Създаване на условия за използване на съвременни технологии.
Изготвил Силвия Атанасова Георгиева
Старши учител в ДГ „ Синчец „село Първомай Област Благоевград
Email – s_atanasova@mail.bg
Резюме
При решаване на проблемни ситуации необходимо участие вземат мисленето и въображението на децата. Констатирани са три стадия при изграждане на представите .
През първия стадий обектът .
През втория стадий се преминава към съсредоточаване на обекта.
През третия стадий системата от ориентировъчни реакции се укрепва и се обобщава .
Ценни изводи :при подбора и формулирането на темите се ръководех от няколко основни положения, съдържанието на разказите да бъде близко до опита на децата.
Обобщих етапите на формиращият експеримент, методите и получените резултати.
В момента ролята на новите технологии е голяма . Не можем да продължим напред ако няма нови технологии в предучилищното образование. Такива технологии дава на децата нови знания ,нови възможности за себеизразяване ,разширяват кръгозорът им. Ако информационните технологии се използват в предучилищното образование, тогава това ни позволява да преодолеем интелектуалната пасивност на децата в пряка образователна дейност.
Изследванията направени от редица педагози и психолози показват ,че децата от предучилищна възраст успешно могат да се включат в изпълнителски и продуктивни форми на художествена дейност. В научната литература се е утвърдило схващането , че най -ранно се появяват музикалните и изобразителни способности ,а литературните – много по – късно ,поради което за словесно творчество може да се говори едва след училищна възраст. Но децата от предучилищна възраст могат успешно“ да съчиняват“ собствени разкази и преразкази, стихотворения, импровизират с играчки или кукли малки етюди. Тази способност да се предават чувствата, преживяванията ,емоционалното отношение към заобикалящият свят отбелязва големия познавач на човешката душа К. Чуковски в книгата си „От две до пет“.
Под словесно творчество се разбира продуктивната дейност на детето , възникнало под влиянието на произведения на изкуството и впечатления от околната действителност .
А . Бородич счита участието на въображението при пред творяването на факти в словесно-образна форма като диференциращ признак на творческите разкази.
Е. Коротова смята , че в пет- шест годишна възраст има психическа готовност за продуктивна словесно творческа дейност, защото се усложнява характерът на мисловната дейност, нараства производителността на въображението, неговата целенасоченост , устойчивост и активност. Именно по -активното участие на мисълта и въображението при подбора , образуването и пренасянето на личния опит съобразно творческата задача определят и разнообразието при реализацията на замисъла при подбора на изразните средства . Казано обобщено , съставянето на разкази от деца носи всички белези на творческия процес. /8/
Ръководейки се от своя замисъл и творческата задача да създаде разказ или приказка по дадена тема , по определени думи ,сюжетна схема , основна мисъл и т.н. детето проявява избирателно -оценъчно отношение към натрупания сетивен опит , извършва елементарно обобщение и образна конкретизация, намерили израз в сюжета, композицията ,героите на произведението му. В тези първи прояви на словесно творчество детето подхожда към заобикалящия го свят вече не от практически , а от естетически позиции.
Ето защо в определението на И. Котова се включва именно тази страна на детското словесно творчество- „под творчески разказ разбираме детски разказ, които не копира , а отразява художествената действителност въз основа на даден, макар и в зачатък мирогледен, естетически, нравствен критерий.
Структурно -съдържателните страни на детското словесно творчество – сюжет, композиция, герои , както и протичането на самия творчески процес – възникване на замисъла , подбора на фактите , творческото им преосмисляне и словесно образната реализация го доближават до литературното творчество, но не го отъждествяват с него. То е начална степен в пробуждането на творческите способности и се оценява по това ,че предизвиква познавателна активност и носи емоционално удовлетворение.
Възникването на детското словесно творчество е пряко обусловено от развитието на всички познавателни и психически процеси.
Включването на детето в практическа дейност и развитието на играта довеждат до преустройство на всички психични процеси и особено на въображението, което се оказва решаващо за по- нататъшното развитие на детското словесно творчество.
Колкото по- силни и ярки са те , толкова по- рано у детето съзрява необходимостта в собствена приказка или разказ да изрази своите впечатления, преживявания , вълнения.
