пасивното и активното учене. По-доброто запаметяване, а и по-доброто разбиране на нещата идва в случаите на активно учене, докато при пасивното учене отново имаме запаметяване и разбиране на наученото, но с големи „загуби” само няколко седмици след това.
Учителите могат да използват въображението, способностите и интересите на децата, за да придобият личностни умения, да развиват самодисциплина и самоконтрол, да работят в екип и да бъдат толерантни един към друг. По този начин ще имат повече шансове да се интегрират и социализират в обществото.
Съвременното училищно образование позволява на учениците да усвояват нови знания по музика чрез различни начини на обучение, в неформална среда в които се включват и интерактивни методи, създаващи една нова образователна среда.
Интерактивността днес е много важен елемент от процеса на преподаване и усвояване на учебния материал. Учениците трябва да бъдат насърчавани, за да участват активно в учебния процес.
Включването на иновативни педагогически технологии води до постигането на по-добро изпълнение на народните песни, както и до по-лесно и осмислено възприемане на фолклорните инструментални творби, заложени в учебното съдържание по музика.
Методите на обучение зависят от конкретните цели и особености на изучаваната тема, времето за нейното изучаване, наличната материална база, компетентностите на учителя равнището на подготовката и развитието на учениците от класа. За достигане на оптимални резултати и ефективна промяна, е необходимо да се балансира между традициите и иновациите в обучението. Съобразено е с методическите изследвания на Иван Иванов (Иванов, 1991). Те са с различна степен на тежест:
Интерактивните методи в неформална среда в системата на съвременното образование, дават възможност за интегриране на българския музикален фолклор в обучението по музика и разширяват полето за педагогическо въздействие между учителя и учениците. Позитивните взаимоотношения, които се установяват чрез използването на интерактивните методи, укрепват вярата в собствените сили и стимулират желанието за успех. Използването на интерактивни методи в неформална среда засилва интереса за разширяване и обогатяване знанията за български музикален фолклор. Използването на теренна фолклорна дейност е от особена важност за съхраняването от една страна, а от друга – би имала социализиращ ефект върху ромските деца. Срещата на учениците с известни изпълнители на народни песни ги мотивира да се стараят имитират изпълнителите, да се доближат до характерното звучене на народни песни и по-бързо да учат зададената тема. Различната степен на развитие на музикалните способности е причина за различна степен на овладяване знания за музиката като цяло и в частност български музикален фолклор. Децата с по-добре развити музикални способности (ладов и метроритмичен усет и музикалнослухови представи) имат по-ясна представа за съдържанието на знанията за български музикален фолклор. За разширяване и обогатяване знания за български музикален фолклор е необходимо да се поддържа и засили чрез интерактивни методи в неформална среда създадения интерес у децата към него. Направеният педагогически експеримент показва начините за осъществяване. Включването на народни песни и танци в празниците на училище, в конкурси обявени от МОН, би мотивирало учениците по-бързо и по-добре да ги усвоят и изпълнят. Учителят трябва също да има добра подготовка. Достатъчно знания за музиката като цяло и в частност за музикалния фолклор. Да го обича и преподава с любов, за да запали у учениците искрицата, която е необходима за развитие на бъдещото поколение с чувство на любов към българския фолклор.
Поради факта, че произведенията за слушане на музика в пети и шести клас надвишават многократно произведенията за изпълнение, иновативните методи които съм използвала в моята работа са включване на 13 ученика в експериментална група, с които няколко часа посетихме Ансамбъл за автентичен фолклор „Кабиле“ село Кабиле – учениците се запознаха на живо с автентичното пеене, носии, хора от Тракийска област. Посетихме и Ансамбъл за народни песни и танци „Тунджа“ гр. Ямбол. На „живо“ да усетят начина на звукоизвличане на народните певици, да се докоснат до народните инструменти, за да усетят красотата на народната музика, да се мотивират да слушат и заобичат фолклорната ни музика. Учениците се включиха и те в репетицията и се почувстваха като част от ансамбъла.
Интерактивни методи при възприемане на музика
Интерактивни методи при изпълнение на музика
Музикалното изпълнение въздейства не само с отделните компоненти – мелодия, хармония, ритъм, динамика, но и със своето смислово съдържание. За разбиране на смисловото съдържание се използват разнообразни дидактически и ролеви игри (симулационни, ситуационни и др.).
Може да се направят следните изводи, че новите модели разчупват традиционния учебен процес, правят го забавен, атрактивен за учениците.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА:
Бижков, Г.(2007). Методология и методи на педагогическите изследвания, С.,УИ „ Св. Климент Охридски“.
Георгиев, Л. С. (2005) Психология на развитието и възрастова психология. София.
Иванов, И. (1991) Методология на педагогическите изследвания. Шумен.
Минчева, П. (1993) Методика на музикалното възпитание в ЕСПУ, София.