„Влияние на приложното изкуство върху социалните и емоционални умения на децата от етническите малцинства в детската Градина: Експериментално изследване“
Нивеа Петьова Евтимова – учител в ДГ „Българче“, град Враца
Ключови думи: Приложно изкуство, социални умения, емоционални умения, детска градина, етнически малцинства, експериментална група, контролна група, развитие на децата, образователни стратегии, културна чувствителност
Резюме
Настоящото изследване разглежда влиянието на приложното изкуство върху социалните и емоционални умения на децата от етническите малцинства в детската градина. Участниците са 50 деца, разделени на експериментална група, подложена на програма за приложни дейности, и контролна група, следваща стандартната програма. Програмата включва изобразително изкуство, игри с цветове и форми, работа с различни материали и изработване на кукли. Резултатите показват, че приложното изкуство значително подпомага развитието на социални и емоционални умения, особено при децата от етнически малцинства, което подчертава необходимостта от културна чувствителност в образованието.
В изследването за приложното изкуство като инструмент за развитие на социалните и емоционални умения на децата в детската градина, избрах общо 50 деца като участници. Участниците разделих на две групи – експериментална и контролна група. В експерименталната група, която включваше 25 деца, приложих програма за приложни дейности, фокусираща се върху развитието на социалните и емоционални умения. Тези дейности включваха изобразително изкуство, игри с цветове и форми, работа с различни материали (хартия, картон, плат), изработване на кукли и други творчески активности. Програмата се провеждаше в рамките на 7 месеца. Контролната група също се състоеше от 25 деца, които не бяха изложени на специфични дейности, свързани с приложното изкуство. Вместо това, те продължиха да следват стандартната програма за детската градина, която включва различни активности, но не е фокусирана специално върху развитието на социалните и емоционални умения. Такова разделение на участниците ми позволи да сравня ефектите от приложното изкуство върху социалните и емоционални умения на децата в експерименталната група спрямо тези в контролната група. Това ми даде възможност да анализирам и извлека заключения за влиянието на приложното изкуство върху развитието на тези умения.
Изборът на експериментална група, съставена от деца от етническите малцинства, беше стратегическо решение, което ми позволи да разгледам въпроса за развитието на социалните и емоционални умения чрез приложното изкуство в конкретния контекст на тези малцинства. Това ми даде възможност да се съсредоточа върху специфичните предизвикателства, нужди и потенциал на децата от етническите малцинства и как приложното изкуство може да ги подкрепи в техния социален и емоционален растеж. Работата с деца от етническите малцинства в експерименталната група отразява стремежа ми за равен достъп до образователни възможности.
Чрез изследването на въздействието на приложното изкуство върху тяхното социално и емоционално развитие мога да се съсредоточа върху уникалните нужди и интереси на тези деца и да разработя подходящи стратегии и методи за тяхното развитие. Изборът на етническите малцинства като експериментална група ми позволява да разбера по-добре специфичните фактори, които влияят на тяхното социално и емоционално благополучие и как приложното изкуство може да бъде инструмент за подкрепа и развитие в тези области. Това води до по-голяма контекстуална и културна чувствителност в изследването и подобрява разбирането ми за връзката между приложното изкуство и социалните и емоционални умения на децата от етническите малцинства.
Изборът на експериментална група, съставена от деца от етническите малцинства, има за цел да разшири разбирането за влиянието на приложното изкуство върху развитието на социалните и емоционални умения при тези деца. Включването на етническите малцинства в изследването е важно, защото те се сблъскват със специфични предизвикателства, свързани със социалната интеграция и емоционалното благополучие.
Децата от етническите малцинства често се изправят пред трудности като езикова и културна различност, дискриминация, социално изключване и нискоефективно образование. Тези фактори могат да имат отрицателно въздействие върху тяхното социално и емоционално развитие, като допринасят за ниска самооценка, липса на доверие и затруднения в межличностните взаимодействия.
Приложното изкуство предоставя уникална възможност за тези деца да изразят себе си, да развият въображение и креативност и да комуникират по неформален и емоционален начин. Чрез различните изразни средства като рисуване, моделиране, игра с цветове и форми, децата имат възможност да изразят своите емоции, мисли и идеи, което подпомага развитието на техните социални и емоционални умения.
Приложното изкуство предоставя възможности за сътрудничество, споделяне на идеи и взаимодействие с други деца. Чрез работата в група и създаването на колективни проекти, децата от етническите малцинства могат да развият умения като емпатия, сътрудничество, слушане и взаимодействие с други, което подпомага тяхната социална интеграция.