Новата технология има за цел да подобри уменията на децата за създаване на текст по картинки, но и да превърне заниманията в интересни и занимателни . Има за цел да подтикне децата към творчество и активност от тяхна страна , а не да бъдат странични наблюдатели. Интерактивността в предучилищното обучение предполага активно взаимодействие между участниците в образователния процес.
Всеки метод има възможност да се обогатява и осъвременява, стига да активизира децата за „ истинско участие“ в учебно -възпитателния процес.
Стимулирането на въображението в словесно -творческата дейност на децата чрез електронен ресурс включва следните комбинации от иновативни дейности:
1.Използване на мнемотехника.
- Забавни карти
3.Подвижен театър
В детската градина използвам мнемотехника , картини, изобразяващи обект . Мнемотехниката е вид изкуство за запаметяване на технология която свързва информацията с визуални образи. Използват се изображения на карти в електронна форма. Децата възприемат мнемоничните карти като игра, можем да ги помолим да нарисуват картини за историята сами и затова на тях им е интересно и забавно .Мнемотехниката е чудесно средство за разширяване на речника и развитие на въображението.
Заниманията с мнемоничните карти започва с най-простите видове снимки в квадрат , така наречените m-квадрати. Те приличат на прости образи, означаващи думи или действия ,както и фрази , описание на обект или събитие . Отлични карти или мнемонични пътеки са някои наръчници ,които казват на малчуганите реда на действие.
Това са правилата на децата в детската градина ДГ „ Синчец“ село Първомай.
В резултат на това усложняваме задачата като предложим на децата да състави история от 2-3 изречения въз основа на свързани по смисъл картинки.
Когато децата са се научили как да използват мнемоничните карти е да ги поканим да нарисуват това което са видели.
-Развитието на съгласувана реч в хода на творческото разказване / съставяне на приказки , съставяне на истории, използваме цветна версия на картинки./
Способността да се разказва и преразказва самостоятелно играе важна роля в живота на детето . Работата със серия от картинки е полезна за всяко дете. Разказите по картинка се водят в сегашно време като основно , а образецът може да се дава и в минало време . По такъв начин се съдейства за осмисляне на опита и за развитие на мисленето, овладяват се разнообразни речеви умения и навици.
В същото време формирам комуникативната и речева дейност на децата в предучилищна възраст, чрез приказко терапия и по
Когато децата са се научили как да използват мнемоничните карти е да ги поканим да нарисуват това което са видели.
-Развитието на съгласувана реч в хода на творческото разказване / съставяне на приказки , съставяне на истории, използваме цветна версия на картинки./
Способността да се разказва и преразказва самостоятелно играе важна роля в живота на детето . Работата със серия от картинки е полезна за всяко дете. Разказите по картинка се водят в сегашно време като основно , а образецът може да се дава и в минало време . По такъв начин се съдейства за осмисляне на опита и за развитие на мисленето, овладяват се разнообразни речеви умения и В същото време формирам комуникативната и речева дейност на децата в предучилищна възраст, чрез приказко те
Децата преразказват любима приказка или епизод от нея , като местят сами фигурите на животните от приказката. Също така ,може да бъде герои от любима приказка ,като се обличат с подходящи облекла, което допълнително стимулира тяхното желание да се потопят в драматизация на любима приказка .
Задачите които си поставих са да се формират умения за култура на речева комуникация да се развива речта на децата и да разширяват обема на своя речник .
Словотворението и въображението на децата също се развиват в процеса на интегриране на различни видове дейности.
За да реша поставените от мен задачи , създадох специални условия, като вземем предвид Федералния държавен образователен стандарт.
-проявата на нови практически идеи
-отразяване на практиката на педагогическата дейност
-разпространение на опита , иновации, корекция елеминиране на негативни фактори , да се даде своя собствена технология.
Теорията на детската градина е продължение на средата за развитие на речта в предучилищното образователно заведение , където учителите заедно с децата използват елементи от декора за да прояват творчество и въображение.
ЛИТЕРАТУРА
1.Баксанова А. Игри и развитие на детската реч в предучилищна възраст. Изследване . Бургас Педагогически институт Христо Ботев 1992 100 с.
- И .Котова Л. Дъбова .-Обучение по литература Из опита на учителя. Том 3.