ПЕДАГОГИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ЗНАНИЯ У ДЕЦАТА ЗА ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ И УМЕНИЯ ЗА ТЯХНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ
Николина Нешкова Гълъбинова – обучение за придобиване на I ПКС, 8460
Старши учител в детска градина „Здравец“, гр. Пазарджик
Резюме: Гражданското образование е ключов компонент от възпитанието и образованието на децата от предучилищна възраст. То включва формирането на знания за правата и задълженията на гражданите, развитието на умения за участие в обществения живот и насърчаването на ценности като толерантност, уважение и отговорност. Запознаването с достъпни за детското възприятие факти, процеси и явления от обществената действителност дава големи възможности за разширяване на умствения кръгозор и за формиране на чувствата, моралните качества и навиците в поведението на децата. В него участват семейството, детската градина и обществеността. Педагогическите технологии играят важна роля в този процес, като предоставят структуриран и систематизиран подход за обучение и възпитание.
Ключови думи: детска градина, подготвителна група, гражданско образование, патриотично възпитание, педагогическа технология, открити практики, състезания, знания, умения, възпитание, предучилищно образование.
Гражданското образование е специфичен вид образование. Неговото призвание е да развива индивида и да дава обосновани отговори на въпросите за мястото и ролята на човека в обществото, за неговите права, свободи и отговорности, като гражданин на определена държава и общество, като член на определена политическа и социална общност. До идеята за гражданско образование са се докосвали мислители като Сократ, Платон и Аристотел, Джон Лок, Е. Кант, Г. Хегел, Русо, Томас Джеферсън, Клапаред, Дж. Дюи, Керщенщайнер и др. Всеки един от тях свързва гражданското образование със задълженията и зависимото положение на личността от държавата, с формирането на качествата на гражданина на съответната държава и общество.
Педагогическа технология за гражданско образование. Педагогическата технология представлява съвкупност от методи, средства и форми на организация на учебно-възпитателния процес, които са насочени към постигане на определени образователни цели. В контекста на гражданското образование за децата от предучилищна възраст, тази технология трябва да включва подходящи методи и средства за формиране на знания и умения, свързани с гражданското поведение и участие.
Любовта към народното творчество започва още от предучилищна възраст. Неусетно, но сигурно тя води подрастващите, напътства ги към истината и доброто, създава чувство за национална принадлежност. Народните празници въздействат положително върху децата, предават историческия опит на поколенията, носят своята богата символика, която кара човека от дете да се запознае и заживее с техните достойнства – да бъде носител и продължител на народните традиции, да прибави нови образци за обогатяването им.
Предучилищната възраст е изключително подходяща за пробуждане у децата на любов към родния край, създаване на интерес към народното творчество, запознаване с делото на борците за свобода. Родителите, учителите и обществеността носят изключително голяма отговорност за полагане основите на патриотизма у подрастващите за възпитаване в родолюбие и гордост. Затова основната цел, която трябва да си поставим ние учителите трябва да бъде система за работа с деца от предучилищна възраст за възпитаване в патриотизъм, за формиране на чувства, морални качества и навици в поведението им, за повишаване интереса им към българското, за пробуждане у тях на гордост и любов към родината България. От особено значение е запознаването на децата с лирически произведения на патриотична тематика с цел въздействие върху емоционално-нравствената сфера на подрастващите и формиране на родолюбиви чувства у тях. Формирането на интерес и любов към народното творчество, към българските традиции и обичаи също е важно. Лирическата творба играе съществена роля във възпитателния процес и е значима стъпка за духовното пробуждане на детето. Началните контакти с нея определят неговите по-нататъшни интереси към литературното изкуство, към умението да проникне в същността на художествената творба. Запознаването на децата с българското народно творчество е в начален период на развитие и зависи от външното въздействие и ръководещата роля на възрастните – родители и учители. Запознаването и изпълнението на български народни песни разширява познанията на децата за тях като отражение на бита, душевността и характера на народа. Радостта, гордостта, естетическата наслада от изключително свежите, разнообразни в мелодично отношение песни, доставят на децата голямо удоволствие. Така се създава траен интерес към възприемането и умението за изпълнение на народни песни.
То е възможно и необходимо, за да не угасне светлика на българското, светлика на паметта ни. Само ако запазим своята национална идентичност, самобитност, своя патриотизъм, само тогава ние ще бъдем приети, като равни с всички останали. Истинският патриотизъм не се състои в това, да търсиш причини да се чувстваш горд, че принадлежиш към дадена общност. Патриотизмът се изразява в осъзнаването на положителните и отрицателните страни на общността, към която принадлежиш, осъзнаване, че искаш да принадлежиш към тази общност и искаш да я направиш по-добра с това, което можеш да и дадеш. Патриотизмът днес означава едновременно с развитието си като личност да развиваш общността си.
Сътрудничество с родителите и известни личности от общността. Включване на родителите и известни личности от общността в процеса на гражданско образование чрез организиране на съвместни мероприятия, проектни дейности, допълнителни форми, любознателни състезания, открити практики. Родителите могат да участват в родителски срещи и да подкрепят децата в реализирането на тези проектни дейности.
Проектни дейности. Реализиране на малки проекти, които формират у децата национално самосъзнание и общочовешки ценности. Необходимо е повишаване интереса на децата към славното героично минало на нашия народ, запознаване със националните символи и ориентиране в тяхното съдържание, както и със живота и делата на героите за свобода. Запознаване с делото на братята Кирил и Методий, с подвизите на борците за свободата на България, запознаването им с герой от родния край и с достъпни исторически факти е определящо условие за формиране на представи за национално историческо минало. Подвизите на революционерите от далечното минало и днес с особена сила вълнуват децата. Не можем да си представим нашата история без Левски и Ботев. Отдавна подвигът им е легенда, делото – пример, а имената им – святи за българин. Целенасочената работа по патриотичното възпитание на подрастващите съдейства за цялостното развитие на децата и за полагане на основите на историческата им памет.
Заключение. Целенасочената и умела възпитателно-образователна дейност, обединяваща усилията на учители, родители и общественост е гаранция за осмисляне, развиване и укрепване на националните традиции и гордост у подрастващите. Педагогическата технология за формиране на знания у децата от предучилищна възраст за гражданско образование е важен инструмент за развитието на активни и отговорни граждани. Тя предоставя структурирани методи и средства за обучение, които стимулират активното участие на децата и насърчават тяхното критично мислене и самостоятелност. Успешното прилагане на тази иновационна технология изисква добро планиране и активно сътрудничество с родителите и обществеността.
Използвана литература