Работните методи, които използвах, включваха:
– Информационно-познавателни методи: наблюдение, демонстрация, разказ, беседа, драматизация, словесни игри.
-Предметно-оперативни методи: обследване, конструиране, предметни игри, моделиране, разглеждане.
-Игрово-преобразуващи методи: ролеви, конструктивни, дидактични и подвижни игри.
-Практико-изпробващи методи: конструиране, експериментиране, дидактични игри, инсценировки.
-Експериментални методи: провеждане на експерименти, изследващи различни аспекти на приложното изкуство и неговото влияние върху развитието на уменията при децата.
– Експеримент за влиянието на приложното изкуство върху креативността на децата: Целта беше да измеря влиянието на упражняването на приложното изкуство върху креативността на децата. След това децата се тестваха по различни креативни задачи.
– Експеримент за влиянието на приложното изкуство върху развитието на моториката: Децата се разделиха на две групи – едната група упражняваше приложното изкуство, а другата не. Децата се тестваха по различни моторни задачи, за да се измери влиянието на приложното изкуство върху развитието на техните моторни умения.
– Експеримент за влиянието на приложното изкуство върху социалните умения: Целта беше да измеря влиянието на приложното изкуство върху социалните умения на децата. Тествани бяха различни социални умения, като взаимодействието с други деца, споделяне на материали и т.н.
Тези и други експерименти ми помогнаха да разбера по-добре влиянието на приложното изкуство върху различните аспекти на развитието на 6-7 годишните деца.
Наблюдателните методи включват наблюдения и анализ на поведението на децата по време на заниманията им с приложното изкуство. Те могат да помогнат за откриване на конкретни умения, които се развиват при децата, когато се занимават с изкуство. Например, може да наблюдавам как децата използват различни материали и инструменти, какви решения вземат, как се справят с проблеми и т.н.
Анкетните методи включват използването на анкети и въпросници за събиране на данни от децата, които се занимават с приложното изкуство. Тези данни могат да бъдат използвани за анализ на техните мнения, възгледи и опит с изкуството. Например, може да използвам анкета, за да изследвам как децата се чувстват, когато се занимават с приложното изкуство, какви видове изкуства им харесват най-много и каква е тяхната мотивация да участват в заниманията.
Интервютата са подобни на анкетните методи, но се извършват в по-личен формат. Проведох интервю с децата в констатиращия етап, за да събера по-подробни данни за техните преживявания и възприятия относно приложното изкуство.
Емпиричните изследвания включват експериментални или наблюдателни изследвания, които имат за цел да съберат данни от реални ситуации. Например, измервах влиянието на определена програма за приложно изкуство върху развитието на конкретни умения при децата.
Системният анализ е метод за анализ на сложни системи, който може да бъде приложен за изследване на ефекта на приложното изкуство върху различните аспекти на развитието на детето, като социалните, емоционалните и когнитивните аспекти.
Сравнителният анализ може да бъде използван за сравнение на различни програми за приложно изкуство или различни групи деца, които участват в тези програми. Той може да даде информация за това коя програма е по-ефективна в развиването на определени умения при децата.
Десугестивното обучение използва периферната перцепция за стимулиране на емпатия при деца и възрастни чрез артистични средства. Това обучение се основава на предположението, че ученето може да бъде по-ефективно, когато се използват техники за релаксация и превключване на вниманието от негативните мисли и емоции.
В детската градина десугестивното обучение може да се прилага като част от програмата за обучение на децата. Един от начините за прилагане на десугестивното обучение е чрез използване на медитация, визуализация и други техники за релаксация. Тези техники могат да помогнат на децата да се успокоят, да се фокусират и да се концентрират по-добре по време на учебните занятия.
Комбинацията на десугестивното обучение с приложното изкуство може да бъде особено полезна за децата. Например, учителят може да използва техники за релаксация, за да помогне на децата да се концентрират по-добре върху техниките за рисуване или моделиране. Децата могат да бъдат насърчавани да изразяват своите емоции чрез изкуството, което може да им помогне да се справят по-добре със стреса и да се почувстват по-уверени в себе си.
В крайна сметка, комбинацията на десугестивното обучение с приложното изкуство може да помогне на децата да се развият като цялостни личности, които са способни да се справят с емоционалните си нужди, да изразяват своите емоции и да се концентрират върху учебните си задачи.
Използвана литература:
Международни автори:
Електронeн адрес: nivea_1991@abv.bg