РАБОТА С ПРИКАЗКИТЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Нина Петкова Папасчикова
Старши учител в ДГ „Детелина”
гр. Свиленград
Работата с приказките в детската градина съдейства образователния процес, като подпомага развитието на децата в няколко аспекта. Учителите трябва да избират приказки, които да отговарят на конкретните цели на обучението и възрастовите особености на децата. Приказките могат да бъдат адаптирани според интересите и способностите на децата, като по-малките деца работят с опростени и кратки приказки, а по-големите се ангажират с по-сложни сюжети и герои. Важно е да се избират приказки, които са подходящи за възрастта и развитието на Съдържанието на приказките трябва да бъде представено по начин, който е подходящ за децата и техните нива на разбиране и емоционална зрялост. Педагогът може да създаде разнообразни дейности, свързани с приказки, които провокират активното участие и ангажирането на децата. От друга страна работата с приказки допринася и за социалното развитие на децата, като ги учи да работят заедно, да споделят идеи и да решават конфликти. Критичното мислене и анализът на различни ситуации и герои се насърчават чрез приказките. Тези дейности предоставят на децата възможност да се забавляват и развиват езикови, социални и творчески умения.
Ключови думи: работа, приказки, деца, детска градина
Увод
Работата с приказки в детската градина представлява важен аспект от образователния процес, който развива въображението и креативността на децата. Чрез приказки децата се запознават с различни култури, традиции и ценности. Те са инструмент за стимулиране на езиковото развитие, разширяване на речника и усвояване на граматически структури. Също така помагат на децата да развият социални умения като способността за споделяне и сътрудничество. Чрез тях децата се запознават с различни герои, ситуации и конфликти, които им помагат да развият умения за решаване на проблеми и анализ на характери. Работата с приказки в детската градина насърчава активното слушане и участие на децата в дискусии и дейности, свързани с приказните сюжети. Също така предоставят възможност за обогатяване на опита на децата чрез изследване на различни теми и концепции, представени в тях. Приказките спомагат за развитието на емоционалната интелигентност на децата, като ги запознава с различни чувства и емоции, които героите изпитват. Работата с тях в детската градина създава положителна атмосфера, която насърчава любознателността и желанието за учене у децата.
Изложение
Работата с приказки в детската градина е важен аспект за развитието на децата. Приказките са част от тяхното обучение и помагат за развитието на речевите умения, въображението, емоционалната интелигентност и социалните умения.
Още в условията на семейната среда приказката попада в сферата на детското внимание. Въпреки това има истински целенасочено и многостранно въздействие върху подрастващите по време на възпитанието и обучението им в детската градина. Това влияние се дължи на няколко ключови фактора:
В детската градина приказките не служат само за развлечение, а са инструмент за цялостно развитие на децата. Учителите, подготвени с научно обосновани методи, умеят да използват приказките, за да стимулират когнитивното, емоционалното и социалното развитие на децата. За целта прилагат разнообразни техники за разказване, драматизация и дискусии, които обогатяват детския опит и насърчават аналитичното мислене.
Характерните особеност на приказките са разнообразието и всеобхватността на темите, които разглеждат. В тях се представят всички страни от живота на хората, както и този, който е изпълнен с вълшебства (Тонов, 2005).
Колективната среда в детската градина има съществена роля за въздействието на приказките. Децата не само слушат и възприемат историята, но и споделят своите мисли и емоции с връстниците си. Този процес на обмен обогатява преживяванията на всяко дете и допринася за изграждането на социални умения и емоционална интелигентност. В груповата среда децата се учат да разбират различни гледни точки, да изразяват себе си и да работят в екип, като всички тези умения са изключително важни за тяхното бъдещо развитие.
Приказките са важна част от живота на децата в детската градина, като им помагат да разбират по-добре себе си и околните. Дават им възможност да се справят с различни психологически предизвикателства, като например чувството на завист и конкуренция.
Когато децата слушат или разказват приказки, постепенно започват да разбират своите чувства и емоции. Приказките им помагат да се справят с трудни ситуации като раздялата, свързана с постъпването на детска градина или избора между това, което е правилно и това, което им носи удоволствие. Също така учат децата да се отказват от нежелани поведения, като алчността, завистта и други негативни емоции.
В повечето случаи преподавателите избират приказки, които да помагат на малките личности да решат техните вътрешни конфликти. Например, приказки като „Вълкът и седемте козлета,” „Маша и мечокът”, „Трите прасенца” и „Хензел и Гретел” са популярни в детската градина, защото предлагат решения на подрастващите. Децата искат да слушат тези истории отново и отново, докато не намерят начин да се справят със своите страхове и тревоги (Циркова, 2016).
Децата имат възможността да възприемат, разказват и драматизират приказки, когато са на градина, като това може да се случва както сутрин, така и следобед, както в предварително планирани ситуации, така и като част от други основни дейности. Важно е винаги да се вземат предвид няколко основни аспекта:
Важно е учителите да планират дейностите с приказки така, че да отговарят на текущите нужди и цели на обучението. Трябва да имат предвид развитието на децата, техните интереси и способности, за да могат да изберат подходящи приказки и методи за работа. Например, по-малките деца може да се наслаждават на по-прости и кратки приказки, докато по-големите могат да се ангажират с по-сложни сюжети и герои.
Възрастовите особености на децата също са съществени при избора и представянето на приказките. Важно е да се изберат приказки, които са подходящи за възрастта и развитието на децата, за да могат да ги разберат и да се идентифицират с героите. Например, приказки с прости сюжети и ясни морални уроци са по-подходящи за по-малки деца, докато по-сложни истории могат да бъдат представени на по-големи деца.
Също така е необходимо да се вземат предвид и конкретните особености на самата приказка. Някои приказки може да съдържат сложни или страшни елементи, които трябва да бъдат представени по начин, който е подходящ за децата и тяхното ниво на разбиране и емоционална зрялост (Ковачева, 2000).
Педагогът може да създаде пространство, в което децата да работят с приказки по различни начини – чрез слушане на приказки, създаване на илюстрации, разиграване на части или цели приказки, изработване на декори и кукли, измисляне на собствени истории и тяхното драматизиране. Това пространство ще предостави на подрастващите възможност да се изразяват спонтанно и креативно, да развиват по-добри взаимоотношения помежду си и да търсят нови начини за комуникация със своите връстници, включително тези, които имат трудности и проблеми в развитието.
Създаването на такова пространство насърчава децата да участват активно и да се ангажират със съдържанието на приказките. Чрез различни форми на изразяване, могат да развиват своите творчески умения и въображение. Например, изработването на декори и кукли им помага да развиват своята фина моторика и внимание към детайла, докато драматизацията и разиграването на приказките стимулират тяхната креативност и умения за сътрудничество.
Освен това, работата с приказки в детската градина помага на децата да изграждат по-добри социални умения. Те се учат да работят заедно, да споделят идеи и да решават конфликти по спокоен начин. Това е особено важно за децата с трудности в развитието, които могат да се възползват от приобщаваща среда, където могат да общуват и да се учат от своите връстници.
Работата с приказките в детската градина може да спомогне за развитието на езиковите умения на малките личности. Като създават и разказват свои собствени приказки, те обогатяват речника си, подобряват уменията си за разказване и изразяване на мисли. Този процес също така насърчава децата да мислят критично и да анализират различни ситуации и герои.
Всичко това дава добри възможности за развитието на децата. Чрез разнообразни дейности, свързани с приказките, децата не само се забавляват, но и развиват своите творчески, социални и езикови умения, като същевременно се учат да общуват и сътрудничат по-ефективно.
Заключение
Работата с приказки в детската градина е важна за цялостното развитие на децата. Приказките стимулират въображението, речевите умения и емоционалната интелигентност на малките ученици. Те дават възможност за развиване на социални умения чрез сътрудничество и споделяне на мисли с връстниците. Чрез различни дейности, свързани с приказките, децата могат да се изразяват креативно и спонтанно. Възприемането и разказването на приказки също така помагат на децата да се справят с вътрешни емоционални предизвикателства. Учителите са хората, които трябва да насърчават тези процеси чрез внимателно подбиране и представяне на подходящи приказки. Работата с приказки в детската градина трябва внимателно да се планирана и съобразява с конкретните цели на педагогическия процес, възрастовите особености на децата и специфичните характеристики на самите приказки. Това гарантира, че децата ще могат да възприемат и разберат приказките по най-добрия начин, като същевременно развиват своите умения и въображение.
Литература: